România introduce un nou sistem digital de tarifare rutieră: tarife în funcție de distanță și emisii CO2
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2023/07/fetesti.jpg)
Guvernul României a aprobat implementarea unui nou sistem electronic de tarifare rutieră, care va modifica din temelii modul în care șoferii plătesc pentru utilizarea drumurilor naționale. Este vorba despre un proiect de peste 281 milioane de lei, finanțat prin Planul Național de Redresare și Reziliență, și care va introduce tarife calculate în funcție de distanța parcursă și de nivelul de emisii al vehiculului.
Un nou sistem digital de tarifare rutieră
Noul sistem aplică principiul „poluatorul plătește, scrie publicaţia Puterea Financiară. Concret, pentru camioanele mai grele de 3,5 tone, tariful va fi calculat în funcție de kilometrii parcurși, în timp ce pentru celelalte tipuri de vehicule rămâne în vigoare sistemul actual, bazat pe durata de utilizare a rețelei de drumuri (rovinieta).
De asemenea, vor fi introduse diferențieri importante în funcție de norma Euro a vehiculului. Astfel, vehiculele cu emisii ridicate vor plăti mai mult, iar cele mai puțin poluante vor beneficia de reduceri sau stimulente.
Investiție europeană
În ședința din 24 iulie, Executivul a adoptat hotărârea prin care a fost aprobată nota de fundamentare pentru prima etapă a proiectului – crearea unui sistem informatic centralizat. Acesta va colecta și procesa date despre distanțele parcurse, tipul vehiculului și emisiile generate.
„România face un pas important în direcția modernizării infrastructurii prin acest nou sistem. Este o investiție de peste 281 de milioane de lei, cu finanțare europeană, care ne aduce mai aproape de standardele europene în domeniul transporturilor”, transmit autoritățile.
Ce urmează în proiect
După implementarea sistemului informatic centralizat, urmează achiziția echipamentelor de control și dezvoltarea infrastructurii tehnice necesare. Aceste etape vor fi esențiale pentru a permite funcționarea completă a noului sistem de tarifare pe întreg teritoriul rețelei de drumuri naționale.
Sumele colectate din noile tarife vor fi direcționate către întreținerea infrastructurii și investiții în soluții de transport sustenabil. România își propune ca, până în 2026, cel puțin 10% din traficul rutier să fie transferat către calea ferată, în cadrul angajamentelor asumate prin PNRR.
Cum funcționează sistemul actual
În prezent, taxarea rutieră în România se face în sistem „bazat pe timp”. Asta înseamnă că șoferii plătesc o sumă fixă pentru o anumită perioadă (o zi, o săptămână, o lună sau un an), indiferent de distanța parcursă sau de emisiile autovehiculului.
Tarifele actuale nu țin cont de cât de des este folosit drumul sau cât poluează mașina. Verificarea se face prin camere video sau echipaje mobile, în baza numărului de înmatriculare.
Odată cu implementarea noului sistem, România se aliniază la politicile europene privind transportul durabil și responsabil. Proiectul va fi inclus în bugetul de stat pe 2025, iar de implementare se va ocupa Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR).