Deblocare a construirii Plaformei Multimodale de la Galați, care relansează exploatarea portuară după modelul Portului Duisburg

Publicat: 20 mai 2022, 08:15, de Sorin Costea, în ECONOMIE , ? cititori
Deblocare a construirii Plaformei Multimodale de la Galați, care relansează exploatarea portuară după modelul Portului Duisburg

După șapte licitații ratate, va primi undă verde implementarea Proiectului Platformei Multimodale de la Galați, cel mai important proiect de infrastructură pentru exploatarea portuară realizat în România în ultimii ani.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu și președintele Consiliului Județean (CJ) Galați, Costel Fotea, au dezvăluit în cadrul unei dezbateri referitoare la proiectele de infrastructură rutieră, navală și feroviară, din zona Galați-Brăila, că vineri va avea loc la Administrația Porturilor Dunării Martitime din Galați semnarea unui contract care deblochează construirea Platformei Multimodale din Portul „Bazinul Nou” din Galați.

„Printre proiectele importante sunt și cele referitoare la infrastructura portuară. Avem cea mai mare flotă fluvială și maritimă de pe Dunăre și aici vorbim despre Proiectul Platformei Multimodale, care – divulg acum această informație – o parte din el va fi semnat, mâine, la Administrația Porturilor Dunării Martitime din Galați”, a spus președintele CJ Galați.

Știrea a fost confirmată și de ministrul Transporturilor: „Mâine se va semna un contract pe acel proiect, o parte din proiectul intermodal de la Galaţi, şi va începe în sfârşit acest contract”, a spus Grindeanu.

Investiții de 80 milioane euro pentru dezvoltarea fluxului de transport containerizat prin Portul Galați

Dezvoltarea Proiectului „Platformă multimodală Galați – înlăturarea blocajelor majore prin modernizarea infrastructurii existente și asigurarea conexiunilor lipsă pentru rețeaua centrală Rhin – Dunăre/Alpi“, care va fi dezvoltat în Portul „Bazinul Nou” din Galați, are ca principal obiectiv relansarea exploatării portuare în Portul Galați, principalul port de la Dunărea Maritimă, după modelul Portului Duisburg.

Terminalul Multimodal prevede construirea unui terminal pentru containere, care va permite transferarea containerelor prin portul din Galați prin cele trei variante de transport, naval, rutier și feroviar.

Proiectul are ca aplicant de stat Administrația Porturilor Dunării Maritime (APDM) Galaţi, companie națională de sub autoritatea Ministerului Transporturilor, partenerii privați fiind societățile Portul „Bazinul Nou”, al cărui proprietar este Metaltrade International SA şi Portul Duisburg din Germania. Bugetul total al proiectului este de 80 milioane euro.

Portul Galați, placă ­turnantă între Europa și Asia

Prin realizarea platformei multimodale din Portul Galați este pusă în valoare una dintre facilitățile tehnice importante oferite de cele trei porturi gălățene, Portul „Bazinul Nou”, Portul „Docuri” și Portul Mineralier „Romportmet”, în care există pe lângă calea ferată cu ecartament european și cale ferată cu ecartament lat, specific rețelei feroviare din statele din est, Moldova, Ucraina, etc.

Containerele cu mărfuri importate din Asia vor sosi la Galați în vagoane cu boghiuri pentru ecartament lat, la terminalul intermodal vor fi transferate pe nave pentru a fi transportate pe Dunăre către canalul Rhin – Main și către porturile din centrul și vestul Europei. Varianta retur este transportul naval dinspre Europa către Asia, cu transfer pe calea ferată la terminalul de la Galați.

Relansare după modelul Portului Duisburg

Implementarea proiectului platformei intermodale de la Galați este inspirată de experiența porturilor din Europa Centrală, care s-au confruntat cu probleme similare, dar au reușit să depășească impasul prin modernizarea operării portuare a mărfurilor. Modelul preluat este cel al moderni­zării Portului Duisburg, din Germania.

Portul Duisburg, aflat la un moment dat într-o situaţie asemănătoare cu Portul Galaţi, a luat măsura de a introduce sistemul de logistică prin containere. A ajuns, până în prezent să construiască zece terminale intermodale, fiecare fiind, practic, un port în sine. Iar traficul de mărfuri a crescut foarte mult.

E un exemplu pe care dorim să-l urmăm şi în zona noastră, la Galaţi. Cu ajutorul partenerului nostru, Portul Duisburg, am reuşit să înţelegem ce înseamnă logistica în economia mondială, am văzut cât de mult a crescut importanţa traficului containerizat în transporturile internaţionale. Scopul acestui terminal multimodal este de a valorifica oportunitatea ca Galaţiul să facă parte din aceste lanţuri logistice”, declara Corneliu Găvăneanu, președintele Metaltrade International, cu prilejul lansării primei etape a proiectului.

Amenajări de ­infrastructură portuară pe 32 ha

Investițiile ce vor fi realizate vizează 6 obiective: construirea unui cheu vertical pe o lungime de 868 m și a infrastructurii rutiere pentru accesul în terminal cu o lungime de 2,28 km, construirea unui triaj de cale ferată cu o lungime de peste 700 de metri, precum și construirea infrastructurii portuare, respectiv drumuri, rețele de utilități, platforme, clădiri, echipamentele și instalațiile portuare, amplasate pe o suprafață de 60.000 mp.

Teritoriul pe care se va realiza investiția este situat în Portul Galați, în zona Portului „Bazinul Nou”, fiind teren portuar, proprietate publică a statului, aflat în administrarea Ministerului Transporturilor și în concesiunea APDM Galați. Suprafața totală care urmează să fie amenajată în cadrul acestei investiții este de 323.527 mp teren portuar proprietate publică a statului și 33.682 mp proprietate privată a Metaltrade SRL Galați.

Proiect întârziat din cauza celor șapte licitații ratate  

Demararea proiectului a fost întârziată de faptul că cele șapte licitații organizate pentru atribuirea contractelor au eșuat din cauză că firmele participante au depus oferte neconforme.

Licitația organizată de Administrația Porturilor Dunării Maritime pentru Etapa 1 – „Modernizarea infrastructurii portuare”, pentru lucrări în valoare de 179,4 milioane de lei, organizată în luna februarie, a fost anulată, din cauză că a fost depusă o singură ofertă, a unei asocieri conduse de Euro Construct Trading ’98, care nu corespundea din punct de vedere tehnic condițiilor impuse prin caietul de sarcini.

La licitația organizată tot de  Administrația Porturilor Dunării Maritime pentru Etapa 2 – „Modernizarea infrastructurii rutiere din zona platformei multimodale pentru înlăturarea blocajelor în trafic şi relocarea unui segment de cale ferată pentru fluidizarea traficului feroviar din zona portuară”, pentru lucrări în valoare de 68,71 milioane de lei, au fost depuse patru oferte.

Licitația organizată pe 22 martie de Portul „Bazinul Nou” în cadrul proiectului Platformă Multimodală Galați – Etapa 3”, pentru „achiziția de lucrări pentru construirea platformei multimodale”, a fost anulată din cauză că nu a fost depusă nicio ofertă conformă. Valoarea lucrărilor din etapa a 3-a este estimată la 167 milioane de lei. Nu au fost dezvăluite detalii despre constractul care va fi semnat vineri, dar cel mai probabil va viza Etapa 1 sau Etapa 2, și va însemna demararea proiectului.