România Profundă vs. masa de nevolnici: între mitul verticalității și realitatea dependenței

Publicat: 11 aug. 2025, 20:22, de Radu Caranfil, în ANALIZĂ , ? cititori
România Profundă vs. masa de nevolnici: între mitul verticalității și realitatea dependenței

România Profundă” e invocată ca o icoană electorală. Politicienii o ridică pe soclu la fel cum unii preoți ridică moaștele în procesiuni: cu gravitate, cu oftaturi și cu promisiuni de mântuire. E imaginea unei țări curate, cu gospodari care-și fac singuri gardul, repară drumul și pun masa pentru străini fără să ceară nimic în schimb.

Mitul care dă bine în discursuri

Problema? Această Românie Profundă există, dar în cantități homeopatic de mici. Restul e o iluzie atent întreținută, utilă pentru campanii și pentru articole „inspirate” în reviste glossy despre tradiții.

Anatomia unei realități ignorate

Lângă acest mit, trăiește și respiră un monstru blând, dar paralizant: masa de nevolnici. Oameni care nu fac nimic fără un ordin, o aprobare sau o „facere de bine” de la primar.
Această masă nu e doar rurală – o regăsești la fel de bine și la oraș, printre cei care se plâng de salariu la birt, dar nu-și caută un loc de muncă mai bun; printre cei care nu-și repară scara de bloc pentru că „nu e treaba mea, să facă primăria”.

Diferența-cheie: inițiativa

România Profundă autentică are inițiativă, chiar dacă trăiește în sărăcie. Știe să pună un acoperiș fără să aștepte programul „Acoperiș pentru toți”. Știe să-și cultive grădina fără să fie nevoie de un „plan național de cultivare a grădinilor”.
Masa de nevolnici are însă o formă cronică de așteptare: stă pe marginea șanțului și comentează că „ăștia nu fac nimic” – de parcă „ăștia” ar fi o castă extraterestră.

Mecanismele dependenței

Aici intră în scenă politica, cu arta perfidă a pomanei: pungi cu făină, promisiuni de subvenții, ajutoare „de urgență” distribuite exact înainte de alegeri. Rezultatul? Se consolidează un reflex pavlovian: votul contra pungii de făină.
Sistemul educațional contribuie și el: nu cultivă spiritul critic, ci supunerea. Nu încurajează întrebările, ci răspunsurile corecte „din carte”.

Istoria unui decalaj cultural

România Profundă reală își are rădăcinile în oamenii care au supraviețuit fără ajutorul statului – fie în munți, fie în sate izolate. În schimb, masa de nevolnici este moștenirea directă a secolelor de feudalism, fanariotism și comunism: fiecare epocă a cultivat dependența de un „stăpân”.
Azi, acel stăpân poate fi un partid, o instituție, un primar care-și ține electoratul captiv în lipsuri.

Unde se amestecă cele două lumi

Paradoxal, uneori aceeași persoană poate fi ambele lucruri. Un om poate fi harnic în gospodăria lui, dar pasiv în fața nedreptății de la primărie. Poate fi independent în munca fizică, dar complet dependent psihologic de „puterea de la centru”.

De ce mitul încă rezistă

Mitul României Profunde servește perfect ambelor tabere:

  • politicienilor, pentru că pot poza în apărători ai „valorilor autentice”;
  • oamenilor, pentru că le place să creadă că fac parte dintr-o comunitate nobilă, chiar dacă realitatea lor zilnică e departe de acea noblețe.

Cum ar putea fi trezită România Profundă reală

Nu prin discursuri, nu prin festivaluri cu ii și horă. Ci prin crearea unor spații de autonomie:

  • cooperative reale, nu fictive;
  • acces direct la informație fără filtru politic;
  • eliminarea dependenței financiare de ajutoare electorale.

Concluzia amară

România Profundă există, dar e minoritară și marginalizată. Masa de nevolnici, în schimb, dictează voturi, modelează politici și ține țara în loc. Dacă vrem să vedem verticalitatea morală în acțiune, trebuie să-i scoatem pe cei autentici din anonimat și să nu mai confundăm decorul cu realitatea.

