Entitatea de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Financiar non-bancar (SAL-Fin), parte a Autorității de Supraveghere Financiară, a încheiat, în anul 2023, un total de 411 litigii între consumatori și entități din piața financiară non-bancară.
În contextul unui număr de 923 de cereri de conciliere înregistrate anul trecut, dintre care 472 au fost acceptate în baza condițiilor legale de eligibilitate, analiza statistică relevă că 81% dintre consumatori au optat pentru procedura de impunere a unei soluții, iar 98% au ales soluționarea online.
Cele două proceduri de soluționare alternativă a litigiilor pe RCA oferite de SAL-Fin sunt următoarele:
Soluțiile adoptate în procedurile derulate de SAL-Fin în 2023 au fost acceptate de părți în proporție de aproximativ 93%.
Cererile consumatorilor din 2023 au vizat, în principal, domeniul asigurărilor, cu aproximativ 80% din total pentru piața RCA, 13% pentru asigurările generale și 4% pentru asigurările facultative CASCO.
În cadrul procedurilor de conciliere, un consumator a obținut o sumă suplimentară de 373.450 de lei față de oferta inițială a asigurătorului, iar în alte cazuri, sumele obținute în plus față de ofertele inițiale au totalizat aproximativ 1 milion de lei în 2023.
Examinarea litigiilor la SAL-Fin este gratuită și este realizată de către conciliatori independenți și imparțiali, înregistrați în Registrul Conciliatorilor. SAL-Fin este singura entitate de soluționare alternativă a litigiilor care organizează și administrează proceduri SAL, având competențe în domeniile finanțelor non-bancare și fiind membră a rețelei europene de profil FIN-NET. Această capacitate dezvoltată vine în sprijinul consumatorilor și comercianților, oferind o modalitate eficientă de soluționare a disputelor.