Cupa lui Iisus din Alexandria: misterul unui artefact de 2000 de ani și semnele pe care ni le trimite istoria

Publicat: 28 sept. 2025, 19:06, de Radu Caranfil, în Cultură , ? cititori
Cupa lui Iisus din Alexandria: misterul unui artefact de 2000 de ani și semnele pe care ni le trimite istoria

Un vas scufundat, o inscripție enigmatică și o întrebare care nu încetează să fascineze lumea: a fost Iisus pomenit de contemporanii săi mai devreme decât am crezut?

Descoperirea care a schimbat tonul unei dezbateri vechi

În 2008, echipa condusă de arheologul francez Franck Goddio scotea la lumină din adâncurile portului antic al Alexandriei un obiect aparent banal: o cupă de ceramică, cu o toartă lipsă, dar altfel impecabil conservată. Un vas care, de regulă, ar fi trecut neobservat printre miile de fragmente ce populează siturile arheologice de pe fundul Mediteranei. Doar că această cupă purta pe ea o inscripție scurtă, în greacă: „DIA CHRSTOU O GOISTAIS”.

Câteva cuvinte care au aprins o dezbatere ce durează și azi, în septembrie 2025. De ce? Pentru că traducerea cea mai spectaculoasă sună așa: „Prin Hristos, magicianul/vrăjitorul”. Dacă „Hristos” este chiar Iisus din Nazaret, atunci avem în față cel mai vechi obiect material care îl menționează în afara scrierilor biblice.

Cupa ar fi, astfel, nu doar un artefact arheologic, ci un document viu al felului în care numele lui Iisus circula deja în cosmopolitul Egipt, poate chiar în primele decenii după răstignirea Lui.

Alexandria – locul unde se întâlneau toate credințele

Pentru a înțelege forța acestui obiect, trebuie să înțelegem locul în care a fost găsit. Alexandria era, în secolele I î.Hr. – I d.Hr., un adevărat Babilon al religiilor și culturilor. Greci, egipteni, evrei, romani, arabi și negustori din toată Mediterana schimbau mărfuri, dar și zei, mituri, practici magice.

Aici au fost scrise texte hermetice, aici s-au născut filosofii sincretice, aici evreii din diaspora au tradus Vechiul Testament în greacă (Septuaginta). În acest mozaic, numele lui Iisus – dacă este vorba despre El – putea fi perceput ca o incantație cu putere, folosită în ritualuri magice pentru vindecare, protecție sau divinație.

Pe scurt: chiar dacă nu era recunoscut încă drept Mesia, Iisus putea fi invocat ca un „nume care funcționează”, un fel de cuvânt de putere în arsenalul spiritual al epocii.

Inscripția și controversele ei

Varianta „Iisus Hristos”

O parte dintre specialiști, precum dr. Jeremiah Johnston, văd în această cupă un semn clar că faima lui Iisus se răspândise rapid. În Evanghelii, există deja episoade în care discipolii se plâng că „unii folosesc numele Tău ca să alunge demonii”, iar Iisus le răspunde să nu-i oprească. Cu alte cuvinte, brandul „Iisus” funcționa încă din timpul vieții Sale, iar cupa din Alexandria ar fi dovada materială a acestui fenomen.

Varianta „Chrestos, cel bun”

Alți filologi atrag atenția că inscripția ar putea să nu fie „Christou”, ci „Chrestou”. O literă schimbă tot sensul. „Chrestos” înseamnă „bun”, „generos”. Deci textul s-ar traduce: „Prin bunătatea magicianului”. Asta ar însemna că nu are nicio legătură cu Iisus, ci cu un context oracular sau de magie comună în Alexandria.

Varianta sincretică

Mai există și ipoteza că da, e vorba de Iisus, dar nu în sens religios, ci ca un nume împrumutat de magicieni pentru a-și spori autoritatea. Așa cum unii invocau numele lui Zeus, Isis sau Hermes, unii ar fi invocat numele lui Iisus ca „ingredient” al ritualului lor.

Scepticismul clasic

Unii savanți – printre ei Bert Smith sau Klaus Hallof – cred că totul e un foc de paie. Pentru ei, e mai probabil ca inscripția să fie legată de un personaj obscur numit „Chrestos” sau de o formulă magică fără legătură cu creștinismul.

