Alertă pentru turişti: hackerii au spart serverele mai multor hoteluri şi vând acte de identitate online
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2020/09/dark.web_.jpg)
Informațiile personale ale turiștilor cazați în Italia au ajuns pe mâna hackerilor. Aproximativ 100.000 de scanări de pașapoarte și cărți de identitate au fost furate din serverele mai multor hoteluri și sunt, în prezent, oferite spre vânzare pe dark web – avertizează Agenția italiană pentru Domeniul Digital (AGID).
100.000 de documente furate din 10 hoteluri
AGID a ”detectat o activitate de vânzare ilegală a unor documente de identitate care au fost furate unor hoteluri care operează pe teritoriul italian”, anunţă joi agenţia.
”Este vorba despre zeci de mii de scanări de înaltă rezoluţie a unor paşapoarte, cărţi de identitate şi alte documente de identitate folosite de către clienţi la operaţiuni de check-in”, precizează instituţia.
Agenţia evocă, în mai multe comunicate succesive, publicate în ultimele zile, furtul a aproape 100.000 de documente.
Persoana care a pus în vânzare aceste documente – cunoscută sub pseudonimul ”mydocs” – afirmă că le-a obţinut ”mulţumită unor accesări neautorizate la sisteme informatice, în perioada iunie-august 2025”.
În total zece hoteluri din Italia au fost vizate în această piraterie informatică, însă ”nu este exclus să apară şi alte cazuri în zilele următoare”, avertizează autorităţile.
Semnal de alarmă pentru turişti
Agenţia alertează de asemenea cu privire la ”consecințele asupra victimelor, care pot să fie grave, atât pe plan economic, cât şi din punct de vedere juridic”.
Instituţia avertizează că aceste documentet furate, ”pot să fie folosite în scopuri frauduloase: crearea unor false documente, deschiderea unor conturi bancare, uzurparea identităţii digitale”.
Hoteluri şi platforme de rezervări la hotel sunt țintite cu regularitate în atacuri cibernetice.
Grupuri ca Marriott, Caesars şi site-ul Booking.com au fost victime ale unor astfel de atacuri.
Cum îți protejezi documentele de identitate când călătorești:
- Fă rezervări doar pe platforme sigure, cu conexiune criptată (https) și reputație verificată.
- Trimite copia actelor doar când este obligatoriu și doar prin canale securizate (nu pe e-mail nesecurizat sau WhatsApp).
- Acoperă datele sensibile (CNP, serie document) pe scanările trimise, dacă hotelul nu are nevoie de ele integral.
- Verifică politica de confidențialitate a hotelului, ca să afli cum îți sunt stocate datele.
- Schimbă periodic parolele conturilor cu care faci rezervări online și activează autentificarea în doi pași.
- Monitorizează-ți tranzacțiile bancare și folosește alerte de activitate pentru a depista rapid eventualele fraude.
- Raportează imediat autorităților dacă observi tentative de utilizare neautorizată a identității tale.