Războiul din Ucraina a scăzut cu 50% volumul de mărfuri tranzitat prin porturile maritime de la Dunăre

Publicat: 18 apr. 2024, 20:40, de Sorin Costea, în ECONOMIE , ? cititori
Războiul din Ucraina a scăzut cu 50% volumul de mărfuri tranzitat prin porturile maritime de la Dunăre

 În porturile maritime de la Galați, Brăila și Tulcea, a fost înregistrat în 2023 un volum de mărfuri operate portuar de 3,8 milioane tone, în scădere cu 50% față de volumul de 7,35 milioane tone de mărfuri operate în anul 2022, această scădere fiind efectul războiului din Ucraina.

Activitatea porturilor de la Dunărea Maritimă este coordonată de compania națională Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galați, companie din subordinea Ministerului Transporturilor. Pe Dunărea Maritimă, sector care se întinde de la de la Sulina la Brăila, navigația este considerată „navigație costieră”, circulația navelor maritime fiind posibilă pe șenalul navigabil cu adâncimea de 7,2 metri.

După invadarea Ucrainei de către Rusia, care a avut ca efect blocarea porturilor ucrainiene de la Marea Neagră, porturile maritime de la Dunăre au devenit principalele porturi prin care se pot realiza exporturile și importurile Ucrainei.

Ar fi trebuit să asistăm la o creștere a volumului de mărfuri operate la Galați, Brăila și Tulcea, dar o serie de efecte colaterale ale războiului din Ucraina a dus la o scădere a volumului de mărfuri care tranzitează porturile de la Dunărea Maritimă.

„Conflictul armat de la granița României ne-a afectat. Am constatat în anul 2023 că evoluția traficului de marfă s-a redus cu peste 50%, comparativ cu anul 2022. Astfel, de la un volum de 7 milioane de tone în anul 2022, în anul 2023 am înregistrat 3 milioane și 800.000 de tone de mărfuri”, a declarat Marcela Costea, director general al APDM Galați.

În condițiile creșterii costurilor de transport în apropierea zonei de război, mulți operatori s-au orientat către transportul rutier

Unul dintre factorii care a determinat scăderea volumului de mărfuri a fost creșterea costurilor de transport naval. Transportul naval de mărfuri este cel mai avantajos din punct de vedere economic, deoarece permite transportarea unor mari cantități de mărfuri.

Dar în condițiile în care pe Canalul Sulina și pe Dunăre s-a ajuns să navigheze un număr foarte mare de nave, care au depășit capacitatea de asigurare a pilotajului navelor, s-a ajuns la producerea unor blocaje. Multe nave trebuie să aștepte în Marea Neagră, în rada Portului Sulina, intrarea pe canal.

Un alt factor care a determinat scăderea numărului de nave este faptul că navele care ajung în porturile de la Dunărea Maritimă navigă în proximitatea zonei de război, iar asta a dus la o creștere a asigurărilor pentru nave și încărcătură. Datorită blocajelor și creșterii costurilor asigurărilor, mulți importatori și exportatori au preferat să se orienteze către transportul rutier.

„Pe zona Dunării, riscurilor induse de război, care se traduc inclusiv în costurile de transport, s-au adăugat timpii de așteptare pentru tranzitarea Canalului Sulina.

În aceste condiții, spre exemplu în transportul de cereale o parte dintre transportatori s-au orientat spre rutier”, a adăugat directorul general al APDM Galați.

Surprinzător, a fost înregistrată o creștere la transportul de produse petroliere

Dacă în anii trecuți operarea portuară a produselor petroliere era la un nivel staționar, în ultimul an a fost înregistrată o creștere surprinzătoare, în condițiile în care războiul din Ucraina a modificat configurația fluxurilor de mărfuri.

„Un plus pe care l-am remarcat în 2023 a fost creșterea volumului de produse petroliere. O creștere cu circa 6%, dar destul de importantă într-o configurație destul de imprevizibilă a diferitelor tipuri de mărfuri care s-au mai putut opera în 2023 ca o consecință a conflictului militar din Ucraina, cu creșterea asigurărilor ca urmare a proximității zonei de conflict. Sunt efecte colaterale care are impact asupra nivelului volumului de marfă!”, a mai precizat Marcela Costea.

Războiul din Ucraina a afectat activitatea Combinatului Siderurgic Galați, efectul fiind scăderea transporturilor de minereu și laminate

Potrivit directorului general a APDM, războiul din Ucraina a afectat și activitatea Combinatului Siderurgic Galați, iar asta a determinat o scădere în activitatea Portului Romportmet, care, asigură importurile de minereu și materii prime și exporturile de laminate ale combinatului. În 2023, activitatea Portului Mineralier Romportmet a înregistat o scădere de 61%:

„În continuare, Portul Galați rămâne pe primul loc din punctul de vedere al volumului de mărfuri operat portuar, în primul rând prin Portul Mineralier Romportmet SA.

Dar cel mai afectat a fost Portul Romportmet, care deservește Combinatul Siderurgic Liberty Galați. Influențat de situația economică și geopolitică internațională, acesta a înregistrat sincope în aprovizionarea cu materii prime. (…) La nivelul anului 2023, Portul Mineralier a înregistrat o scădere cu 61% a traficului general de mărfuri, de la aproape 3 milioane tone în 2022 la 1,18 milioane de tone în 2023”.

A fost mărită capacitatea de operare a exporturilor de cereale din Ucraina prin Porturile Docuri și Bazinul Nou din Galați

În contextul Planului de acțiune „Culoarele Solidarității” planificat de Comisia Europeană pentru creșterea capacităților de exportare a cerealelor din Ucraina, în Porturile Docuri și Bazinul Nou din Galați, care sunt legate de granița cu Ucraina prin cale ferată cu ecartament larg, specific sistemului feroviar din Ucraina, au fost realizate mai multe investiții pentru creșterea capacității de operare a cerealelor.

Un prim proiect a fost realizat prin extinderea căii ferate cu ecartament larg de la Portul Bazinul Nou, care a crescut frontul de operare de la 15 la 30 de vagoane cu cereale:

„Alături de ceilalți membri ai comunității portuare, respectiv Administrația Zonei Libere Galați și operatorii portuari, în speță Portul Bazinul Nou, am semnat un acord de parteneriat care a stat la baza unui proiect de Îmbunătățire a Conexiunii Feroviare în Portul Bazinul Nou, la care recent am făcut și recepția lucrărilor.

S-a realizat o extindere de cale ferată largă de 640 de metri, din care circa 250 metri în zona Administrației Zonei Libere și restul pe terenul din administrarea companiei noastre. Această cale ferată a fost dată spre operare Portului Bazinul Nou. Această extindere a liniei de cale ferată are ca efect o extindere a frontului de operare, de la 15 vagoane la 30 de vagoane. Am dublat această capacitate de operare.

Acest proiect a fost inclus în Planul de Acțiune pe care Comisia Europeană l-a gândit pentru a veni în sprijinul transportului de cereale dinspre Ucraina către alte destinații”, a mai precizat Marcela Costea, directorul general al APDM Galați.

Potrivit acesteia, o investiție similară a fost finalizată și în Portul Docuri: „Ca urmare a investiției de la Dana 32 din Portul Docuri, prin modernizarea celor 70 de metri de cheu vertical am înregistrat o creștere a volumului de mărfuri operat în Portul Docuri, respectiv s-a dublat cantitatea de marfă.

Portul Docuri este specializat pe cereale. Prin acea investiție am obținut reducerea timpilor de operare, care a determinat o creștere a volumului de mărfuri la aproape 90.000 de tone”.