Implicații uriașe, dacă e autentic

Dacă totuși inscripția face trimitere la Iisus Hristos, atunci cupa schimbă radical cronologia istorică:

  • ar fi prima referință materială la Iisus, datată posibil chiar în primul secol;
  • ar arăta că numele Lui circula în Egipt la foarte scurt timp după crucificare;
  • ar confirma că Alexandria a fost unul dintre primele laboratoare ale creștinismului, nu doar Roma sau Ierusalimul;
  • ar explica de ce comunitatea creștină din Egipt a devenit atât de puternică în doar două secole, dând lumii texte fundamentale și figuri ca Sfântul Atanasie sau Origen.

De la 2008 la 2025 – de ce se discută, din nou, acum?

Arheologii au știut de acest obiect din 2008, dar el a rămas într-un con de umbră. Motivul? Interpretarea ambiguă. Nimeni nu voia să riște o afirmație categorică.

Totuși, în 2025, subiectul a revenit spectaculos. Două evenimente s-au suprapus:

  1. redeschiderea expoziției de la Alexandria, unde „Cupa lui Iisus” este piesa centrală;
  2. apariția unui nou studiu paleografic, realizat de o echipă franco-germană, care susține că inscripția chiar conține forma „Christou” și nu „Chrestou”.

Rezultatul? Presa internațională, însetată de simboluri, a preluat rapid povestea, iar pentru mulți creștini, obiectul a devenit o relicvă neoficială.

De ce fascinează atât de mult?

Pentru că e ceva ce lipsește istoriei creștinismului timpuriu: dovezile palpabile. Avem texte, avem tradiție, dar avem foarte puține obiecte care să facă legătura dintre lumea cotidiană și apariția creștinismului.

Un simplu vas de ceramică devine un fel de portal. Nu mai e doar despre ce scrie în Biblie, ci despre ce se putea găsi pe masa unui mag, a unui medic sau chiar a unui pescar egiptean acum 2000 de ani.

Simbolismul și actualitatea lui

Este tentant să ne gândim că istoria aruncă, din când în când, câte un semn atunci când lumea are nevoie de el. În 2025, Europa și Orientul Mijlociu sunt din nou zguduite de conflicte identitare, religioase și culturale. Și exact acum reapare în prim-plan un obiect care vorbește despre amestecul, confuzia și dialogul dintre credințe.

Poate că asta e lecția: Iisus nu a apărut într-un spațiu steril, ci într-un haos multicultural. Și totuși, mesajul Lui a supraviețuit. Cupa ne spune că puterea unui nume – fie el rostit ca rugăciune, fie ca vrajă – poate traversa două milenii și încă să ne neliniștească.

Între scepticism și credință

Criticii au dreptate: nu trebuie să transformăm orice fragment arheologic într-o relicvă. Dar nici nu putem ignora șansa ca tocmai acest obiect să fie o mărturie directă a felului în care oamenii din Antichitate percepeau puterea lui Iisus.

Nu vom ști niciodată cu certitudine absolută. Dar poate că misterul face parte din sens. Dacă totul ar fi clar, cupa n-ar mai fi decât o piesă de muzeu. Ambiguitatea o transformă în simbol.

Cupa ca oglindă a fragilității umane

Un vas de ceramică, ieșit din apă după 2000 de ani, ne pune în față aceeași întrebare care frământă omenirea de două milenii: cine a fost Iisus și cum i-a fost înțeles numele?

Poate că a fost doar o vrajă rostită în Alexandria.

Poate că a fost prima recunoaștere a Lui ca vindecător și Mesia.

Poate că e doar o coincidență filologică.

Dar cert este că acest obiect ne obligă să privim spre originile noastre nu ca spre o legendă neatinsă, ci ca spre un proces viu, în care oamenii au scris, au încercat, au greșit, au crezut.

Iar aici, în septembrie 2025, când „Cupa lui Iisus” reapare în atenția lumii, noi nu privim doar o bucată de ceramică, ci ne privim pe noi înșine: fragili, însetați de sens, mereu în căutarea unui semn.