Reorganizare amplă a școlilor din România. Ce schimbări aduce Ministerul Educației pentru anul școlar 2025-2026

Publicat: 09 aug. 2025, 07:03, de Corina Oprea, în ACTUALITATE , ? cititori
Reorganizare amplă a școlilor din România. Ce schimbări aduce Ministerul Educației pentru anul școlar 2025-2026

Ministerul Educației pune în mișcare un proces național de restructurare a școlilor din învățământul preuniversitar de stat, cu aplicabilitate începând din anul școlar 2025–2026. Noile reguli, publicate în Monitorul Oficial, vizează o optimizare reală a rețelei școlare, într-un context educațional și demografic aflat în transformare.

Ministerul Educației vine cu vești bune

Ministerul Educației a adoptat o procedură oficială care va ghida reorganizarea unităților de învățământ preuniversitar de stat în anul școlar 2025–2026. Procesul are ca scop restructurarea instituțiilor care nu mai îndeplinesc cerințele legale pentru a funcționa cu personalitate juridică, fie din cauza numărului scăzut de elevi, fie din alte motive ce țin de eficiență administrativă și educațională.

Unitățile care nu se mai încadrează în prevederile legale vor fi identificate de inspectoratele școlare pe baza datelor din rețeaua școlară aprobată prin hotărâri ale consiliilor locale sau ordine ale ministrului educației.

Cum vor fi selectate școlile vizate de reorganizare

Analiza care va sta la baza reorganizării va lua în considerare:

  • Numărul de elevi prevăzuți în proiectul planului de școlarizare pentru 2025–2026;

  • Gradul de realizare a acestui plan în ultimii patru ani școlari;

  • Strategiile locale de dezvoltare a învățământului.

În evaluare vor intra și unități care au mai fost anterior propuse pentru reorganizare prin ordine deja emise, însă acestea își pierd valabilitatea în favoarea noii proceduri.

Calendarul reorganizării – termene esențiale

Procesul are un calendar clar, cu obligații ferme pentru autoritățile implicate:

  • Până pe 11 august, inspectoratele școlare, împreună cu administrațiile publice locale, trebuie să identifice școlile care necesită reorganizare. Rezultatul colaborării va fi formalizat printr-un document semnat de ambele părți.

  • În situațiile în care nu se ajunge la un consens, inspectoratele trebuie să trimită Ministerului Educației o listă cu cazurile neconcordante, însoțită de explicațiile fiecărei părți implicate.

  • Între 11 și 12 august, Ministerul va analiza situațiile conflictuale și va lua decizia finală privind modul în care vor fi reorganizate unitățile respective.

  • Până pe 13 august, ARACIP (Agenția Română pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar) trebuie să comunice ministerului deciziile Consiliului său privind aprobarea reorganizărilor.

  • Până pe 25 august, inspectoratele vor primi ordinele ministerului cu privire la aprobarea reorganizării unităților, ordine care trebuie transmise autorităților locale în termen de două zile lucrătoare pentru actualizarea rețelei școlare.

Ce presupune reorganizarea

Reorganizarea nu vizează doar școlile care nu mai pot funcționa individual, ci include și măsuri pentru liceele și colegiile pedagogice. În cazul acestora, dacă nu dețin grupe de aplicație, vor fi completate prin includerea de unități de învățământ care acoperă nivelurile antepreșcolar, preșcolar sau primar.

De asemenea, pot fi supuse reorganizării și școli care funcționează doar cu autorizații provizorii, sau care sunt structuri arondate altor unități. Reorganizarea lor se va face cu respectarea strictă a cadrului legal, pentru a asigura continuitatea educațională.

Documentația necesară și responsabilitățile administrative

Lista școlilor propuse pentru reorganizare trebuie să fie însoțită de o notă de fundamentare detaliată, în care se explică modul în care au fost aplicate criteriile prevăzute. Aceasta va fi transmisă la ARACIP și, spre informare, către Ministerul Educației.

Dacă apar neînțelegeri între inspectorate și autoritățile locale, acestea vor fi documentate într-un raport comun, care trebuie să cuprindă atât argumentele inspectoratelor, cât și pe cele ale autorităților locale.