Trenul Alstom din Brazilia a ajuns în sfârșit în depoul Metrorex

Publicat: 25 apr. 2024, 09:50, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
Trenul Alstom din Brazilia a ajuns în sfârșit în depoul Metrorex

După mai multe amânări, primul tren Alstom fabricat în Brazilia a ajuns în depoul Metrorex. I-au trebuit doi ani.

Metrorex anunță că astăzi, 25.04.2024, la ora 1:30, noul tren Metropolis produs de Alstom Transport SA în Brazilia a sosit la Depoul Berceni.

Trenul cu indicativul 1402-2402, denumit ”Giurgiu”, face parte din lotul celor 13 trenuri destinate Magistralei 5, achiziționate pe baza contractului încheiat între Metroex și Alstom Transport SA, în 2 decembrie 2020, urmare a procedurilor legale de achiziție. Contractul are o valoare totală de 103.244.383,49 euro.

Noile trenuri Metropolis au prevăzute, conform specificațiilor din caietul de sarcini, dotări de ultimă generație, precum:

  • camere de supraveghere interioare și exterioare cu înregistrare şi transmitere la bordul mecanicului a imaginilor din vagoane;
  •  afişarea direcţiei de mers pe lateralele tuturor vagoanelor trenului;
  • afişaje dinamice de tip LCD în interiorul vagoanelor cu prezentarea dinamică a hărţii traseului şi alte anunțuri;
  • sisteme de alarmare în caz de urgență, dotate cu interfon pentru comunicarea dintre personalul de conducere tren și  călători;
  • locuri special amenajate pentru persoanele cu dizabilități, inclusiv penttru utilizatorii scaunelor rulante;
  • instalaţii de răcire şi dezumidificare a aerului introdus prin ventilaţia forţată în fiecare vagon;
  • lămpi de tip LED pentru iluminatul vagoanelor;
  • folie anti-grafitti pentru protejarea geamurilor vagoanelor la interior şi exterior.

Fiecare tren are în dotare câte 6 vagoane și 216 locuri într-o dispunere longitudinală, iar capacitatea maximă este de 1200 pasageri.

Odată ajuns în depoul Metrorex, noul tren ”Giurgiu”,  va fi verificat și pregătit pentru etapele de probe și teste specifice.

Probele și testele necesare omologării de către Autoritatea Feroviară Română a primului tren se vor realiza conform programului de testare și a reglementărilor de siguranță în vigoare.

După finalizarea probelor și a obținerii omologării, trenul ”Giurgiu” va parcurge 10 000 km după care Metrorex va recepționa trenul produs de Alstom Transport SA și îl va pune în funcțiune cu călători.

Doi ani de întârziere

Conform graficului de livrare anexat la contract, livrarea primului tren de metrou era planificată a se realiza în luna iunie 2022. Furnizorul a invocat mai multe motive pentru întârzierea livrării trenurilor de metrou precum:

  • Criza globală de componente electronice și materii prime;
  • Pandemia COVID-19;
  • Conflictul armat din Ucraina.

Pentru întârzierea livrării acestor rame de metrou se vor aplica penalități și se vor calcula la momentul livrării produselor. Valoarea provizorie calculată până la acest moment este de circa 18 milioane euro.

Magistrala 5 de metrou a fost dată în exploatare cu trenuri din parcul existent pe Magistralele 1 și 3. Odată cu sosirea noilor trenuri, intervalele de circulație se vor diminua. Metrorex își propune ca din luna septembrie 2024 intervalul pe Magistrala 5 să se diminueze cu cel puțin 2 minute. De asemenea, se vor micșora timpii de așteptare și pe celelalte magistrale.

În luna septembrie 2023, o delegație Metrorex s-a deplasat la fabrica Alstom din Taubate – Brazilia, locație în care cele 13 trenuri contractate de către Metrorex sunt asamblate, în scopul efectuării activităților de Recepție preliminară la locul de fabricație al trenurilor pentru trenul nr. 1 așa cum este prevăzut în clauzele contractuale. Ca urmare a activităților desfășurate de către delegații Metrorex mandatați pentru a efectua Recepția preliminară la locul de fabricație a trenurilor, s-au constatat o serie de neconformități în ceea ce privește întocmirea și finalizarea documentației tehnice aferente acestui tren, precum și neefectuarea în totalitate și nefinalizarea tuturor testelor de fabrică, asumate de fabricant pentru acest tren, Furnizorul neputând prezenta rapoartele efectuării acestora.

Totodată, cu ocazia efectuării inspecției vizuale interioare și exterioare a trenului, reprezentanții Metrorex au constatat mai multe neconformități referitoare la modul corect de asamblare a unor subansamble ale trenului, aspecte semnalate fabricantului în vederea remedierii și eliminării neconformităților evidențiate, precum și asumarea unor termene de remediere.

Delegația Metrorex a solicitat remedierea celor constatate în cadrul Recepției preliminare la locul de fabricație al trenurilor pentru primul tren în vederea semnării Certificatului de Recepție preliminară conform clauzelor contractuale, condiție obligatorie pentru expedierea trenului către Beneficiar, se spune în documentul semnat de Sorin Grindeanu.