Colapsul Litasco zdruncină imperiul Lukoil și piața petrolului global
Sancțiunile impuse de Statele Unite asupra companiilor rusești de petrol au provocat prăbușirea Litasco, divizia de trading a Lukoil, care în trecut concura cu marile case de comerț elvețiene și companiile petroliere internaționale, au declarat pentru Reuters cinci surse din industrie.
Măsurile, care vizează și compania de stat Rosneft, au intrat în vigoare vineri și urmăresc să limiteze capacitatea Moscovei de a finanța războiul din Ucraina. Consecințele asupra operațiunilor globale ale Lukoil sunt imediate, afectând totul, de la câmpurile petroliere din Orientul Mijlociu până la benzinării și rafinării din Europa.
Litasco, fiind tăiată de la sistemul financiar internațional, a renunțat la majoritatea angajaților săi din trading și operațiuni, oferindu-le compensări și bonusuri pentru aproximativ trei luni, potrivit surselor. Doar un număr redus de angajați va rămâne pentru sarcini administrative.
Compania și Lukoil nu au răspuns imediat solicitărilor Reuters de comentarii.
Închiderea birourilor globale
Sursele Reuters au precizat că traderii și personalul Litasco din sediul central de la Geneva vor părăsi compania până la sfârșitul acestei săptămâni, iar biroul este așteptat să fie complet închis până la sfârșitul lunii februarie.
La Houston, majoritatea celor aproximativ 20 de angajați ai biroului american au plecat joi, rămânând doar câțiva pentru a încheia angajamentele rămase cu furnizorii și clienții. În Dubai, angajații au primit notificări de concediere, dar vor rămâne în funcție până în februarie.
Fondată în anul 2000, Litasco a fost unul dintre cei mai importanți traderi de petrol la nivel global, gestionând petrolul și combustibilii provenind atât din activele Lukoil, cât și din surse terțe.
Pierderea unei piețe de 4 milioane de barili pe zi
În 2019, Litasco tranzacționa aproape 4 milioane de barili pe zi, echivalentul a circa 4% din consumul global de petrol la acea vreme. Firma concura direct cu marile companii petroliere și case de trading, atrăgând unii dintre cei mai talentați traderi din industrie.
Închiderea Litasco va împinge comerțul cu petrol rusesc și mai mult „subteran”, conform lui Adi Imsirovic, fost șef al tradingului de petrol la Gazprom și consultant la Surrey Clean Energy. Rusia se bazează deja pe o flotă „umbra” de petroliere învechite pentru a transporta țițeiul în pofida sancțiunilor.
„Este posibil să revină, dar acest lucru necesită bani, timp și răbdare”, a spus Imsirovic. Exporturile rusești au fost deja redirecționate masiv către Asia după sancțiunile impuse de SUA și UE.
Impactul sancțiunilor asupra industriei
Litasco a suferit pierderi semnificative în 2022, după ce Occidentul a restricționat industria petrolieră rusă ca urmare a invaziei în Ucraina, însă compania a încercat să își reconstruiască operațiunile în ultimii ani, angajând traderi americani și asigurând linii de credit.
„Litasco trebuie să închidă, având în vedere sancțiunile. Petrolul rusesc va ajunge la rafinării într-un fel sau altul, dar traderii au nevoie de acces la dolari și la sistemul financiar global”, a explicat economistul energetic Philip Verleger.
Litasco deține Petrotel și peste 300 de benzinării în România
Litasco deține rafinăria Petrotel Lukoil din Ploiești și Lukoil România, compania care administrează peste 300 de benzinării. Președintele Bucureștiului, Nicușor Dan, a declarat vineri că aplicarea sancțiunilor asupra Lukoil în România este amânată până pe 13 decembrie, perioadă în care Guvernul va analiza și decide măsuri suplimentare.
El a subliniat că rafinăria nu funcționează în prezent, fiind în mentenanță, și că nu se așteaptă evenimente dramatice în următoarele săptămâni. Termenul pentru aplicarea sancțiunilor la stațiile de distribuție este același, iar autoritățile pregătesc un proiect de ordonanță care să stabilească un mecanism general pentru astfel de situații.
La sfârșitul lunii octombrie, Statele Unite au inclus Lukoil și Rosneft pe lista sancțiunilor, ceea ce limitează accesul companiilor rusești la servicii financiare, transport și asigurări. România a declarat că va fi solidară în aplicarea măsurilor, iar un grup interministerial coordonează implementarea acestora.