EXCLUSIV! Cât va costa extinderea metroului în comunele de lângă București

Publicat: 17 oct. 2023, 07:30, de Cristian Matache, în News , ? cititori
EXCLUSIV! Cât va costa extinderea metroului în comunele de lângă București

Un document semnat de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, ne prezintă stadiul proiectelor de extindere a magistralei de metrou, precum și costurile actualizate la nivelul anului 2023.

Extinderea metroului bucureștean în cartierul Pantelimon, via Piața Iancului, aeroport Otopeni, gara Petricani, centura de vest, precum și construcția magistralelor Gara de Nord-Gara Progresu, Voluntari-Bragadiru și semi-inel sud (Crângași-Dristor 2) costă 8,4 miliarde de euro, fără TVA.

Documentul semnat de ministrul Grindeanu specifică faptul că sursele de finanțare pentru aceste proiecte vor fi identificate la momentul respectiv.

Iată, mai jos, situația extinderii și modernizării rețelei de metrou din zona municipiului București, potrivit documentului semnat de ministrul Grindeanu:

1. Pentru secţiunea Eroilor-Piaţa lancului a Magistralei M5 a fost aprobată finanţarea din cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare a proiectării şi asistenţei tehnice prin Contractul de finanţare nr. 73/17.07.2020 „Sprijin pentru pregătirea documentaţiei tehnico – economice pentru proiectul Linia de metrou Magistrala 5 (Drumul Taberei – Pantelimon) Secţiunea Eroilor (PS Operă) – Piaţa lancului – Servicii de proiectare şi asistenţă tehnică” în valoare de 84 milioane de lei.

În data de 29.10.2021 a fost încheiat Contractul de servicii de proiectare şi asistenţă tehnică aferente obiectivului Magistrala 5, Secţiunea 2 Eroilor (PS Operă-Piaţa lancului) între 3T1 Progetti Italia-Ingegneria lntegrata SpA Et SWS Engineering SpA Et Coding Srl Et. Termenul de finalizare este decembrie 2023 – pentru proiectare (14 luni) + 36 luni alocate pentru asistenţă tehnică pe perioada de derulare a lucrărilor.

2. Pentru secţiunea Piaţa Iancului – Pantelimon a Magistralei M5, implementarea proiectului va fi demarată după finalizarea proiectării pentru Secţiunea EROILOR (PS OPERĂ) – PIAŢA IANCULUI şi obținerea fondurilor nerambursabile necesare.

3. Ca urmare a recepţiei la terminarea lucrărilor pentru staţia de metrou Tudor Arghezi a Magistralei M2, au fost consemnate o serie de lucrări ce urmează a fi remediate, pentru punerea în funcţiune în siguranţă a staţiei de metrou Tudor Arghezi, la deschiderea traficului de călători. Printre cele mai importante lucrări de remediat sunt modernizarea celulei din staţie şi alimentarea cu energie electrică – sursa 2.

4. Pentru cele 3 staţii noi în zona comunei Berceni, în conformitate cu prevederile Protocolului încheiat între Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii, Metrorex SA, Consiliul Judeţean llfov şi Primăria Sectorului 4, studiul de fezabilitate este realizat de către autorităţile locale ale Sectorului 4 cu sprijinul unui proiectant de specialitate, acesta fiind într-o stare avansată de realizare.

5. Zonele unde vor fi amplasate viitoarele staţii de metrou vor fi stabilite prin Studiul de Fezabilitate care va ţine cont de factori ce ţin de dezvoltarea Comunei Berceni la nivelul anului 2040, coroborat cu constrângerile de ordin tehnic ale viitorului traseu (reţele de gaze, apă, electrice).

6. În conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr.1312/2021 prin care a fost aprobat Programul Investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030, este prevăzută extensia Magistralei M2 de la staţia de metrou Pipera către Petricani, avand o lungime estimată de 1,6 km, un număr de 2 staţii de metrou si care se va interconecta cu Magistrala de cale ferată M800 în gara Petricani.

 

7. Pentru lotul 1.1 al Magistralei M6, Antreprenorul este în proces de finalizare a proiectării, urmând să fie parcurse demersurile necesare pentru obtinerea autorizaţiei de construire. Ulterior obţinerii autorizaţiei de construire, vor fi demarate lucrările de execuţie.

