”România educată”, dar nu acum! Comisia Europeană dă de pământ cu învățământul din țara noastră

Publicat: 06 mart. 2024, 16:28, de Filon Stan, în SOCIAL , ? cititori
”România educată”, dar nu acum! Comisia Europeană dă de pământ cu învățământul din țara noastră
”România educat\”, dar nu acum! Comisia Europeana da de pamant cu invatamantul romanesc

Performanțele elevilor din România sunt printre cele mai slabe din Uniunea Europeană, potrivit unui raport făcut public de Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică a Comisiei Europene.

”România educată” pare că a rămas la stadiul de slogan electoral, iar drept dovadă stă ultimul raport venit de la Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică, care aparține de Comisia Europeană.

”România educată” a rămas doar la stadiul de slogan

Acest raport, întocmit în colaborare cu Ministerul Educației, vine cu o realitate cruntă: performanţele şcolare ale elevilor români sunt „printre cele mai scăzute” din Uniunea Europeană, iar din acest motiv, România trebuie să schimbe „radical”, la nivel strategic, modul în care sunt finanţate şi evaluate politicile în învăţământ.

„La nivel strategic, România trebuie să schimbe radical modul în care sunt finanţate şi evaluate politicile în învăţământ. În acest sens, este nevoie de planificare şi bugetare la nivel strategic pentru a corela resursele cu priorităţile pe termen lung. De asemenea, este nevoie de capacităţi analitice mult mai extinse pentru a monitoriza şi evalua implementarea şi rezultatele politicilor publice, precum şi pentru a responsabiliza instituţiile implicate”, se subliniază în raport, relatează Agerpres.

Conform documentului, deşi România are una dintre economiile cu cea mai rapidă creştere din Europa, performanţele şcolare ale elevilor sunt printre cele mai scăzute din Uniunea Europeană. O mare parte dintre elevii români nu au competenţe de bază, ratele de abandon şcolar sunt ridicate, iar disparităţile dintre unităţile de învăţământ preuniversitar din mediul rural şi cele din mediul urban sunt în creştere, mai indică raportul.

„Prin urmare, măsurile introduse prin noua lege sunt importante pentru a oferi educaţie de calitate tuturor elevilor şi pentru a susţine şi a face mai incluzivă creşterea economică a ţării”, se mai spune în raport.

Documentul face recomandări Ministerului Educaţiei privind implementarea reformelor adoptate anul trecut prin noua lege a învăţământului preuniversitar, care pot fi importante pentru elaborarea legislaţiei secundare şi care ar trebui să transforme sistemul într-unul eficient şi echitabil.

Ce spune Ministerul Educației? Ei bine, a fost emis un comunicat în care se vorbește despre cum vrea să se schimbe sistemul educațional în România.

„Recomandările formulate de experţii OCDE se vor regăsi pe masa echipelor care vor lucra la elaborarea legislaţiei secundare în domeniul învăţământului preuniversitar. Acestea vor sprijini activitatea specialiştilor din Ministerul Educaţiei şi a experţilor cooptaţi sectorial, pentru a putea propune cele mai bune soluţii legislative”, a afirmat ministrul Ligia Deca, citată în comunicat.

Documentul explorează patru domenii esenţiale ale politicilor educaţionale: evaluarea şi sprijinul unităţilor de învăţământ, alocarea resurselor pentru educaţie, cariera didactică şi sistemul de date şi monitorizarea acestora. Fiecare domeniu este analizat pentru a oferi un plan pentru implementarea reformelor propuse în mod eficient, a mai explicat Ministerul Educaţiei.

„România îşi asumă o transformare ambiţioasă a sistemului său educaţional. Sunt convins că acest raport va ajuta ţara să transforme cariera didactică într-o profesie înalt calificată şi atractivă, consolidând managementul educaţional al şcolilor şi asigurând alocarea şi utilizarea strategică a resurselor educaţionale”, a declarat Andreas Schleicher, directorul OCDE pentru Educaţie şi Competenţe, citat în comunicat.

Raportul este pregătit în contextul proiectului „Consolidarea guvernanţei învăţământului preuniversitar din România”, proiect finanţat de Uniunea Europeană, susţinut de Instrumentul de Suport Tehnic, care oferă statelor membre expertiză tehnică pentru realizarea reformelor în diverse domenii, inclusiv educaţia.