A apărut primul tren Alstom din Brazilia! După doi ani de întârziere

Publicat: 23 apr. 2024, 16:15, de Cristian Matache, în Transporturi , ? cititori
A apărut primul tren Alstom din Brazilia! După doi ani de întârziere

După mai mult amânări, primul tren Alstom fabricat în Brazilia a sosit la București. Celelate 12 vor veni în lunile următoare. 

 

Primul tren de metrou Alstom fabricat în Brazilia, numit „Giurgiu”, a sosit la București și se află în prezent la depoul Deutsche Bahn din Berceni. Miercuri, trenul va fi transferat la depoul Metrorex. Mecanicii vor începe instruirea pe 14 mai pentru a putea opera noile trenuri. Al doilea tren Alstom este în drum spre România și ar trebui să sosească în jurul datei de 18 mai.

Detalii despre trenuri:

  • Fiecare tren are șase vagoane, 114 metri lungime și o capacitate de 1.200 de pasageri.
  • Sunt fabricate din oțel inoxidabil și au o configurație personalizată pentru metroul din București.
  • Trenurile includ două zone speciale de acces pentru pasagerii cu dizabilități.

Când vor intra în circulație:

  • Se așteaptă ca noile trenuri să intre în circulație pe Magistrala Drumul Taberei până la sfârșitul anului 2024.
  • Întârzieri semnificative au afectat livrarea trenurilor, care trebuiau să sosească în iunie 2023.

Contractul:

  • Metrorex a semnat un contract de peste 100 de milioane de euro cu Alstom pentru achiziționarea a 13 trenuri.
  • Contractul poate fi extins pentru a include încă 17 trenuri, aducând valoarea totală a proiectului la 240 de milioane de euro.

Doi ani de întârziere

Conform graficului de livrare anexat la contract, livrarea primului tren de metrou era planificată a se realiza în luna iunie 2022. Furnizorul a invocat mai multe motive pentru întârzierea livrării trenurilor de metrou precum:

  • Criza globală de componente electronice și materii prime;
  • Pandemia COVID-19;
  • Conflictul armat din Ucraina.

Pentru întârzierea livrării acestor rame de metrou se vor aplica penalități și se vor calcula la momentul livrării produselor. Valoarea provizorie calculată până la acest moment este de circa 18 milioane euro.

Magistrala 5 de metrou a fost dată în exploatare cu trenuri din parcul existent pe Magistralele 1 și 3. Odată cu sosirea noilor trenuri, intervalele de circulație se vor diminua. Metrorex își propune ca din luna septembrie 2024 intervalul pe Magistrala 5 să se diminueze cu cel puțin 2 minute. De asemenea, se vor micșora timpii de așteptare și pe celelalte magistrale.

În luna septembrie 2023, o delegație Metrorex s-a deplasat la fabrica Alstom din Taubate – Brazilia, locație în care cele 13 trenuri contractate de către Metrorex sunt asamblate, în scopul efectuării activităților de Recepție preliminară la locul de fabricație al trenurilor pentru trenul nr. 1 așa cum este prevăzut în clauzele contractuale. Ca urmare a activităților desfășurate de către delegații Metrorex mandatați pentru a efectua Recepția preliminară la locul de fabricație a trenurilor, s-au constatat o serie de neconformități în ceea ce privește întocmirea și finalizarea documentației tehnice aferente acestui tren, precum și neefectuarea în totalitate și nefinalizarea tuturor testelor de fabrică, asumate de fabricant pentru acest tren, Furnizorul neputând prezenta rapoartele efectuării acestora.

Totodată, cu ocazia efectuării inspecției vizuale interioare și exterioare a trenului, reprezentanții Metrorex au constatat mai multe neconformități referitoare la modul corect de asamblare a unor subansamble ale trenului, aspecte semnalate fabricantului în vederea remedierii și eliminării neconformităților evidențiate, precum și asumarea unor termene de remediere.

Delegația Metrorex a solicitat remedierea celor constatate în cadrul Recepției preliminare la locul de fabricație al trenurilor pentru primul tren în vederea semnării Certificatului de Recepție preliminară conform clauzelor contractuale, condiție obligatorie pentru expedierea trenului către Beneficiar, se spune în documentul semnat de Sorin Grindeanu.