Adriana Petcu de la ANRM vrea mai multă independență! Și să umple instituția cu subalterni

Publicat: 28 apr. 2024, 08:06, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Adriana Petcu de la ANRM vrea mai multă independență! Și să umple instituția cu subalterni

La nici trei luni de la instalarea în funcție, Adriana Petcu, șefa ANRM, a elaborat un proiect legislativ prin care dorește ca agenția pe care o conduce să devină autoritate. 

Adriana Petcu, buzoianca din fruntea Agenției Naționale pentru Resurse Minerale, dorește să aibă buget asigurat prin resurse proprii și să scape de sub tutela Secretariatului General al Guvernului. De asemenea, Adriana Petcu, numită în fruntea instituției la începutul acestui an, vrea să se finanțeze integral din venituri proprii, să aibă statut de ordonator principal de credite și să-și majoreze numărul maxim de posturi de la 126 la peste 300. În prezent, agenția este finanțată de la bugetul de stat, prin bugetul SGG.

În acest sens, Adriana Petcu a elaborat un proiect de act normativ privind modificarea și completarea unor acte normative din domeniul resurselor minerale, petrolului și stocării geologice a dioxidului de carbon, precum și pentru aprobarea unor măsuri privind organizarea și funcționarea Agenției Naționale pentru Resurse Minerale

”Adoptarea prezentului proiect de act normativ va avea drept efect consolidarea capacității administrative a autorității competente din domeniile minier, petrolier si stocare geologică a dioxidului de carbon, cu personal de specialitate, cu un grad ridicat de experiență în aceste domenii, cu consecințe directe în ceea ce privește punerea în valoarea de noi acumulări de resurse minerale/petrol sau dezvoltarea acumulărilor existente, reglementarea, supraveghere/controlul corespunzătoare a operațiunilor economice din aceste domenii. De asemenea, preconizăm că adoptarea prezentului proiect de act normativ va conduce indirect, prin punerea în valoarea de noi acumulări de resurse minerale/petrol sau dezvoltarea acumulărilor existente, la dezvoltarea bazei de materii prime si industriilor strâns legate de valorificarea resurselor minerale/petrol, cu consecința producerii unui efect pozitiv în ceea ce privește veniturile bugetului consolidat al statului”, se spune în nota de fundamentare a proiectului de act normativ elaborat de Adriana Petcu.

În scopul producerii efectelor preconizate anterior, pe calea transformării prin reorganizare, Agenția Națională pentru Resurse Minerale se va desființa, urmând ca atribuțiile, bugetul, sursele de finanțare, personalul, drepturile și obligațiile vor fi preluate de către o instituție nou înființată, respectiv Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon.

De asemenea, suplimentar efectului privind consolidarea administrativă a autorității publice din domeniile minier, petrolier si stocare geologică a dioxidului Noua autoritate publică, Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon se va organiza si va funcționa după principiile specifice unei autorități de reglementare, ca organ al administrației publice centrale, cu personalitate juridică, finanțată integral din venituri proprii, în subordinea Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, prin Cancelaria Prim-Ministrului si va avea drept obiective strategice următoarele:

a) dezvoltarea și sistematizarea Fondului Național Geologic și Fondului Național de Resurse și Rezerve;

b) exploatarea și dezvoltarea rațională a resurselor minerale și a rezervelor de petrol, în concordanță cu strategiile din domeniu și reducerea impactului asupra mediului înconjurător;

c) identificarea de noi utilizări ale sistemelor publice naționale de transport al petrolului și punerea în valoare a golurilor miniere;

d) promovarea unei piețe interne europene de valorificare a resurselor minerale, petrolului și gazelor naturale sigură, competitivă și durabilă din punct de vedere al mediului și al unei deschideri efective a acesteia în beneficiul tuturor clienților și furnizorilor din Uniunea Europeană, precum și garantarea condițiilor adecvate pentru exploatarea durabilă, având în vedere obiectivele pe termen lung, în concordanță cu prevederile directivelor Uniunii Europene în materie;

e) sporirea rezilienței prin reducerea dependențelor, creșterea gradului de pregătire și promovarea sustenabilității și circularității lanțului de aprovizionare cu materii prime critice;

f) aplicarea strategiilor de guvernare digitala privind îmbunătățirea accesului la datele disponibile.

