Transportul public intră în era AI. O companie testează taxiuri fără şofer
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/10/Screenshot-2025-10-23-085408.png)
Un nou capitol în mobilitatea urbană se deschide în Europa: gigantul tehnologic chinez Baidu a anunțat miercuri că divizia sa de vehicule autonome, Apollo Go, va începe în decembrie testele pentru taxiuri fără șofer în Elveția. Proiectul se desfășoară în parteneriat cu PostBus, operatorul național de transport public al țării alpine, relatează CNBC.
Când ar putea fi disponibil transportul autonom
Inițiativa marchează cea mai ambițioasă mișcare a Baidu în direcția lansării serviciilor de mobilitate autonomă pe continentul european. În urma acordului cu PostBus, cele două companii plănuiesc ca până în primul trimestru al anului 2027 să pună la dispoziția publicului un serviciu complet autonom, denumit „AmiGo”, care va utiliza vehicule electrice RT6 produse de Apollo Go.
Mașinile vor fi operate fără volan, consolidând obiectivul Baidu de a accelera tranziția către conducerea complet autonomă.
Această colaborare vine după ce Baidu a anunțat deja parteneriate strategice cu giganți din industria transporturilor occidentale. Printre acestea se numără colaborarea cu Lyft, vizând lansarea robotaxiurilor în Marea Britanie și Germania începând cu 2026, și un acord cu Uber, care prevede integrarea vehiculelor autonome Apollo Go pe platforma sa în afara SUA și Chinei continentale.
Rivalități în creștere pe piața europeană
Lansarea testelor Baidu are loc într-un context de competiție intensă. Compania chineză Pony.ai a anunțat săptămâna trecută un parteneriat cu Stellantis pentru testarea taxiurilor autonome în Luxemburg, o piață europeană strategică pentru noile tehnologii de mobilitate.
În același timp, Waymo, divizia de vehicule autonome a Alphabet (Google), pregătește propriile teste în Londra, înainte de lansarea planificată a serviciului pentru 2026.
Un alt jucător important, Uber, intenționează să înceapă încă din primăvara anului viitor curse complet autonome în Marea Britanie, printr-un parteneriat cu startup-ul londonez Wayve, susținut financiar de SoftBank.
În Spania se testează un microbuz electric complet autonom
Nu doar Elveția intră în era transportului fără șofer. La Madrid, Compania Municipală de Transport (EMT) împreună cu Centrul de Tehnologie Auto din Galicia (CTAG) testează un microbuz electric complet autonom în parcul Casa de Campo.
Vehiculul, fabricat în Spania și echipat cu senzori, camere, GPS și un procesor central care îi ghidează mișcările, are o capacitate de 12 pasageri și parcurge un traseu circular de 1,8 kilometri, cu șase opriri. Programul de funcționare este de luni până vineri, între orele 12:00 și 17:00, iar călătoria este gratuită.
Citeşte şi: Transportul public atinge un alt nivel. Este testat un microbuz electric complet autonom
Vehiculul este 100% electric, deși o mare parte dintre componentele sale tehnologice provin din străinătate. Asamblarea, software-ul și integrarea sistemelor au fost dezvoltate în Galicia, în nordul Spaniei, unde CTAG a instalat senzori, camere, GPS și o unitate centrală de procesare (CPU), care funcționează pe post de „creier” al vehiculului.
Scopul EMT și CTAG nu este înlocuirea șoferilor, ci explorarea modului în care această tehnologie poate completa transportul public. În alte părți ale Europei, lipsa șoferilor profesioniști devine o provocare tot mai mare, iar experții spun că autobuzele autonome ar putea reduce deficitul.
Proiectul-pilot se desfășoară până pe 24 octombrie, ca parte a Săptămânii Mobilității Europene, și are ca scop testarea acestei tehnologii în condiții reale de trafic deschis.
Reprezentanții EMT au explicat că nu se urmărește înlocuirea șoferilor, ci integrarea unor soluții autonome care să completeze transportul public și să răspundă la provocările generate de lipsa de personal din alte țări europene.
Primele reacții ale pasagerilor au fost de entuziasm și curiozitate, mulți declarând că experiența de a călători într-un autobuz fără șofer este una „inedită și surprinzător de sigură”.