Capitolul destinat ANAF cuprinde cam aceleași cuvinte utilizate și idealuri visate de fostele guvernări: prevenirea evaziunii fiscale, rezolvarea sistemului informatic, servicii mai multe pentru contribuabili, conformarea voluntară, dotarea vămilor cu echipament de ultimă oră, eficientizarea și transparentizarea instituției, transformarea ANAF într-o instituție solidă, modernă și de încredere etc.
Dacă tot ce e trecut în program s-ar rezolva, ANAF ar deveni una dintre cele mai performante și eficiente instituții ale statului român. Doar că fiecare guvern nou a venit cu aceleași gânduri iar la plecare a lăsat un ANAF la fel de obosit, ineficient, neinformatizat etc.
Iată mai jos ce prevede programul de guvernare la capitolul ANAF:
• Creșterea bazei de colectare și prevenirea evaziunii fiscale;
• Aducerea la zi a sistemului informatic pentru administrarea colectării impozitelor, taxelor și contribuțiilor sociale de la persoanele juridice;
• Aducerea la zi a tehnologiilor pentru administrarea depozitelor de date din sistemele operaționale interne și adăugarea de module pentru colectarea de date din surse
deschise în formă text, voce și imagine;
• Extinderea serviciilor oferite cetățenilor și companiilor bazate pe noile depozite de date;
• Extinderea serviciilor oferite compartimentelor de control, inspecție etc., prin integrare și analiză, bazate pe noile depozite de date;
• Introducerea de instrumente de inteligență artificială care utilizează datele de administrare fiscală, rezultatele activităților de control, date culese din surse deschise și date culese de la alte instituții publice;
• Aducerea la zi, din punct de vedere tehnologic, a portalului Internet al ANAF și instituțiilor subordonate și extinderea unor servicii pentru contribuabili prin acest portal;
• Asigurarea funcționării, continuității și disponibilității sistemului integrat vamal, ceea ce înseamnă operaționalizarea conceptului de vamă electronică până la sfârșitul anului 2023;
• Aducerea la zi a platformelor și serviciilor de management a documentelor electronice, inclusiv a serviciilor de arhivă electronică a Ministerului Finanțelor și instituțiilor
subordonate;
• Dezvoltarea unui proiect pentru asigurarea serviciilor fiscale eficiente pentru administrație și cetățeni;
• Aducerea la zi a platformelor informatice centrale, omogenizarea tehnologiilor și extinderea capacității și ameliorarea fiabilității;
• Crearea unei relații de parteneriat cu contribuabilii pentru serviciile prestate, prin: Extinderea și adăugarea de noi servicii simple și accesibile pentru contribuabilii persoane fizice; Adăugarea de noi servicii și dezvoltarea de interfețe mașină pentru eliminarea intervenției umane în schimburile de date cu contribuabilii persoane juridice; Simplificarea procedurilor de administrare fiscală pentru susținerea conformării voluntare la declararea obligațiilor fiscale prin evaluarea permanentă a calității serviciilor fiscale din perspectiva contribuabililor și acordarea de asistență.
• din inițiativa organelor fiscale pe teme ce decurg din analiza solicitărilor de asistență formulate de contribuabili și a constatărilor organelor de control din cadrul ANAF;
• Sprijinirea conformării voluntare la plata obligațiilor fiscale prin:
– Acordarea de facilități fiscale la plata obligațiilor fiscale pentru bunii plătitori;
– Mediatizarea celor mai buni plătitori de impozite și taxe prin elaborarea „listei albe” ce cuprinde contribuabili care și-au declarat și achitat la scadență obligațiile fiscale de plată;
– Transformarea executării silite în proces investigativ;
– Extinderea mecanismului de aprobare a rambursării TVA cu control ulterior, cu o durată maximă de 30 de zile la plată, ce vizează reducerea semnificativă a perioadei de soluționare a deconturilor cu sume negative de TVA cu opțiune la rambursare, scopul fiind de introducere rapidă a sumelor în circuitul economic;
– Asigurarea unui tratament fiscal diferențiat în funcție de comportamentul fiscal al contribuabililor și aplicarea graduală a unor măsuri specifice de către organele fiscale;
– Notificarea contribuabililor cu privire la posibilele neregularități care ar putea conduce la stabilirea de diferențe de impozite și taxe;
– Medierea;
– Controlul inopinat;
– Inspecția fiscală parțială;
– Inspecția fiscală generală.
• Transformarea ANAF într-o instituție performantă și inteligentă cu soluții digitale integrate, care utilizează la maximum datele și informațiile disponibile, prin:
– Introducerea de soluții tehnologice având drept scop creșterea valorii adăugate a muncii angajaților, mai ales în zona de analiză, sinteză și raportare;
– Informatizarea activităților de back-office;
– Extinderea funcționalității și a accesului mult mai facil la Spațiul Privat Virtual, ce are ca obiectiv optimizarea și simplificarea serviciilor aferente obligațiilor fiscale și nefiscale și plății taxelor;
– Implementarea procedurilor de vămuire simplificată prin introducerea conceptului de vamă electronică;
– Dotarea punctelor vamale de la granița UE cu echipamente de control nondistructiv;
– Dezvoltarea proiectelor pentru stimularea conformării voluntare pentru marii contribuabili și persoanele fizice;
– Dezvoltarea proiectului privind infrastructura vamală ce vizează reabilitarea și modernizarea punctelor vamale de la granița externă a Uniunii Europene;
– Extinderea implementării procedurilor vamale simplificate în vederea alinierii la media europeană de utilizare într-un procent de 65%;
– Accelerarea gradului de absorbție a fondurilor europene.
