Platforma CNAS, din nou cu probleme. Pacienții, puși pe drumuri, iar serviciile medicale trec în regim offline

Publicat: 28 aug. 2025, 13:34, de Ionut Jifcu, în SOCIAL , ? cititori
Platforma CNAS, din nou cu probleme. Pacienții, puși pe drumuri, iar serviciile medicale trec în regim offline

Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS) a anunțat joi că sistemul informatic PIAS întâmpină din nou dificultăți majore, afectând activitatea furnizorilor de servicii medicale din întreaga țară. Problemele tehnice au dus la blocaje în raportarea serviciilor și în utilizarea cardurilor de sănătate, ceea ce obligă spitalele, clinicile și farmaciile să funcționeze temporar în regim offline.

Probleme confirmate oficial de CNAS

Într-un mesaj publicat pe pagina oficială de Facebook, CNAS a informat că a identificat „fluctuații și disponibilitate intermitentă” în funcționarea platformei PIAS. Conducerea instituției a precizat că accesul pacienților la servicii medicale, medicamente și dispozitive medicale nu va fi întrerupt, chiar dacă raportarea electronică nu este posibilă.

„Serviciile medicale, medicamentele și dispozitivele medicale se acordă în regim off-line. Transmiterea în PIAS a serviciilor acordate în această perioadă se va face ulterior, până la sfârșitul lunii sau cel târziu până la termenul de raportare a activității lunii anterioare prevăzut în contract”, se arată în comunicatul CNAS.

Mai mult, instituția a anunțat că urmează să fie emis un ordin al președintelui CNAS, prin care furnizorii nu vor fi penalizați pentru întârzierile cauzate de defecțiunile tehnice.

Cum sunt afectați pacienții

Deși accesul la consultații, rețete sau investigații nu este blocat complet, pacienții se confruntă cu timpi mai mari de așteptare și proceduri suplimentare. Faptul că serviciile nu pot fi validate electronic cu cardul de sănătate face ca personalul medical să completeze formulare manual, urmând ca datele să fie încărcate în sistem după remedierea problemelor.

„Serviciul medical nu a fost raportat on-line în 3 zile lucrătoare” și „serviciul nu a fost semnat cu cardul” sunt două dintre situațiile tolerate oficial de CNAS în perioada 22 – 27 august, până la repunerea PIAS în funcțiune.

Nemulțumirile sunt mari, mai ales în rândul pacienților cronici care depind zilnic de medicamente și tratamente. Situația a generat cozi în farmacii și întârzieri în spitale, unde procedurile birocratice s-au complicat.

Fonduri suplimentare pentru oncologie

Pe lângă anunțul legat de defecțiunile tehnice, CNAS a comunicat și o veste importantă privind tratamentele oncologice. Instituția a solicitat Ministerului Finanțelor fonduri suplimentare care ar urma să fie alocate la următoarea rectificare bugetară.

„Este vital să asigurăm continuitatea tratamentelor pentru pacienții oncologici. Am solicitat resurse suplimentare și sperăm ca acestea să fie aprobate cât mai rapid”, au precizat reprezentanții CNAS.

Între timp, Ministerul Sănătății a lansat un formular online prin care pot fi raportate cazurile în care pacienții sunt trimiși nejustificat către cabinete private.

„Fiecare caz va fi verificat și sancționat. Nu putem accepta ca pacienții să fie plimbați între spitale și clinici private din cauza unor interese financiare”, a declarat ministrul Sănătății.