8. Pentru lotul 1.2 al Magistralei M6, la data de 28.07.2023 a fost emis Ordinul Administrativ pentru Începerea Activităţii de Proiectare, cu data de începere efectivă la 02.10.2023. Durata de realizare a proiectării execuţiei este de 9,5 luni, după care începe perioada de realizare a lucrărilor.

9. Termenul de finalizare a lucrărilor de structură aferente Lotului 1.1 (1 Mai-Tokyo) este semestrul II 2026, iar pentru lucrările de structură privind Lotul 1.2 (Tokyo-Aeroport Otopeni) termenul de finalizare este semestrul II 2027.

10. În acest moment, Metrorex S.A. nu deţine informaţii privind amplasarea noului terminal din zona de est a Aeroportului Internaţional Henri Coandă. Transbordarea pasagerilor între terminale este responsabilitatea Companiei Naţionale Aeroporturi Bucureşti.

11. Pentru Magistrala M4 (Gara de Nord-Gara Progresul) a fost semnat Protocolul de Asociere încheiat între Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii – Metrorex S.A. Judeţul Ilfov (Consiliul Judeţean) – Sectorul 4 al Municipiului Bucureşti – Sectorul 5 al Municipiului Bucureşti, având ca scop colaborarea şi acordarea de sprijin reciproc pentru respectarea activităţilor şi respectarea condiţionalităţilor prevăzute de legislația specifică, necesare pentru constituirea şi ulterior realizarea obiectivului de investiţii reprezentat de lucrarea de extindere a reţelei de metrou: Magistrala 4 de metrou. Lansarea licitaţiei pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor la magistrala de metrou M4 (Gara de Nord – Gara Progresul), se va realiza după aprobarea indicatorilor tehnico-economiici ai obiectivului de investiţii prin act normativ.

12. Întârzierile în demararea activităţilor necesare proiectării şi execuţiei lucrărilor la magistrala de metrou M4, au fost ca urmare a dificultăţilor întâmpinate la nivelul instituţiilor elaboratoare de avize necesare avansării proiectului.

13. În conformitate cu prevederile HG nr.1312/2021 prin care a fost aprobat Programul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030, M7 (Voluntari-Bragadiru) are ca perioada estimată de realizare 2027-2037.

14. Traseul pentru construirea Magistralei de metrou M7 va fi stabilit prin Studiul de Fezabilitate şi va asigura zona de legătură SV cu zona NE a municipiului Bucureşti.

15. În conformitate cu prevederile HG 1312/2021 prin care a fost aprobat Programul Investitional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030, M8 Semi-inel Sud (Crângaşi- Dristor 2) are ca şi perioada estimată de realizare 2027-2037.

16. Elaborarea studiului de fezabilitate necesar prelungirii traseului magistralei de metrou M3 cu 2 noi extensii spre stațiile Cartierul Latin și respectiv Drumul Osiei este prevăzut în Strategia de Dezvoltare a metroului din Bucureşti, aprobată atât la nivel Metrorex cât şi la nivelul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în Planul de mobilitate urbană durabilă, precum şi în Programul Investițional pentru Dezvoltarea Infrastructurii de Transport pentru perioada 2021-2030.

Cât vor costa noile magistrale

Sursele de finanţare necesare realizării obiectivelor de investiţii vor fi identificate la momentul aprobării studiilor de fezabilitate.

Valoare investiţii în curs aprobate:

  • Magistrala 5 Drumul Taberei-Pantelimon:

Secţiunea 2 Eroitor – Piaţa lancului: 542 milioane de euro fără TVA;

Secţiunea 3 Piaţa lancului – Pantelimon: 559 milioane de euro  fără TVA;

  • Magistrala 6 1Mai – Aeroport Otopeni:  1.132 milioane de euro fără TVA.

Valoarea estimată a investiţiilor viitoare, calculată la nivelul anului 2023:

  • Magistrala 4 Gara de Nord – Gara Progresu – 1.417 milioane fără TVA;
  • Extensia Magistralei 2 – de la staţia Pipera la Gara Petricani – 160 milioane de euro fără TVA);
  • Extensia Magistralei 3 – de la staţia Păcii – Linia de Centură Vest – 320 (milioane de euro fără TVA):

Preciziei – Chiajna – 160 milioane de euro fără TVA;

Preciziei – Cartierul Latin – 160 milioane de euro fără TVA;

  • Magistrala 7 Voluntari – Bragadiru – 2.470 milioane de euro fără TVA;
  • Magistrala 8 Semi-inel Sud Crângasi- Dristor 2 – 1.805 milioane de fără TVA.