O treime dintre consumatori au folosit mai mult cardul în perioada de pandemie

Numărul de plăți cu cardul fără contact a crescut de la izbucnirea pandemiei de COVID-19, conform studiului „Financial Pulse Survey” realizat de McKinsey & Company. Peste 30% dintre consumatori au făcut mai multe plăți contactless în ultimele luni, iar tendința va continua în condițiile în care 40% dintre respondenți vor să reducă utilizarea de numerar.

Mai mult, atunci când interacționează cu băncile lor, consumatorii români migrează rapid către canalele digitale: aproximativ 20% dintre aceștia se așteaptă să folosească mai mult dispozitivele mobile sau computerele pentru a accesa servicii bancare atunci când criza se va încheia, față de aproximativ 10% în țările europene (dar raportat la o bază diferită).

Întrucât aproape 50% dintre consumatorii din România au înregistrat o reducere a veniturilor și a economiilor în ultima perioadă, ceea ce indică o fragilitate financiară, este de așteptat ca românii să își modifice comportamentele privind consumul și economisirea în noul context. Principalul motiv este potențiala recesiune economică, deoarece majoritatea românilor chestionați (64%) au declarat că sunt preocupați de aceasta, în timp ce 45% preferă să fie precauți în ceea ce privește cheltuielile și să economisească. Alte motive pentru reducerea cheltuielilor gospodăriei sunt instabilitatea locului de muncă și costurile potențiale pentru sănătate, pentru ei și familiile lor.

Prin urmare, având în vedere incertitudinile actuale, românii sunt predispuși să adopte comportamente mai prudente. Chiar dacă numerarul (inclusiv conturile bancare curente) reprezintă de departe principala modalitate de economisire pentru români, în proporție de peste 50% la acest moment, depozitele bancare și alte produse financiare (fonduri de investiții, asigurări de viață etc.) se așteaptă să crească cu 4 puncte procentuale, respectiv 5 pp.

„Numerarul și investițiile în imobiliare, cele mai populare modalități de economisire și investiții în rândul românilor, sunt așteptate să scadă cu 12 puncte procentuale, respectiv 3 pp, în perioada următoare, conform datelor din studiul nostru. În schimb, devine vizibilă preferința populației pentru produse de economisire mai complexe, cu randamente mai crescute, păstrând,  în același timp, un nivel al  lichidităților bun; nu este evident însă modul în care băncile pot aborda aceste nevoi, având în vedere rata scăzută a dobânzilor prognozată”, spune Alexandru Filip, Managing Partner al biroului din București și lider al Digital & Analytics Practice în Europa Centrală al McKinsey & Company.

Consumatorii se orientează către economisire

Dintre clienții orientați către economisire, 15% intenționează să deschidă un depozit la termen în următoarele luni, în timp ce 13% caută o opțiune privind deschiderea unui cont de economii.

Pe de altă parte, există și români care ar dori să obțină în continuare împrumuturi, probabil pentru a le oferi mai multă flexibilitate în gestionarea reducerii lichidităților. În următoarele luni, chiar dacă nu există o diferențiere foarte clară în funcție de tipul de produs bancar, 7% dintre consumatorii intervievați au declarat că intenționează să obțină un împrumut de nevoi personale, respectiv credite auto, în timp ce 6% au în vedere achiziționarea unui card de credit sau a unui credit ipotecar. Cea mai mare cerere pentru astfel de servicii de creditare vine de la persoanele cu un venit la nivel de gospodărie de peste 10.000 de lei.

„Băncile, dar și alți jucători din domeniul financiar au acum ocazia de a-și îndeplini responsabilitățile sociale și de a fi alături de clienții lor, ajutându-i să își acopere nevoile în schimbare. Aceste instituții financiare ar trebui să dezvolte cele mai relevante produse, de exemplu, să identifice soluții de economisire sau refinanțare atractive pentru clienți. În egală măsură, acestea ar trebui să accelereze procesele de digitalizare și să se orienteze și mai mult pe noile tehnologii. Băncile pot avea un rol esențial în ghidarea consumatorilor către redresarea economică, în timp ce se reinventează ca organizații”, a concluzionat Managing Partenerul biroului din București și lider al Digital & Analytics Practice în Europa Centrală al McKinsey & Company.

Primele două seturi de date din „Financial Pulse Survey”, comunicate recent, au arătat că 54% dintre români consideră că au o situația financiară actuală vulnerabilă. Aproape 50% dintre consumatori au înregistrat o reducere a veniturilor și a economiilor, în timp ce mai puțin de 33% au reușit să își reducă cheltuielile casnice. 60% dintre ei au economii suficiente pentru cel mult 4 luni sau chiar mai puțin, la care pot apela în eventualitatea pierderii locului de muncă sau a scăderii veniturilor. Mai mult, 52% dintre clienții locali și-ar dori facilități la plata creditelor. Peste 70% dintre clienți au folosit servicii bancare de pe mobil sau online în această perioadă.

„Financial Pulse Survey” a fost realizat în România în iunie 2020 și a cuprins peste 500 de respondenți. Rezultatele au fost ajustate astfel încât cifrele să reflecte populația din România cuprinsă între 18 și 80 de ani.

Citește și:

Mai multe articole...

Cele mai noi articole

Băncile solicită majorarea plafonului pentru creditele Noua Casă

Băncile solicită majorarea plafonului pentru creditele Noua Casă

Băncile participante la programul Noua Casă au propus o majorare semnificativă a plafonului de creditare, de la 70.000 de euro la 120.000 de euro,...

Turcii câștigă încă un contract pentru autostrăzile patriei! 

Companiile din Turcia continuă să acapareze contracte pe marile șantierele ale patriei. Și fără emoții pentru că se prezintă singure la licitații. Directorul General...