Situație alarmantă pe Dunăre! În câteva zile, nivelul scăzut va bloca navigația barjelor cu mărfuri și vor circula doar navele de croazieră

Publicat: 22 iul. 2022, 07:44, de Sorin Costea, în ACTUALITATE , ? cititori
Situație alarmantă pe Dunăre! În câteva zile, nivelul scăzut va bloca navigația barjelor cu mărfuri și vor circula doar navele de croazieră

Situația de pe Dunăre a devenit extrem de gravă, din cauză că debitul fluviului este în scădere pronunţată, pe mai multe sectoare, navigația fiind îngreunată din cauză că nu este asigurată adâncimea minimă de navigație de 2,5 metri, prevăzută de normele Comisiei Europene a Dunării. Nivelul scăzut al apelor fluviului este pe punctul de a bloca navigația motonavelor și convoaielor de barje pentru transportul mărfurilor.

Specialiștii avertizează că în aceste condiții, în maximum o săptămână se va ajunge la blocarea circulației navelor de transport mărfuri și vor putea să navigheze numai navele de croazieră, care au un pescaj mai mic.

Pentru navigatori, fiecare cursă este o aventură, din cauză că navele pot eșua pe bancuri de nisip

Sunt probleme pe sectorul fluvial al Dunării. Pe harta electronică a Dunării, pe care angajații Administrației Fluviale a Dunării de Jos (AFDJ) Galați marchează zonele cu riscuri pentru navigație se poate constata cât de gravă este situația. Pe tot mai multe sectoare de pe Dunărea Fluvială apar semne roșii de avertizare a navigatorilor că pe acele sectoare se navighează la limită, în condițiile unei adâncimi de navigație de doi metri sau chiar mai puțin.

Practic, pentru navigatori fiecare kilometru parcurs în aceste zone este o aventură, pentru că în orice moment motonava sau convoiul de barje poate eșua pe un banc de nisip.

Pentru a preveni astfel de riscuri prin reducerea pescajului, motonavele și convoaiele de barje sunt încărcate numai la jumătate din capacitate, dar asta înseamnă costuri mai mari pentru firmele de shipping.

Ar putea să apară unele probleme și la punctele de traversare a Dunării cu bacul. În anii trecuți, când nivelul Dunării era în scădere, bacurile care asigură traversarea Dunării între Galați și localitatea tulceană IC Brătianu trebuiau să facă un ocol de câţiva kilometri pentru a evita un prag periculos aflat în zona traseului obişnuit.

Cele mai mari probleme, pe sectorul Belene și în amonte de Cernavodă

De fapt, se repetă situații critice cu care navigatorii s-au mai confruntat și în alți ani, dar acum situația este cu mult mai gravă. Sunt probleme pe întreg sectorul bulgăresc al Dunării, dar și pe sectorul românesc, de la kilometrul 375 la Cernavodă. Cele mai mari probleme sunt în zona insulei Belene, la kilometrul 564.

„Sunt probleme pe întreg sectorul bulgăresc, de la kilometrul 610 până la kilometrul 375, după care sunt probleme și pe sectorul administrat de AFDJ, între kilometrul 375 și Cernavodă”, ne-a declarat Mihai Popescu, șeful Serviciului Hidrotehnic de la AFDJ Galați.

Avertismentul specialiștilor: peste o săptămână vor putea naviga numai navele de croazieră

În atenția specialiștilor Serviciului Hidrotehnic al AFDJ Galați sunt foarte multe sectoare ale Dunării, pentru că scăderea continuă a debitului și nivelurilor apelor fluviului vor îngreuna navigația pe tot mai multe sectoare.

Următoarele priorități ale AFDJ sunt sectoarele Corabia și Bechet. „Se trece cu greu, cu foarte mare greutate, la o adâncime de un 1,9 metri, dar în curând se va duce la 1,7 metri, iar asta va agrava situația”, spune reprezentantul AFDJ, care avertizează că peste aproximativ o săptămână vor putea naviga pe Dunăre numai navele de croazieră, care au pescajul mai mic: „Va fi foarte grav. Se va putea trece doar la nivel de nave de pasageri”!

Niveluri în scădere pe întreg cursul Dunării

Sunt niveluri scăzute ale apelor pe întreg sectorul Dunării fluviale, iar tendințele sunt de scădere pronunțată și în zilele următoare. Potrivit datelor AFDJ Galați, cotele apelor Dunării sunt de „minus” 14 cm la Turnu Măgurele, la Corabia cota este de „minus” 52 cm, iar la Calafat cota este „minus” 64 de centimetri.

Potrivit prognozei AFDJ, în zona Gruia nivelul Dunării va scădea cu 10 cm în următoarele 24 de ore. Pe sectorul Cetate – Corabia, scăderile vor fi de 8-9 cm în următoarele 24 de ore, iar pe sectorul Oltenița – Cernavodă – Galați scăderile vor fi 3- 5 cm în 24 de ore.

Situația este aceeași și în amonte de sectorul românesc. În Serbia, la Novisad scăderea de nivel este de 12 cm în 24 de ore, iar în Ungaria, pe sectorul Mohacs – Dunaföldvár sunt scăderi de 14 – 15 cm în 24 de ore.

Avertizarea hidrologilor: în următoarea săptămână, debitul Dunării va scădea la 30% din media multianuală a lunii iulie

Perspectivele sunt destul rezervate și din punctul de vedere al hidrologilor, care anunță o continuă scădere a debitului, până la o valoare ce reprezintă 30% din media multianuală a lunii iulie.

Potrivit datelor Institutului Național pentru Hidrologie și Gospodărirea Apelor (INHGA) în cursul zilei de joi debitul la intrarea în ţară, la Baziaş, era în scădere, fiind de 2.200 mc/s, sub media multianuală a lunii iulie, 5.350 mc/s.

Prognoza hidrologilor pentru următoarea săptămână indică noi scăderi ale debitului apelor fluviului, până la o treime din media multianuală a lunii iulie.

„Debitul la intrarea în ţară (secţiunea Baziaş) va fi în scădere până la valoarea de 1900 mc/s, situându-se sub media multianuală a lunii iulie (5.350 mc/s)”, se spune în prognoza INHGA.

Seacă și afluenții Dunării. Nivelul Siretului a scăzut la jumătate

Situația de pe Dunăre este agravată și prin faptul că aportul de apă al afluenților este extrem de redus, din cauza volumului redus al precipitațiilor din bazinele lor hidrografice.

Siretul, unul din principalii afluenți ai Dunării, este vizibil secat. Potrivit pescarilor, adâncimea apelor Siretului în zona Galați este la jumătate față de adâncimea pe care o aveau în anii trecuți. În unele zone, Siretul poate traversat cu piciorul, iar în alte zone, în care adâncimea Siretului era de 13-14 metri, acum adâncimea este de 8 metri.