De asemenea, suplimentar efectului privind consolidarea administrativă a autorității publice din domeniile minier, petrolier si stocare geologică a dioxidului de carbon, adoptarea prezentului proiect de act normativ, prin modificările si completările propuse la prevederile legale în vigoare, va avea drept efect următoarele:

a) clarificarea regimului juridic privind darea în administrare prevazută de art.13 din Legea minelor nr.85/2003;

b) extinderea atribuțiilor autorității în privința planificării gestionării deșeurilor rezultate în activitatea minieră și în privința golurilor minere;

c) corelarea si clarificarea termenelor legale privind autorizarea începerii activităților miniere;

d) corelarea prevederilor din legislația subsecventă (art.10 alin. (1) din Normele metodologice pentru aplicarea Legii petrolului nr. 238/2004) cu noua soluție juridică instituită prin prevederile art. 34 alin.(1) din Legea petrolului nr.238/2004, respectiv titularul unui acord petrolier poate transfera altei persoane juridice drepturile dobândite şi obligaţiile asumate, numai după aprobare, prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii competente.

Se propune ca finanțarea cheltuielilor curente și de capital ale ANRMPSG sa se asigure integral din venituri proprii, rezultate din aplicarea mecanismului economic specific în domeniul reglementarii și punerii în valoare a resurselor minerale si petrolului, precum si în domeniul reglementarii operațiunilor privind stocarea geologică a dioxidului de carbon.

Regimul juridic privind stabilirea, plata, evidența și alte aspecte referitoare la tarifele stabilite de prezenta ordonanță de urgență se reglementează prin ordin al președintelui ANRMPSG, în condițiile legii și se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I-a; cuantumul tarifelor poate fi modificat prin ordin al președintelui ANRMPSG, în condițiile legii.

Potrivit normelor tranzitorii, pana la implemetarea noului mecanism economic de finanțare a acestei autorități este necesar ca în cursul anului bugetar 2024, cheltuielile curente și de capital ale ANRMPSG sa fie asigurate atât din fonduri de la bugetul de stat cat si din venituri proprii, finanțarea efectuându-se prioritar din venituri proprii și complementar din credite de la bugetul de stat. De asemenea, prin prezentul proiect de act normativ sunt propuse soluții legislative noi privind conducerea ANRMPSG, în sensul că această autoritate de reglementare va fi condusă de un președinte, ajutat de un număr de doi vicepreședinți, numiți prin decizie a primului-ministru, iar actele de reglementare din competenta autorității vor fi analizate si aprobate cu titlu consultativ de către un comitet de reglementare constituit din șapte membri.

Necesitate acestei formule de conducere a ANRMPSG este impusă de complexitatea si volumul, foarte ridicate, a activităților desfășurate la nivelul acestei autorități publice. Aceleași considerente privind complexitatea și volumul de activitate au fost avute în vedere și pentru soluțiile legislative privind numărul de personal si salarizarea acestuia.

Prin prezentul proiect de act normativ se propune creșterea numărului de personal al ANRMPSG de la 126 de posturi, inclusiv demnitarul, la 300 de posturi, exclusiv demnitarii iar salarizarea urmează a se realiza la un nivel similar celorlalte autorități de reglementare.

”În ceea ce privește obiectivele strategice propuse în competența ANRMPSG prin prevederile art. 7 din prezentul proiect de act normativ, respectiv dezvoltarea și sistematizarea Fondului Național Geologic și Fondului Național de Resurse și Rezerve si exploatarea și dezvoltarea rațională a resurselor minerale și a rezervelor de petrol, arătăm faptul că instituirea acestor principii de acțiune sunt determinate atât de necesitatea dezvoltării si actualizării bazei de informații geologice referitoare la resursele minerale si de petrol din subsolul României, cât și de perspectiva imediată, preconizată în domeniul captării, transportului si stocării geologice a dioxidului de carbon”, se spune în nota de fundamentare

NOTA-DE-FUNDAMENTARE-23.04.2024-10.00