Mai exact, mai mult de 60% dintre cei care au răspuns la întrebări au declarat că au un buget mai mic pentru Crăciun și Anul Nou. Sondajul a fost realizat de ING în cinci țări europene, Germania, România, Spania, Polonia și Olanda, iar spaniolii sunt la fel de pesimiști ca românii. Polonezii sunt pe locul secund, cu 45%, urmați de olandezi, cu 32%, și nemți, cu 31%.
„Spre deosebire de alți ani, sărbătorile de iarnă vor evidenția, cel mai probabil, două fenomene distincte: pe de o parte, intenția de raționalizare a cheltuielilor și de sporire a economisirii – un lucru absolut firesc având în vedere că traversăm o perioadă marcată de incertitudine, iar, pe de altă parte, migrarea tot mai accentuată către cumpărăturile online. Tendința de gestionare mai atentă a finanțelor personale este confirmată și de datele aferente primelor nouă luni ale acestui an care arată o dinamică superioară a economisirii, iar această atitudine mai precaută cu privire la cheltuieli va fi continuată și în perioada sărbătorilor”, a declarat Valentin Tătaru, economist în cadrul ING Bank România.
Prețul cadourilor de sărbători va reprezenta unul dintre cei mai importanți factori în decizia de cumpărare. Aproape 53% dintre respondenții români au dezvăluit că vor alege cadourile cu un preț mai mic. La polul opus, doar 23% dintre olandezi declară că vor opta pentru cadouri mai accesibile din punct de vedere financiar.
Peste 60% dintre români declară că vor plăti cadourile și alte costuri asociate sărbătorilor de iarnă din veniturile proprii, în timp ce 21% dintre aceștia spun că vor achita cu cardul de credit, iar 14% din economii. În ceea ce privește banii necheltuiți din bugetul destinat călătoriilor, 30% dintre români susțin că vor ajunge în conturile de economii, 14% pentru cadourile de sărbători, iar 6% dintre aceștia spun că îi vor redirecționa pentru călătoriile din cursul anului viitor. Aproape 35% dintre români au declarat, însă, că nu au bani rămași din bugetul de călătorii.
În ceea ce privește cadourile, rămân la putere hainele, încălțămintea și accesoriile, menționate de 44% dintre respondenți. Cosmeticele și produsele de îngrijirea personală sunt pe locul secund, cu 27%, în timp ce aproape un sfert, 23%, vor dărui bani.
Cumpărăturile vor fi online pentru 32% dintre români, ca și pentru 29% dintre spanioli și 28% dintre polonezi.
Într-o proporție covârșitoare, 81%, românii vor petrece Crăciunul cu familia, răspunzând astfel cererii autorităților de distanțare socială. Doar 10% au declarat că vor petrece cu prietenii sau cu membrii mai depărtați ai familiei. La fel și pentru petrecerea de Revelion, pe care 76% o vor ține doar cu familia.