Cozi imense la granițe de Sărbători. Camioanele cu marfă stau și 11 zile să intre în țară

Publicat: 10 dec. 2023, 21:00, de Viorela Pitulice, în News , ? cititori
Cozi imense la granițe de Sărbători. Camioanele cu marfă stau și 11 zile să intre în țară

Activitatea transportatorilor români este blocată de timpii mari de așteptare la granițele cu Bulgaria, Republica Moldova și Ucraina, ceea ce perturbă economia naţională, susține Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). În plus, la Ruse trebuie plătite taxe foarte mari pentru parcări.

UNTRR arată într-un comunicat că se așteaptă 36 de ore pentru a intra în România din Bulgaria, peste 5 zile pentru a intra din Moldova şi până la 11 zile pentru a intra din Ucraina.

Aceasta înseamnă cozi de camioane de până la 20 km care blochează activitatea transportatorilor români în prag de sărbători, generând întârzieri în livrarea alimentelor, produselor şi mărfurilor care afectează clienţii, cetăţenii şi întreaga economie.

„La intrarea în România, transportatorii sunt forţaţi să aştepte zile şi ore în şir pentru a putea trece frontiera, timp în care şoferii români nu au acces la facilităţi de hrană şi instalaţii sanitare adecvate. (…) Dacă astăzi România ar fi fost în spaţiul Schengen, s-ar fi eliminat mai multe probleme şi timpii de aşteptare ai transportatorilor români la frontierele interne s-ar reduce semnificativ, iar dacă autorităţile vamale ar acorda prioritate camioanelor cu documente vamale procesate – TIR/TIR-EPD la frontierele externe UE aşa cum UNTRR a solicitat în repetate rânduri, numărul zilnic de camioane care pot trece frontiera României cu Ucraina şi Republica Moldova poate creşte de 2-3 ori în 24 de ore”, se arată în comunicatul organizaţiei.

În ultimii ani, UNTRR a cerut Guvernului să ia măsuri urgente pentru reducerea timpilor foarte mari de aşteptare la frontiere. Nu de alta, dar sunt frecvent cozi kilometrice atât la frontierele interne UE, precum Giurgiu, Borş, Nădlac (România nefiind în spaţiul Schengen), cât şi la frontierele externe UE, precum Siret Porubne (infrastructură învechită).

Fără măsuri prioritare din partea autorităţilor române, problema timpilor mari de aşteptare la frontiere s-a agravat, perturbând semnificativ operaţiunile internaţionale ale transportatorilor români.

De asemenea, transportatorii rutieri se plâng că personalul vamal nu lucrează în intervalul orar 7:00-10:00 dimineaţa şi nici în intervalul 19:00-20:00 seara, ceea ce face să fie nevoiți să aştepte cu orele pentru prelucrarea documentelor vamale, timp care se adaugă la zilele de aşteptare pentru trecerea frontierei.

„Totodată, UNTRR face apel la intervenţia Ministerului Afacerilor Externe – MAE şi a eurodeputaţilor români pentru eliminarea discriminării transportatorilor rutieri români din parcările de camioane de la Ruse cu atât mai mult cu cât pe surse se pare că acelaşi investitor va realiza o parcare similară la Vidin. La Ruse situaţia s-a înrăutăţit, timpul de aşteptare a crescut la peste 36 ore pentru camioane, pentru a trece o frontieră internă a UE, din care 3 ore pentru a intra în parcările obligatorii, 26-30 ore aşteptare în parcări, 5-6 ore în coadă pentru a trece frontiera, iar vara şi timpii de aşteptare sunt de 2-3 zile pentru camioane. În ciuda tuturor intervenţiilor realizate la nivel bilateral şi european, continuă discriminarea transportatorilor rutieri români la Ruse, unde firmele de transport din România plătesc în continuare 25 euro faţă de transportatorii bulgari care plătesc 7 euro. Dacă MAE şi România sunt în imposibilitatea tranşării unor astfel de aspecte, solicităm MAE şi eurodeputaţilor români să considere decuplarea de ipocrizia Bulgariei în aderarea la Schengen, având în vedere că acţiunile întreprinse de autorităţile bulgare sunt în flagrantă contradicţie cu discursul lor public pentru aderarea la Schengen”, se ma arată în comunicatul UNTRR.