Licitaţia pentru finalizarea lotului de autostradă Cheţani – Câmpia Turzii a fost lansată

Publicat: 20 iul. 2021, 09:45, de Aurel Drăgan, în ESENȚIAL , ? cititori
Licitaţia pentru finalizarea lotului de autostradă Cheţani - Câmpia Turzii a fost lansată
A3 Campia Turzii Chetani

Licitaţia pentru finalizarea lucrărilor pe lotul 3 Cheţani – Câmpia Turzii, al Autostrăzii Transilvania, a fost lansată, a anunţat marţi dimineaţa ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Cătălin Drulă, pe Facebook.

Vestea bună a săptămânii pe care o aşteptam cu toţii: a fost lansată licitaţia pentru finalizarea lucrărilor pe problematicul lot 3 Cheţani – Câmpia Turzii, parte din Autostrada Transilvania. Urmărim cu prioritate acest proiect, pentru că este crucial să nu mai existe alte întârzieri peste cei cinci ani în care românii ar fi trebuit să poată deja circula pe această autostradă„, a scris Drulă.

Ministrul a amintit că acest contract a fost licitat şi atribuit în 2015, iar lucrările au început cu un an mai târziu. Acestea trebuiau să se încheie într-un an, însă, în 2021, ajunseseră la doar 40%, după ce constructorul a intrat în insolvenţă.

După un ‘progres’ de numai 1% în 5 luni, Compania de drumuri a ajuns la soluţia pe care a încercat să o evite până acum, dar care devenea singura opţiune fezabilă pentru avansarea lucrărilor: a reziliat contractul, cu intenţia de a relicita urgent proiectul. În primăvară, instanţa a dispus suspendarea rezilierii până la judecarea pe fond. Luna aceasta, situaţia s-a deblocat, odată cu admiterea cererii creditorilor de declarare a falimentului antreprenorului, care şi-a pierdut capacitatea de folosinţă. Astfel, Compania de drumuri a putut să notifice încetarea de drept a contractului şi să organizeze cât mai rapid noua licitaţie„, a mai spus ministrul.

CNAIR a reziliat contractul în martie

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunţat pe 11 martie 2021 că a notificat antreprenorul în vederea rezilierii contractului pentru proiectarea şi execuţia lucrărilor de construcţie a sectorului de autostradă Cheţani – Câmpia Turzii, rezilierea efectivă intrând în vigoare în 14 zile de la notificare.

Joi, 11 martie 2021, CNAIR a notificat antreprenorul Asocierea SC Straco Grup SRL – SC Total Road SRL – SC Specialist Consulting SRL în vederea rezilierii contractului „Proiectare şi Execuţie pentru Realizarea Autostrăzii Braşov – Târgu Mureş – Cluj – Oradea, Secţiunea 2A: Ogra – Câmpia Turzii, Lotul 3: Cheţani – Câmpia Turzii, km 21+500 – km 37+191„, se menţionează în comunicat.

Potrivit sursei citate, decizia rezilierii acestui contract este consecinţa faptului că antreprenorul nu a respectat trei înştiinţări de remediere şi a abandonat şantierul.

Avans de 1% în ultimele cinci luni

Reprezentanţii CNAIR precizează că după deschiderea traficului rutier pe Nodul Rutier Cheţani, în data de 18 septembrie 2020, „antreprenorul a redus considerabil ritmul de execuţie a lucrărilor”. Astfel, la data deschiderii traficului, progresul fizic era de 36,81%, iar în prezent progresul fizic înregistrat este de 37,86%, Antreprenorul înregistrând un progres de aproximativ 1% în ultimele cinci luni.

Însă, pe 22 martie, ministrul Transporturilor anunţa tot pe Facebook că rezilierea contractului pentru A3 Cheţani – Câmpia Turzii a fost blocată temporar la Tribunalul Bucureşti, precizând că nu cunoaşte motivele care au stat la baza acestei decizii, dar că va încerca să obţină la Curtea de Apel anularea acestei hotărâri.

Rezilierea contractului A3 Cheţani – Câmpia Turzii a fost blocată temporar la Tribunalul Bucureşti. Ne luptăm la Curtea de Apel pentru întoarcerea acestei decizii pentru infrastructura din România. Un complet al tribunalului a decis astăzi să emită o ordonanţă preşedinţială prin care înştiinţarea de reziliere trimisă de CNAIR în 11 martie a fost suspendată. Reamintesc că este vorba de un contract care trebuia să dureze 12 luni, început în 2016, şi care astăzi este la stadiul de 40%, iar în ultimele 6 luni constructorul în insolvenţă a executat doar 1% din lucrări. Unu la sută, în 6 luni! După nenumărate încercări de salvare a acestui contract, CNAIR a decis pe bună dreptate că 5 ani e mult prea mult şi că România are nevoie de autostrada A3, aşa că a reziliat contractul, urmând să reliciteze pentru terminarea lucrărilor cu un alt constructor„, a notat atunci Drulă.