Permisul pentru categoria B nu mai e suficient în toate cazurile. Condițiile în care ai nevoie de pregătire suplimentară
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2024/06/Permis-de-conducere-online.-Cum-poti-solicita-acest-document-direct-de-acasa.jpeg)
Tot mai mulți conducători auto din România aleg să circule cu cârligul de remorcare montat permanent, crezând că acest accesoriu le oferă protecție suplimentară în cazul unei coliziuni. Realitatea este însă diferită: legea prevede limite stricte pentru tractare, iar în unele state europene circulația cu cârligul montat fără remorcă este interzisă. În plus, în anumite situații, șoferii cu permis categoria B trebuie să urmeze un curs de pregătire pentru a putea tracta legal ansambluri mai grele.
Cârligul de remorcare, interzis doar cu permis categoria B
Mulți șoferi montează cârligul de remorcare cu gândul că, în cazul unui impact din spate, acesta ar putea limita pagubele la propria mașină. Practica arată însă că acest accesoriu poate provoca daune majore vehiculului care lovește din spate, chiar și într-un accident minor.
Din acest motiv, în anumite state europene legislația interzice circulația cu cârligul montat atunci când nu este folosit efectiv pentru tractarea unei remorci sau a unei rulote.
În România, Codul Rutier permite montarea cârligului de remorcare și circulația cu el chiar dacă nu tractezi. Totuși, pentru șoferii cu permis categoria B există reguli clare privind masa ansamblului:
-
remorcile ușoare, de până la 750 kg, pot fi tractate fără probleme;
-
ansamblul mașină + remorcă nu trebuie să depășească 3.500 kg;
-
în anumite condiții, legea permite ca ansamblul să ajungă până la 4.250 kg, însă șoferii trebuie să urmeze un curs de pregătire suplimentar;
-
dacă ansamblul depășește 4.250 kg, este obligatorie categoria BE.
Astfel, cei care intenționează să tracteze o rulotă mai mare sau o remorcă încărcată trebuie să verifice cu atenție greutatea totală și, dacă e cazul, să finalizeze cursul de instruire prevăzut de lege.
Reguli tehnice obligatorii pentru tractare
Pentru a circula în siguranță, șoferii trebuie să respecte și o serie de cerințe tehnice stricte:
-
sistemul de cuplare trebuie să fie omologat și compatibil cu vehiculul;
-
ansamblul trebuie să permită virarea normală, conform specificațiilor producătorului;
-
dimensiunile maxime legale nu trebuie depășite;
-
frânele, luminile și semnalizarea trebuie să fie perfect funcționale și compatibile;
-
la viraje sau trecerea peste denivelări, cârligul și remorca nu trebuie să atingă caroseria.
Dacă în România cârligul de remorcare poate fi păstrat montat chiar și atunci când nu tractezi, în alte state europene legislația este mai strictă. Există țări în care șoferii riscă amenzi consistente dacă circulă cu dispozitivul atașat fără a avea o remorcă. Astfel, cei care călătoresc frecvent în străinătate trebuie să se documenteze înainte pentru a evita sancțiuni neprevăzute.