Alarmă în Portul Constanța! Justiția anulează un „ordin grăbit” al Transporturilor: „Este periculos”

Publicat: 14 oct. 2025, 12:02, de Cristian Matache, în Justitie , ? cititori
Alarmă în Portul Constanța! Justiția anulează un „ordin grăbit” al Transporturilor: „Este periculos”
Sursa foto: www.radioconstanta.ro

O hotărâre judecătorească explozivă lovește în inima siguranței maritime românești. Curtea de Apel Constanța a tăiat în carne vie cel mai nou regulament al Ministerului Transporturilor, care stabilea modul în care sunt pregătiți și brevetați Piloții Maritimi – profesioniștii esențiali care ghidează navele uriașe prin apele înguste ale porturilor.

Judecătorii au dat câștig de cauză unei asociații profesionale, anulând articolele care stabileau cerințele de experiență, pe motiv că sunt insuficiente și periculoase pentru siguranța navigației.

Aceasta este miza

Punctul nevralgic al scandalului este o cifră: 150.

Ministerul Transporturilor (MTI) a stabilit prin Ordinul nr. 1.203/2022 că un pilot aspirant poate avansa la gradul de Pilot Maritim II după ce participă la doar 150 de manevre de pilotaj.

Reclamanții au arătat în fața instanței că, doar pentru a acoperi, o singură dată, fiecare dintre cele peste 160 de dane din porturile Constanța, Midia și Mangalia, ar fi nevoie de mai mult de 160 de manevre.

Analogia periculoasă: „A proba doar 150 de manevre înseamnă un risc de deprofesionalizare a piloților. Pilotajul nu este o afacere, ci o nevoie de siguranță. Este ca și cum am permite unui pilot de avion să zboare având un număr minim de ore, fără să fi aterizat pe toate tipurile de piste!” au argumentat reprezentanții asociației în instanță.

Viciul secret: graba de la minister

Judecătorii nu au anulat Ordinul doar pentru că standardele erau mici, ci și pentru modul șocant de grabnic în care a fost adoptat de MTI.

  1. Urgență fictivă: Ministerul a publicat proiectul pe 16 iunie 2022, dar l-a adoptat și publicat oficial pe 30 iunie 2022. Legea obligă la o dezbatere publică de minimum 30 de zile lucrătoare. MTI a scurt-circuitat intenționat acest termen, invocând o „situație urgentă” menită să evite un „risc grav” adus interesului public.
  2. Ignorarea experților: Deși regulamentul dădea Autorității Navale Române (ANR) – corpul de experți – sarcina de a stabili standardele, Ministerul a stabilit criteriile singur, în birouri, fără a consulta ANR și fără a include avizele obligatorii în dosarul de aprobare.

Curtea de Apel Constanța a invalidat această procedură grăbită și netransparentă, arătând că scopul nu scuză mijloacele, mai ales când siguranța națională este în joc.

Victorie pentru siguranță, haos legislativ

Instanța a respins cererea Ministerului de a bloca procesul (excepția lipsei de interes), confirmând că asociația avea dreptul deplin de a lupta pentru calitatea profesională.

Prin anularea Art. 2 și Art. 3 din Anexa B, nu mai există o bază legală clară și explicită pentru modul în care piloții ajung la gradele superioare.

Ministerul Transporturilor este acum obligat să refacă de la zero aceste criterii esențiale, însă de data aceasta trebuie să o facă transparent, cu consultarea publică legală și pe baza cunoștințelor experților, nu a unor „calcule empirice”.