Eurostat: România are cea mai scăzută pondere a persoanelor cu competenţe digitale de bază

Publicat: 27 feb. 2024, 20:21, de Vasile Bahrim, în ECONOMIE , ? cititori
Eurostat: România are cea mai scăzută pondere a persoanelor cu competenţe digitale de bază

România se află pe ultimul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește procentul populației cu competențe digitale elementare, conform ultimelor date publicate de Eurostat.

Cu doar 28% din populație îndeplinind acest criteriu în 2023, țara noastră se situează semnificativ sub media UE de 55% și departe de obiectivul Uniunii de a ajunge la 80% până în 2030. În contrast, țări precum Olanda și Finlanda conduc clasamentul cu rate de peste 80%.

Eurostat subliniază importanța transformării digitale în UE, punctând că educația formală joacă un rol crucial în dezvoltarea competențelor digitale.

La nivelul UE, persoanele cu studii superioare au demonstrat un nivel de competențe digitale de 80%, în timp ce acelea cu un nivel educațional scăzut au atins doar 34%. Discrepanțele se observă și în funcție de vârstă și gen, cu tinerii și femeile din anumite grupuri de vârstă având, în general, abilități digitale mai bune.

Variații demografice în competențele digitale

Astfel, analizând mai atent competențele digitale la nivelul Uniunii Europene, se observă că variațiile acestora sunt semnificativ influențate de demografie. Aproximativ 28% din populația cu vârste între 65 și 74 de ani dețin competențe digitale fundamentale, pe când un procent impresionant de 70% dintre tinerii între 16 și 24 de ani, considerați „nativi digitali”, manifestă aceleași abilități, proporție care se menține constantă și pentru grupa de vârstă 25-34 de ani.

Aceste cifre vin în contextul în care Comisia Europeană prioritizează adaptarea Europei la era digitală, promovând o strategie bazată pe tehnologie accesibilă, o economie digitală justă și competitivă, și o societate deschisă și sustenabilă.

Viziunea UE pentru 2030 include stimularea competențelor digitale. Se vizează și transformarea afacerilor, infrastructuri robuste și digitalizarea serviciilor.

România trebuie să recupereze în domeniul digital. Educația și formarea specifică pot accelera alinierea la obiectivele UE.