România are o nouă perlă rutieră: drumul din Apuseni care uimește turiștii

Publicat: 13 aug. 2025, 11:41, de Anamaria Ionel, în ACTUALITATE , ? cititori
România are o nouă perlă rutieră: drumul din Apuseni care uimește turiștii
sursa foto: facebook/ Județul Alba

Transapuseana a intrat în topul drumurilor montane de neratat, câștigând rapid inimile celor care caută aventură și peisaje spectaculoase.

Şosea inaugurată anul trecut

În mai puțin de un an, această șosea din Alba a reușit să combine frumusețea sălbatică a Munților Apuseni cu facilități moderne, atrăgând atât iubitorii de natură, cât și pasionații de cicloturism sau drumeții. Unii o consideră chiar mai atractivă decât renumitele Transalpina și Transfăgărășan. Deși mai puțin celebră, Drumul Județean 107I din Alba a reușit, în mai puțin de 12 luni, să devină una dintre cele mai apreciate rute montane din țară.

Proiectul, realizat cu sprijinul fondurilor europene, a transformat un drum local cu porțiuni neasfaltate într-o arteră modernă de aproape 80 de kilometri. Investiția totală depășește 70 de milioane de euro, iar traseul oferă acces spre unele dintre cele mai pitorești peisaje din România, conform Adevarul.ro.

Transapuseana a fost construită în cinci ani

Construcția a durat aproximativ cinci ani și a implicat peste 200 de muncitori. Transapuseana pornește din Aiud (DN1) și trece prin Aiudul de Sus, Rîmeț, Brădești, Geogel, Măcărești, Bîrlești Cătun, Cojocani, Valea Bărnii, Bîrlești, Mogoș, Valea Albă, Ciuculești, Bucium, Izbita, Coleșeni, Bucium Sat și Cerbu (intersecția cu DN74).

Lucrările din cadrul acestui proiect au vizat reabilitarea părții carosabile prin realizarea unei fundații din balast și piatră spartă, la care s-au adăugat două straturi de mixturi asfaltice – în total 80 km (120.000 tone) –, precum și lucrări speciale, precum turnarea a 56.600 metri cubi de beton în ziduri de sprijin, construirea a 15 poduri și podețe noi, montarea a 93 de separatoare de hidrocarburi, amenajarea și montarea de rigole pentru scurgerea apelor pe o lungime de 57 km și instalarea de parapeți metalici pe mai mult de 50 de kilometri.

Turiștii care au parcurs drumul s-au arătat încântați, unii dintre ei declarând că Transapuseana depășește în frumusețe toate traseele din țară.

Ce pot admira turiştii pe traseu

Transapuseana urcă până la altitudini de peste 1.100 de metri, trecând prin sate izolate și gospodării tradiționale, multe păstrând încă aspectul patriarhal. Spre deosebire de Transalpina și Transfăgărășan, care traversează zone alpine sălbatice, drumul din Apuseni este animat de comunități montane și se învecinează cu rezervații naturale precum Detunatele și Cheile Râmețului.

Pe traseu, turiștii pot admira atât gospodării vechi din Țara Moților, cât și cabane moderne de tip „A-frame”, inspirate din arhitectura locală. Acestea păstrează acoperișurile înalte, specifice zonelor cu ierni grele, însă îmbină funcționalitatea cu un design contemporan.

Transapuseana oferă acces facil către Detunata Goală și Detunata Flocoasă, formațiuni spectaculoase din bazalt, aflate la circa 1.200 de metri altitudine.

De asemenea, Cheile Râmețului și Mănăstirea Râmeț, întemeiată în secolul al XIII-lea, completează lista obiectivelor turistice care fac din acest drum o destinație de neratat.