Tun imobiliar și medical la Ministerul Transporturilor: 15 spitale CFR date gratis baronilor locali

Pichetarea de astăzi a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii de către Uniunea Sindicatelor din Spitalele CFR, afiliată la Federaţia Sanitas din România, scoate în evidență unul dintre cele mai tunuri imbiliare din sistemul sanitar din România de după 1989.

”Măritarea” spitalelor CFR a pornit de la Buzău și a fost susținută și forțată de … Ministerul de Interne

Printr-un troc politic ordinar, baronii locali de la PSD, PNL și UDMR au pus la cale devalizarea, pe repede înainte, a celor 15 spitele CFR aflate sub tutela Ministerului Transporturilor și Infrastructurii.

Sub pretexul că 25 de instituţii şi autorităţi locale care au reţea sanitară proprie şi-au anunţat intenţia de a prelua unul sau mai multe spitale aflate în prezent în subordinea MTI, Guvernul vrea să ”mărite” gratis către baronii locali cele 15 spitale CFR de sub tutela Transporturilor.

De fapt, toată afacerea trecerii spitalelor CFR la baronii locali a pornit de la primarul PSD al muncipiului Buzău, Constantin Toma, care, în 24 august 2022, a solicitat ministrului Sorin Grindeanu ”Preluarea secției exterioare de la Buzău a Spitalui CF Galați” (vezi documentul în facsimil).

Practic, potrivit informațiilor noastre, Sorin Grindeanu, sfătuit de sforarul șef al Transporturilor venit de la Buzău, secretarul de stat Bogdan Mîndrescu, a anunțat că vrea să dea gratis baronilor locali cele 15 spitale CFR şi 21 de ambulatorii de specialitate/secţii exterioare.

De fapt, demersul este pornit de la un secretar de stat liberal de la Ministerul Afacerilor Interne care a cerut la sfârșitul anului trecut prefecților din 11 județe-Constanța, Buzău, Galați, Hunedoara, Mehedinți, Prahova, Brașov, Cluj, Suceava, Sibiu și Satu Mare, mai puțin minicipiul București, informații financiare, administrative, patrimoniale și de resurse umane despre cele 15 spitale CFR, dar și să analize ”oportunitatea preluări de către Ministerului Afacerilor Interne a unităților spitalicești de pe raza de competență”.

 Practic, se pregătește terenul pentru teleportarea celor 15 spitale CFR către 11 baroni locali- 4 PSD, 6 PNL și unul UDMR, plus cele două spitale din București râvnite de USR, PNL și PSD.

”Ministrul Sorin Grindeanu a ignorat subiectul cedării spitalelor din subordine şi impactul asupra celor peste 3.500 de angajaţi”

Uniunea Sindicatelor din Spitalele CFR l-a avertizat de mai multe ori pe ministrul Sorin Grindeanu despre ”măritarea” pe gratis a spitalelor CFR, dar acesta le-a dat flit, fapt pentru care, azi, sindicaliștii au decis să picheteze Ministerul Transporturilor.

”Cum domnul ministru Sorin Mihai Grindeanu a ignorat până în prezent cererile Uniunii Sindicatelor din Spitalele CFR de a discuta subiectul cedării spitalelor din subordine şi impactul asupra celor peste 3.500 de angajaţi, suntem în situaţia de a cere public răspunsuri la următoarele întrebări: Ce statut vor avea, cum vor fi reorganizate şi cum vor funcţiona instituţiile medicale preluate, având în vedere că unele au personalitate juridică, altele nu?

Ce garanţii avem că instituţiile care vor prelua unităţile medicale vor păstra destinaţia spaţiilor în care se desfăşoară activitatea medicală în prezent? Ce garanţii se oferă personalului angajat că nu-şi vor pierde locurile de muncă şi drepturile salariale câştigate până în prezent? Nicio instituţie care şi-a manifestat intenţia de preluare nu face vreo referire la actuala organigramă a spitalelor vizate, la contractele colective de muncă în vigoare şi nici la viitoarele organigrame ce vor fi adoptate după absorbţie”, se menţionează în comunicatul citat, semnat de către preşedintele Federaţiei Sanitas, Leonard Bărăscu.

Multe necunoscute …patrimoniale și sanitare

De asemenea, sindicaliştii vor să ştie ce se va întâmpla, după cedare, cu entităţile care funcţionează în prezent în cadrul unităţilor sanitare şi care, prin lege şi în baza unor directive europene, nu pot ieşi de sub autoritatea MTI, referindu-se, în speţă, la Comisia Centrală Medicală şi Psihologică în Siguranţa Transporturilor, precum şi la unităţile medicale din oraşele port. „Ţinând cont că nu toate clădirile şi terenurile propuse spre cedare au o situaţie funciară clară, acestea vor fi evaluate/reevaluate şi va fi clarificată înscrierea lor în Cartea Funciară?

Sau Ministerul Transporturilor le va transfera fără a şti cu exactitate valoarea actuală a bunurilor la care renunţă? Va exista o verificare corectă şi amănunţită a temeiniciei şi legalităţii solicitărilor de preluare a acestor instituţii medicale de către diverse instituţii şi autorităţi publice?”, sunt alte întrebări pentru şeful de la Transporturi, transmise de Uniunea Sindicatelor din Spitalele CFR.

