Nu reușești să îți rezolvi problema cu RCA? Există o soluție să scapi mai ușor

Publicat: 07 mart. 2024, 18:16, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Nu reușești să îți rezolvi problema cu RCA? Există o soluție să scapi mai ușor

Unul dintre obiectivele ASF este să promoveze SAL-Fin. Activitatea acesteia poate constitui un indicator timpuriu pentru posibile probleme ce ar putea apărea în companiile de asigurări, în special.

Entitatea de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar non-bancar (SAL-Fin), parte a Autorității de Supraveghere Financiară, a încheiat, în anul 2023, un total de 411 litigii între consumatori și entități din piața financiară non-bancară.

În contextul unui număr de 923 de cereri de conciliere înregistrate anul trecut, dintre care 472 au fost acceptate în baza condițiilor legale de eligibilitate, analiza statistică relevă că 81% dintre consumatori au optat pentru procedura de impunere a unei soluții, iar 98% au ales soluționarea online.

Cele două proceduri de soluționare alternativă a litigiilor pe RCA oferite de SAL-Fin sunt următoarele:

  • Procedura de soluționare prin propunerea unei soluții: Cu o durată medie de 30 de zile, acest proces presupune soluționarea unui litigiu sub îndrumarea unui conciliator din cadrul SAL-Fin. În 2023, 78 de litigii au fost soluționate prin acest tip de procedură.
  • Procedura soluționării alternative a litigiilor prin impunerea unei soluții: Cu o durată medie de 57 de zile, acest proces presupune pronunțarea unei hotărâri de impunere, care devine titlu executoriu dacă nu este contestată în termen de 15 zile calendaristice de la comunicare. În 2023, 333 de litigii au fost soluționate prin acest tip de procedură.

Soluțiile adoptate în procedurile derulate de SAL-Fin în 2023 au fost acceptate de părți în proporție de aproximativ 93%.

Cererile consumatorilor din 2023 au vizat, în principal, domeniul asigurărilor, cu aproximativ 80% din total pentru piața RCA, 13% pentru asigurările generale și 4% pentru asigurările facultative CASCO.

În cadrul procedurilor de conciliere, un consumator a obținut o sumă suplimentară de 373.450 de lei față de oferta inițială a asigurătorului, iar în alte cazuri, sumele obținute în plus față de ofertele inițiale au totalizat aproximativ 1 milion de lei în 2023.

Examinarea litigiilor la SAL-Fin este gratuită și este realizată de către conciliatori independenți și imparțiali, înregistrați în Registrul Conciliatorilor. SAL-Fin este singura entitate de soluționare alternativă a litigiilor care organizează și administrează proceduri SAL, având competențe în domeniile finanțelor non-bancare și fiind membră a rețelei europene de profil FIN-NET. Această capacitate dezvoltată vine în sprijinul consumatorilor și comercianților, oferind o modalitate eficientă de soluționare a disputelor.

Eazy Asigurări, firma patronului Superbet, aduce o abordare revoluționară pe piața RCA din România