Remember. Michael Horodniceanu, despre Nicușor Dan: „I-am oferit consultație gratis și a avut posibilitatea să discute cu mine, să mă întrebe, dar n-a făcut-o”

Publicat: 14 mai 2025, 10:02, de Ion Teleanu, în Dezvăluiri , ? cititori
Remember. Michael Horodniceanu, despre Nicușor Dan: „I-am oferit consultație gratis și a avut posibilitatea să discute cu mine, să mă întrebe, dar n-a făcut-o”
Foto: idevice.ro

În 2020, Nicușor Dan promitea rezolvarea rapidă a situației traficului infernal din Capitală prin aducerea unui specialist de la New York. Era vorba de românul Mihai „Michael” Horodniceanu, „creierul” marilor proiecte de infrastructură din New York. Dar, ulterior, PUTEREA a descoperit că Nicușor Dan s-a folosit de numele lui Michael Horodniceanu și nu vorbise niciodată cu acesta și nici nu-l contactase vreodată.

Scuza penibilă a lui Nicușor Dan: „Mai întâi, în primul an, pe de o parte am avut Covid, după care…”

Mihai „Michael” Horodniceanu a încetat din viață în iunie 2023 la New York și după aceea Nicușor Dan a încercat să scuze, într-un mod penibil, că nu a luat legătura cu acesta. „Mai întâi, în primul an, pe de o parte am avut Covid, și era un om cu o anumită vârstă, care nu putea veni la București, și trebuia să-i trimitem documente. Și de fapt preocuparea noastră era să stabilizăm financiar Primăria. După care…”. Dar, aceste afirmații ale lui Nicușor Dan nu stau în picioare și PUTEREA demonstrase clar, cu un an în urmă, că edilul Capitalei, care acum se visează președintele României, nu luase niciodată legătura cu Michael Horodniceanu, adică a mințit. PUTEREA redă o parte a interviului, publicat pe data de 21 iulie 2022, cu specialistul român stabilit în SUA care s-a ocupat inclusiv de modernizarea întregii rețele de metrou din New York, amintit de actualul edil al Capitalei (INTERVIU EXCLUSIV. „Tăticul” metroului din New York, Mihai Horodniceanu: „E nevoie de curaj politic ca Bucureștiul să aibă un metrou modern”).

Mihai Horodniceanu: „Nu am avut nicio legătură cu Nicușor Dan, nici măcar telefonică”

– Ce s-a întâmplat în relația dumneavostră cu primarul Nicușor Dan?

-Nu am avut nicio legătură cu el, nici măcar telefonică. Eu îți spun următorul lucru: I-am oferit servicii pro bono, adică consultație totalmente gratis, pentru că ăsta a fost felul meu prin care pot să replătesc, adică să dau ceva din experiența acumulată pentru București. Dar, în același timp, eu am o teorie și anume că atunci când dai ceva pe gratis, întotdeauna spun că posibil ca valoarea să fie exact atât cât ai dat tu pe ea. Dacă nu ai plătit nimic, valoarea poate să nu fie nimic. Eu acum sunt într-o poziție în care nu am nevoie să câștig ceva, pentru că din punct de vedere financiar, sunt bine. În plus, sunt și profesor și, în același timp, sunt consultant, dar fac parte și din bordurile multor companii. Eu acum lucrez pentru nepoții mei. Practic, ceea ce vreau este faptul că el (nr. Nicușor Dan) a avut posibilitatea să discute cu mine, să mă întrebe, dar n-a făcut-o. Singurul lucru pe care l-am cerut, dacă trebuie să vin aici la București să implic în vreun proiect, a fost să îmi plătească zborul și cazare la hotel. Asta era tot. Afară de astea, nimic pentru mine. Putea să plătească direct la hotel sau la compania aeriană. Nu am cerut să fiu remunerat pentru ceea ce fac pentru că eu sunt într-o poziție foarte bună. Și îți dau un exemplu în acest sens. Noul șef al transportului din New York se folosește de experiența și expertiza mea. Practic, ca să lămurim lucrurile, din punct de vedere al contribuției și implicării mele pentru București și România, nu a fost nimic, adică nu m-a solicitat nimeni. Trist, dar adevărat. Eu spun că dragoste cu sila nu se face.

-V-ați întoarce definitiv în România?

– Răspunsul e nu. Pentru că nepoții și copii mei sunt în SUA. Și nepoții cresc iar eu îmbătrânesc. Dacă este vorba de ceva concret și îmi spune vino să faci asta, vin, dar să îmi plătească spezele, adică transportul și cazare. N-am nevoie să mă plătească nimeni pentru expertiza mea pe care o pun la dispoziție.

Cine este Mihai Horodniceanu

Pe 4 august 1944, se năștea la București, într-o familie de evrei, Mihai Horodniceanu. Până la vârsta de 16 ani a crescut ca un adevărat român, a urmat școlile românești și cursurile liceului Ion Luca Caragiale. La 16 ani, împreună cu familia, a emigrat în Israel unde și-a continuat studiile în domeniul tehnic, marea sa pasiune și a absolvit facultatea de inginerie Civilă la Technion Israeli Institute of Technology. La scurt timp după absolvirea facultății a emigrat, tot împreună cu familia, în Statele Unite ale Americii. Era începutul anilor ’70 când familia Horodniceanu se stabilea în America, iar Mihai se înscria la Columbia University. La finalul anilor de studiu, Mihai Horodniceanu obținea un Master degree în Management, iar ulterior un doctorat în Ingineria și Planificarea Transporturilor la NYU Polytechnic. Cu puțin timp înainte de finalizarea studiilor doctorale, Mihai Horodniceanu a fondat grupul Urbitran, al cărui CEO a fost din 1980 până în 1986. A renunțat la această poziție după ce a fost numit director al departamentului Trafic din cadrul Primăriei New York. Din 2008 s-a aflat în funcția de președinte al MTA Capital (divizia de construcții și infrastructură a metropolitan Transportation Autority). Ulterior, din această poziție a prezentat presei americane cel mai mare proiect de infrastructură pentru transportul în comun pe care l-a văzut vreodată orașul New York. „Denumirea înseamnă pur şi simplu că realizăm conexiunea magistralei Long Island cu Estul Manhattanului. Este în prezent cel mai mare proiect de tranzit aflat în desfăşurare în Statele Unite!”, își începea el prezentarea proiectului care a debutat în anul 2007 și al cărui termen de finalizare este anul 2022. Era vorba de planul de extindere și redirecționare a magistralei de cale ferată care face legătura între Long Island și Manhattan, chiar sub Grand Central Terminal, cea mai tranzitată stație feroviară și de metrou din New York. Trebuie precizat că New York are peste 19 milioane de locuitori, iar cel mai important mijloc de transport este metroul. Cu metroul din New York circulă anual, în medie, circa 1,5 miliarde de oameni, iar rețeaua include peste 1.000 de km de cale ferată și 468 de stații. De ani de zile, creierul din spatele celor mai importante proiecte de infrastructură din New York a fost românul Mihai, Michael pentru americani, Horodniceanu, președintele la MTA Capital Construction.