Surpriza de la Ministerul Transporturilor: Uber și Bolt ar putea dispărea din România

Publicat: 10 mart. 2024, 21:12, de Cristian Matache, în POLITICĂ , ? cititori
Surpriza de la Ministerul Transporturilor: Uber și Bolt ar putea dispărea din România

Ministerul Transporturilor pregătește o lege care obligă peste 3 milioane de români să meargă doar cu taxiurile.

Propunerile incluse într-un proiect de act normativ pus în dezbatere publică de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii ar putea duce la închiderea transportului alternativ în România, afectând peste 50.000 de șoferi și forțând cei peste 3 milioane de români care folosesc acest serviciu să opteze exclusiv pentru taxiuri, a avertizat Coaliția pentru Economia Digitală.

Conform unui comunicat emis duminică, propunerile din documentul care modifică OUG 49/2019 ignoră beneficiile tehnologice, transparența și concurența aduse de transportul alternativ, propunând transformarea acestui sector într-o simplă replică a serviciului de taxi. Potrivit organizației, propunerile obligă șoferii care practică transportul alternativ să se înregistreze ca operatori de transport și elimină contractele de comodat și închiriere, folosite de peste 90% dintre șoferii de ridesharing, contrar modelului de economie colaborativă pe care acest sector se bazează.

Cătălin Codreanu, președintele Coaliției pentru Economia Digitală, a declarat că adoptarea acestor propuneri ar duce la dispariția platformelor de transport alternativ din România și a exprimat îndoiala că Guvernul ar putea să accepte aceste solicitări, care nu promovează concurența, ci închiderea unui întreg sector în favoarea altuia.

Coaliția, care reprezintă principalii operatori de transport alternativ din România, UBER și Bolt, a subliniat că, deși sunt supuse unor reglementări diferite, atât transportul alternativ cât și serviciile de taxi sunt strict controlate. În opinia organizației, atât industria de transport alternativ, cât și cea de taxi sunt supuse unor reglementări similare în ceea ce privește pregătirea și calificarea șoferilor, precum și cerințele pentru operatorii de transport. Coaliția susține că cele două servicii ar trebui să concureze liber pe piață, ceea ce implică liberalizarea serviciilor de taxi, cu gestionarea eventualelor restricții legate de numărul de licențe de taxi de către autoritățile locale în situații speciale.

Organizația a subliniat că serviciile de transport alternativ sunt singurele care oferă transparență totală, deoarece pasagerii cunosc ruta, șoferul, vehiculul și tariful încă de la început. De asemenea, transportul alternativ este singurul tip de transport urban în care autoritățile au acces la informații complete despre curse, detalii și tranzacții financiare.

Coaliția pentru Economia Digitală a concluzionat că alegerea între modernitate și transparență și întoarcerea la sisteme monopoliste trebuie să fie făcută de către români, iar cei peste 3 milioane de utilizatori ai transportului alternativ sunt o dovadă a viabilității acestui sistem.