Este legal să consumi ulei CBD în România?

Statut legal

Farmaciile din România pot vinde doar medicamente cu derivați de canabis, și nu canabis în sine. Consumul de canabis în România este limitat la forme standard de medicamente precum pastile, capsule și uleiuri.

Canabisul este tratat în același mod ca și alte stupefiante – pacienții pot utiliza produse pe bază de canabis doar în baza unei rețete și doar atâtat timp cât aceste produse conțin sub 0,2% THC.

La sfârșitul lunii noiembrie 2019 Senatul României a adoptat un proiect de lege care prevede legalizarea canabisului pentru uz medical. Proiectul de lege se află momentan în Camera Deputaților, organul decisiv în acest caz. Conform proiectului de lege, următoarele componente ale canabisului pot fi utilizate în scopuri medicale: canabis, rășină de canabis, extracte, tincturi și, de asemenea, THC, izomerii săi și variantele lor stereochimice. Cantitatea admisă de THC ar fi de maximum 20%.

Între timp, pe data de 19 noiembrie 2020 s-a luat o nouă hotărâre ce ar putea contribui în evoluția uleiului de CBD.

Un stat membru nu poate interzice comercializarea canabidiolului (CBD) produs în mod legal în alt stat membru atunci când este extras din planta de cannabis sativa în integralitatea sa, iar nu numai din fibrele și din semințele sale.

Această interdicție poate fi totuși justificată de un obiectiv de protecție a sănătății publice, dar nu trebuie să depășească ceea ce este necesar pentru ca acesta să fie atins.

În schimb, Curtea observă că dispozițiile privind libera circulație a mărfurilor în interiorul Uniunii (articolele 34 și 36 TFUE) sunt aplicabile, întrucât CBD în discuție în litigiul principal nu poate fi considerat „stupefiant”. Pentru a ajunge la această concluzie, Curtea amintește mai întâi că persoanele care comercializează stupefiante nu se pot prevala de aplicarea libertăților de circulație întrucât o astfel de comercializare este interzisă în toate statele membre, făcând excepție comerțul strict controlat pentru o utilizare în scopuri medicale și științifice.

În continuare, Curtea observă că, pentru a defini noțiunile de „drog” sau „stupefiant”, dreptul Uniunii face trimitere în special la două convenții ale Organizației Națiunilor Unite: Convenția privind substanțele psihotrope și Convenția unică privind stupefiantele. Or, CBD nu este menționat în prima și, deși este adevărat că o interpretare literală a celei de a doua ar putea conduce la clasificarea sa drept stupefiant, ca extract al canabisului, această interpretare ar fi contrară spiritului general al convenției respective și obiectivului său de a proteja „sănătatea fizică și psihică a umanității”. Curtea arată că, potrivit stadiului actual al cunoștințelor științifice de care este necesar să se țină seama, spre deosebire de tetrahidrocanabinol (denumit în mod obișnuit THC), un alt canabinoid al cânepii, CBD în cauză nu are efect psihotrop și nici efect nociv asupra sănătății umane.

Într-o a doua etapă, Curtea statuează că dispozițiile referitoare la libera circulație a mărfurilor se opun unei reglementări precum cea în cauză. Astfel, interzicerea comercializării CBD constituie o măsură cu efect echivalent unor restricții cantitative la import, interzisă de articolul 34 TFUE. Curtea precizează totuși că această reglementare poate fi justificată de unul dintre motivele de interes general enumerate la articolul 36 TFUE, precum obiectivul de protecție a sănătății publice invocat de Republica Franceză, cu condiția ca această reglementare să fie de natură să asigure realizarea obiectivului menționat și să nu depășească ceea ce este necesar pentru ca acesta să fie atins. Deși această din urmă apreciere este de competența instanței naționale, Curtea oferă două indicații în această privință. Pe de o parte, ea arată că s-ar părea că interdicția de comercializare nu afectează CBD de sinteză, care ar avea aceleași proprietăți ca CBD-ul în cauză și care ar putea fi, așadar, utilizat ca substitut al acestuia din urmă. Dacă această împrejurare ar fi dovedită, ea ar fi de natură să indice că reglementarea franceză nu este aptă să atingă, în mod coerent și sistematic, obiectivul de protecție a sănătății publice. Pe de altă parte, Curtea recunoaște că Republica Franceză nu este, desigur, obligată să demonstreze că proprietatea periculoasă a CBD-ului este identică cu cea a anumitor stupefiante. Cu toate acestea, instanța națională trebuie să aprecieze datele științifice disponibile pentru a se asigura că riscul real invocat pentru sănătatea publică nu se întemeiază pe considerații pur ipotetice. Astfel, o interdicție de comercializare a CBD-ului, care constituie, de altfel, obstacolul cel mai restrictiv în calea schimburilor privind produsele fabricate și comercializate în mod legal în alte state membre, nu poate fi adoptată decât dacă acest risc este suficient dovedit.

Regulamentul (UE) nr. 1307/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de stabilire a unor norme privind plățile directe acordate fermierilor prin scheme de sprijin în cadrul politicii agricole comune și de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 637/2008 al Consiliului și a Regulamentului (CE) nr. 73/2009 al Consiliului (JO 2013, L 347, p. 608); Regulamentul (UE) nr. 1308/2013 al Parlamentului European și al Consiliului din 17 decembrie 2013 de instituire a unei organizări comune a piețelor produselor agricole și de abrogare a Regulamentelor (CEE) nr. 922/72, (CEE) nr. 234/79, (CE) nr. 1037/2001 și (CE) nr. 1234/2007 ale Consiliului (JO 2013, L 347, p. 671).

Curtea Europeană de Justiție a stabilit că un stat membru UE nu poate interzice comercializarea de cannabidiol produs legal într-un alt stat membru și extras integral din planta de cânepă, inclusiv din frunze și flori; decizia se bazează pe faptul că legile europene, în special de cele privind libera circulație a mărfurilor între state membre, prevalează asupra legislației naționale.

Canabidiolul (CBD) este unul dintre cei mai populari compuși care se extrag din planta de canabis în scop medicinal, datorită proprietăților sale terapeutice și, mai ales, pentru că este non-psihoactiv. Dincolo de faptul că este util în combaterea multor afecțiuni și tulburări, uleiul CBD este un adjuvant minunat în curele de slăbire.

Acest compus canabinoid crește rată metabolică și ajută, astfel, la digerarea grăsimilor în exces fără efort. Totodată, accelerează procesul de ardere a grăsimilor și îmbunătățește toleranță la glucoză; concentrația scăzută de carbohidrați face din ulei CBD administrat pe cale orală un supliment sigur și pentru diabetici sau pentru cei care for să evite glucidele.

Ulei de canabis CBD se administrează gradual, începând cu doze mici și cu concentrație scăzută, care pot crește odată ce organismul se obișnuiește cu el; un alt efect va fi eliminarea mai rapidă a toxinelor din organism.

Formula Swiss oferă peste 250 de produse CBD legale, cu concentrație de THC mai mică de 0,2% la ulei CBD cu spectru complet și 0.0% la uleiurile cu spectru larg.

Formula Swiss este o companie de familie înființată în 2013, care și-a câștigat locul în piață, având mii de clienți în peste 40 de țări, acum în exclusivitate și în România prin Zonaverde.ro.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Mai multe articole...