”Ministerul Transportuilor nu garantează păstrarea destinaţiei de spaţii în care se desfăşoară activitatea medicală”

Organizaţia sindicală constată că în fundamentările diverselor entităţi care solicită preluarea unităţilor sanitare există „o mulţime de denaturări, inadvertenţe şi informaţii incomplete” cu privire la activitatea actuală a spitalelor pe care Ministerul Transporturilor intenţionează să le cedeze.

Acest fapt ne face să presupunem că există o mulţime de interese de grup în cedarea respectivelor instituţii, iar acest demers nu este decât prima etapă a transferului întregii reţele medicale de la Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii către alte instituţii publice centrale şi locale”, susţin sindicaliştii.  În privinţa transmiterii imobilelor aflate în patrimoniul unităţilor sanitare vizate aflate sub autoritatea MTI, Uniunea constată că în iniţiativele solicitanţilor nu se garantează păstrarea destinaţiei de spaţii în care se desfăşoară activitatea medicală.

 Sindicaliştii atrag atenţia că acest fapt dă posibilitatea solicitanţilor să dispună de acestea „după propriul interes”, respectiv de a închiria, concesiona sau de a desfăşura alte activităţi decât cele cu caracter medical, în interes propriu sau al altor entităţi economice.

„Faptul că Ministerul Transporturilor a decis să renunţe la un patrimoniu format din peste 40 de clădiri şi terenurile aferente este o decizie care produce pagube ce ar trebui să implice responsabilitatea juridică şi financiară personală a decidentului. Pe noi, Uniunea Sindicatelor din Spitalele CFR, ne interesează în mod deosebit în ce fel vor fi afectate drepturile, contractele de muncă şi activitatea angajaţilor din cele 15 spitale şi 21 de ambulatorii de specialitate/secţii exterioare. Pentru apărarea drepturilor acestora, Uniunea Sindicatelor din Spitalele CFR va picheta miercuri, 25 ianuarie 2023, începând cu ora 11:00, sediul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii. Dacă nici atunci nu vom primi răspunsuri la întrebările noastre, vom continua presiunile apelând la toate mijloacele de luptă sindicală pe care ni le pune la dispoziţie legea”, au transmis sindicaliştii.

De fapt, sindicaliștii solicită clarificări imediate cu privire la situaţia angajaţilor din spitalele pe care MTI doreşte să le transfere, precum şi discutarea în regim de urgenţă a acestui subiect în cadrul structurilor de dialog social de la nivelul ministerului de resort. înainte de adoptarea Hotărârii de Guvern.

Grindeanu, pe urmele lui Fenechiu

Printr-o Ordonanţă de Urgenţă aprobată pe 28.02.2013, fostul ministru liberal al Transporturilor, Relu Fenechiu, a transferat în ograda colegului de partid de la Sănătate – Eugen Nicolăescu cele 15 spitale CFR (8 spitale clinice: CF 2, Witing, Craiova, Iaşi, Cluj, Timişoara, Oradea, Constanţa şi 7 spitale generale: Ploieşti, Drobeta Turnu-Severin, Paşcani, Galaţi, Braşov, Sibiu, Simeria) ce au în subordine 22 de ambulatorii de specialitate.

 Dar, fostul ministru al Justiţiei, Mona Pivniceru, a avizat negativ această ordonanţă, pe motiv că „este lipsită de claritate şi previzibilitate, putând fi create premisele unor vicii de neconstituţionalitate”. Între timp, fostul ministru de Interne, Radu Stroe, a somat-o de trei ori pe Ramona Mănescu, ministrul Transporturilor de atunci, să-i transfere la instituţia pe care o conducea cele două spitale CFR din Capitală- Witing și Spitalul Clinic CF2 Bucureşti. Dar, aranjamentul lui Fenenchiu și Radu Stroe a fost stopat de vicepremierul de atunci Liviu Dragnea care a cerut Ramonei Mănescu să blocheze transferul bunurilor şi mijloacelor fixe către alte structuri şi administraţii locale, inclusiv a spitalelor CFR, ceea ce s-a și întâmplat.

Care sunt cele 15 spitale pe care Grindeanu vrea să le dea baronilor locali

Cele 15 spitale CFR care sunt râvnite de baronii locali PSD, PNL și UDMR din 11 județe, plus municipiul București:

1.Spitalul Clinic nr. 1 CF Witting Bucuresti

2.Spitalul Clinic nr. 2 CF Bucuresti

3.Spitalul Clinic CF Iasi

4.Spitalul Clinic  CF Cluj Napoca

5.Spitalul Clinic CF Timisoara

6.Spitalul Clinic CF Ploieşti

7.Spitalul Clinic CF Galaţi

8.Spitalul Clinic CF Constanţa

9.Spitalul Clinic CF Braşov

10.Spitalul Clinic CF Paşcani

11.Spitalul Clinic CF Simeria

12.Spitalul Clinic CF Oradea

13.Spitalul Clinic CF Craiova

14.Spitalul Clinic CF Sibiu

15.Spitalul Clinic CF Drobeta Turnu Severin

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Cele mai citite articole

Un autocar cu 44 de pasageri a luat foc pe A1,...

Un autocar în care se aflau 44 de pasageri a luat foc marți dimineață, pe autostrada A1, între Sebeș și Sibiu. Călătorii au reușit...
Wizz Air introduce trei curse noi din Cluj Napoca

Care este numărul de telefon al Wizz Air pentru România fără...

Călătorii care au întrebări sau nelămuri legate de rezervările de bilete de avion de la Wiz Air întâmpină, de regulă, dificultăți în a contacta...