• Prevenirea și combaterea fraudei fiscale, ANAF devenind o instituție ce vine în sprijinul conformării contribuabililor și al menținerii unui mediu economic echitabil și descurajarea
concurenței neloiale, prin:
– Dezvoltarea de proiecte-pilot de conformare voluntară pe sectoarele și categoriile de risc, bazate pe inteligența artificială;
– Combaterea eficientă a comportamentelor neconforme și a fraudei fiscale prin demararea acțiunilor complexe, țintite, la contribuabilii cu risc fiscal ridicat;
– Utilizarea unui nou model de estimare a decalajului fiscal privind TVA, dezvoltat pe sectoarele economice de activitate, de tip TOP-DOWN, pentru a asigura realizarea de acțiuni concentrate de prevenire și combatere a evaziunii în aceste sectoare.
• Eficientizarea și transparentizarea instituției, transformarea ANAF într-o instituție solidă, modernă și de încredere, prin:
– Dematerializarea fluxurilor de activitate curentă și tranziția spre un mediu de lucru predominant digital, care să includă corespondența electronică și întărirea mecanismelor de trasabilitate, audit și asigurarea integrității;
– Consolidarea colaborării și comunicării cu alte administrații fiscale, precum și cu organisme internaționale, pe ariile de interes și prioritățile comune existente la nivel internațional;
– Implementarea unei politici de resurse umane axată pe dezvoltarea competențelor angajaților, prin participarea la cursuri de pregătire profesională și în activitățile Centrului de Excelență în Tehnologie al Ministerului Finanțelor;
– Administrarea tuturor persoanelor fizice nerezidente la niveluadministrației fiscale pentru contribuabili nerezidenți;
– Redefinirea pofilelor de contribuabili, ca urmare a reevaluării criteriilor de apreciere a riscurilor de neconformare;
– Automatizarea procesului decizional în interiorul agenției în scopul debirocratizării;
– Optimizarea procesului de alocare și utilizare a resurselor în concordanță cu prioritățile strategice ale agenției;
– Consolidarea mecanismului consultativ de colaborare cu mediul de afaceri și contribuabili pentru transparentizare și creșterea conformării fiscale;
– Elaborarea de propuneri de ameliorare a procedurilor și normelor fiscale prin utilizarea de instrumente de inteligență artificială care folosesc datele rezultate din administrarea fiscală, control și inspecție fiscală, asistența contribuabililor, contestații și soluțiile instanțelor de judecată.
• Planul Național de Redresare și Reziliență – digitalizarea
ANAF prin:
– Intrarea în vigoare a cadrului legal aplicabil care definește criteriile de risc pentru clasificarea contribuabililor. Cadrul legal va fi aprobat printr-un ordin al președintelui ANAF;
– Intrarea în vigoare a cadrului legal modificat incident domeniului de activitate al structurilor de control fiscal;
– Operaționalizarea/aprobarea planului de acțiune comun între Agenția Națională de Administrare Fiscală și Inspecția Muncii pentru a preveni și a limita fenomenul evaziunii privind munca la gri/negru;
– Creșterea ponderii veniturilor colectate de administrația fiscală cu cel puțin 2,5 puncte procentuale din PIB;
– Reducerea decalajului de TVA cu 5 puncte procentuale;
– Modernizarea sistemului vamal și implementarea vămii electronice;
– Intrarea în vigoare a modificărilor la cadrul legal existent pentru îmbunătățirea funcționării Administrației Vamale;
– Îmbunătățirea mecanismului de programare bugetară;
– Intrarea în vigoare a cadrului de reglementare modificat pentru a asigura planificarea bugetară multianuală pentru proiectele de investiții publice semnificative și realizarea unei evaluări expost făcute de Consiliul fiscal;
– Finalizarea analizei cheltuielilor în domeniul sănătății și domeniul educației;
– Adoptarea unei strategii multianuale și a unui calendar pentru realizarea unei analize de cheltuieli sistematice în toate sectoarele;
– Proiectul de buget pe anul 2024 va include recomandările analizei cheltuielilor (din domeniul sănătății și al educației);
– Intrarea în vigoare a legii pentru însărcinarea Consiliului fiscal cu realizarea unei evaluări periodice a impactului analizei cheltuielilor și pregătirea unui raport de implementare;
– Revizuirea cadrului fiscal;
– Analiza sistemului de impozitare din România în vederea elaborării de recomandări pentru a asigura că sistemul de impozitare contribuie la promovarea și păstrarea unei creșteri economice sustenabile;
– Intrarea în vigoare a modificărilor aduse Codului fiscal prin care se reduce gradual aria de aplicabilitate a regimului special de taxare pentru microîntreprinderi;
– Intrarea în vigoare a unor stimulente fiscale, cu scopul de a simplifica sistemul de impozitare pentru a fi mai eficient, transparent, echitabil până în 2024 — legislație pentru
extinderea taxării verzi/ecologice;
– Crearea și operaționalizarea Băncii Naționale de Dezvoltare.