România Profundă vs. masa de nevolnici – harta completă a unei rupturi de mentalitate

Tipologiile din România Profundă (autentică, nu folclorizată pentru reclame)

  1. Gospodarul de munte – trăiește la 30 km de cel mai apropiat asfalt, își face singur tot ce are nevoie. Nu se plânge, dar nici nu acceptă ușor autoritatea venită „de jos” dinspre oraș.
  2. Artizanul de supraviețuire – știe să repare un motor de Dacie cu un cui și o bucată de sârmă, poate construi o sobă din pietre de râu și pământ. Are o autonomie tehnică pe care nici o școală de inginerie nu o oferă.
  3. Învățătorul de sat – nu vine la școală doar pentru salariu, ci pentru că vede educația ca pe un act de salvare a comunității. De regulă, e ultimul intelectual din sat.
  4. Micul antreprenor rural – crește animale, vinde produse direct, nu așteaptă să vină supermarketul să-l „preia în lanț”.

Tipologiile din masa de nevolnici

  1. Cronicarul cârciumii – știe exact ce ar trebui să facă „ăștia de sus”, dar nu a făcut nimic util în ultimii 10 ani, în afară de a băut bere pe datorie.
  2. Funcționarul cu pixul înghețat – prezent zilnic la birou, dar cu productivitate sub nivelul unui fier de călcat scos din priză.
  3. Asistat-ul militant – nu vrea să muncească, dar cere cu pasiune „drepturile” pe care le confundă cu pomană permanentă.
  4. Așteptătorul de program – nu plantează un pom până nu vine „proiectul pe fonduri”. Dacă nu vine, nu plantează nimic.

Mecanisme psihologice care le separă

  • Mentalitatea de „mâine vine cineva să facă” – în România Profundă reală nu există așa ceva.
  • Dependența de autoritate – masa de nevolnici se simte incompletă fără o figură paternală (primar, șef de partid, patron binevoitor).
  • Capacitatea de reacție – în fața unui drum surpat, România Profundă pune mâna pe lopată; masa de nevolnici face poză și o pune pe Facebook.

Cum a cultivat istoria acest decalaj

  • Epoca fanariotă – cultivarea șpăgii și a lipsei de inițiativă.
  • Comunismul – centralizare extremă și obișnuința cu „statul mamă” care decide tot.
  • Tranziția post-1989 – haos legislativ, rețele clientelare, pomană electorală ca instrument politic de bază.

Puncte de contaminare între cele două lumi

E fascinant cum unele comunități au elemente din ambele categorii:

  • un sat unde oamenii își repară singuri casele, dar votează la ordinul preotului;
  • un cartier unde tinerii fac voluntariat real, dar părinții lor așteaptă să vină primăria să le ridice gunoiul din fața porții.

Consecințe politice directe

  • Masa de nevolnici e ținta principală a campaniilor populiste. Se cumpără cu ajutoare și frici fabricate.
  • România Profundă e prea puțin numeroasă ca să decidă alegeri la nivel național – de aici sentimentul de neputință.
  • Politicienii nu investesc în autonomie comunitară, pentru că un om autonom e un vot nesigur.

Cum s-ar putea schimba balanța

  • Educație practică și critică – nu doar „teorie” la școală, ci abilități de viață și învățarea independenței.
  • Infrastructură pentru autonomie – internet rapid, unelte și know-how în sate, acces direct la piețe.
  • Demontarea pomanei electorale – interzicerea ajutoarelor cu scop electoral și sancțiuni reale pentru cumpărarea voturilor.

Concluzia de fond

România Profundă e o minoritate rezilientă, cu reflexe de supraviețuire și onoare personală. Masa de nevolnici e majoritatea confortabilă în pasivitate, dar ușor manipulabilă.
Atât timp cât politica se va hrăni din dependență și nu din autonomie, distanța dintre cele două lumi nu doar că va rămâne, dar se va adânci.