Votul din decembrie va fi din nou emoțional

Mirel Palada este directorul Sociopol, institutul de sondare a opiniei publice care a prezentat la alegerile locale cele mai exacte sondaje și exit-poll-uri. A acordat în exclusivitate un interviu ziarului Puterea, în care vorbește despre ce au câștigat și ce au pierdut partidele în urma alegerilor locale, despre ce urmează la parlamentare dar și despre ce influențează așteptările românilor de la formațiunile politice.

Este practic o radiografie a situației actuale, în care societatea marcată de epidemia de covid-19, încearca să își caute noi repere. Dacă va reuși sau nu, rămane de vazut, în conditiile în care peste mesajele cu impact emoțional pe care le lanseaza partidele în alegeri, se suprapune o pandemie, dublată de începutul unei crize economice.

Rep: „Cine câștigă alegerile ?”, este întrebarea pe care oricine i-o adreseaza unui sociolog. Dar eu pun întrebarea altfel : cine nu câștigă, de fapt, alegerile ?

Mirel Palada: Alegerile nu vor fi câștigate de PMP, care nu va intra în Parlament. Alegerile nu vor fi câștigate de Pro România, care va obține un scor mult mai slab decât cel propus și nu vor reuși să încurce semnificativ negocierile pentru realizarea guvernului, așa cum și-ar dori. Alegerile nu vor fi câștigate de PSD, care nu va ajunge la guvernare. Oricum, nici nu vrea să ajungă la guvernare. Oricum, ar trebui să fie nebuni să vrea să ajungă la guvernare pe vremea ăsta.

În rest, evident că toată lumea va câștiga alegerile. Că așa e scris în punctajul de comunicare.

Rep: Auzim permanent cum PNL a câștigat alegerile locale și cum PSD a pierdut aceleași alegeri. Ce au câștigat sau ce au pierdut pierdut, în termeni reali, cele două partide mari ?

Mirel Palada: PNL a pierdut imaginea de partid dominant, așa cum era în prima jumătate a anului 2020, îndeosebi imediat după ce Iohannis câștigase puternic alegerile prezidențiale. În plus, PNL a pierdut niște orașe mari importante: Brașov, Timișoara, Alba Iulia.

PSD a pierdut Bucureștiul și mai toate sectoarele, deși pornise favorit în cursă. PSD a pierdut imaginea de partid care se luptă pentru rezultat, lăsându-se prea ușor învins de către frauda cu saci bine documentată. Și mai ales PSD a pierdut imaginea de partid puternic. Greu de recuperat…

Rep: Până acum se vorbea de partide mici, partide balama. Numai că unul dintre aceste partide mici, USR, a obținut la ultimele alegeri un scor care îi permite să joace cartea premierului, fie cu PNL, fie cu PSD. În condițiile acestea, în care niciun partid nu obține singur majoritatea, mai putem să vorbim de partide mici ?

Mirel Palada: Peisajul electoral din 2020 seamănă foarte mult cu cel din 2008. Atunci aveai două partide mari, PDL și PSD, luptând la baionetă pentru primul loc, și alături de ele un partid secundar, PNL, care făcea trecerea de la 15% spre 20%.

Acum e fix la fel. PNL e în rolul PDL-ului. PSD e în rolul PSD-ului 🙂 Și USR PLUS în rolul PNL. Deci nu putem cu nici un chip vorbi despre USR PLUS drept un partid balama, de tip UDMR sau PNL pe vremuri, când era sub 10%. Acest tip de partid își dorește să fie în momentul de față Pro România. Dar stai întâi să intre în Parlament…

USR PLUS în momentul de față a trecut deja de nivelul de partid balama și aspiră mult mai sus, la poziția de partid principal, care să joace cot la cot cu cei doi mari: PNL și PSD. Să nu-i jignim. Sistemul vrea mai mult de la ei, nu doar să fie niște pițifelnici. Sunt prea carnasieri pentru a-și dori o poziție submisivă. Soros are nevoie de toată victoria, nu doar de firimituri.

Rep: În cazul în care actualul trend se menține, cât va conta ce vor partidele mari, tradiționale ? Până la urmă, toate ofertele electorale sunt bazate pe sondarea dorințelor populației. Cât va putea să accepte oricare dintre partidele mari să își calibreze oferta electorală pentru o plajă cât mai largă a dorințelor cetățenilor, dorințe care de multe ori sunt antagonice ? În această permanentă luptă pentru voturi, de la toate categoriile de alegători, nu cumva partidele așa-zis mici, care se pot axa pe mesaje de nișă și pe anumite segmente de populație, au mai multe șanse să câștige un număr important de voturi, în detrimentul partidelor tradiționale ?

Mirel Palada: Moartea partidelor mari este mult exagerată. De 30 de ani tot auzi cântându-se prohodul PSD. Tot de 30 de ani PSD se încâpățânează să aibă un bazin al său pe care nu i-l poate smulge nimeni. Deci nu cred nici acum în acest tip de tras de clopote: săriți, ne mor partidele mari.

În acest context în care partidele mari rămân totuși partide mari, e drept că ai dreptate în a formula astfel întrebarea. E ceva în aer. Pute deja. E clar în societate o dezamăgire electorală, pe care o vedem în două evoluții.

În primul rând, în scăderea participării la vot. E drept că e și sperietura Covid care-și face efectul. Dar la fel de importantă e epuizarea electorală. Prea multe campanii, la prea mică distanță unele de altele. Lumea a obosit electoral. Vom avea o participare la vot maxim de 30%, mai potrivită unui scrutin secundar, de tip europarlamentare, decât unor alegeri parlamentare.

Al doilea efect care ne arată dezamăgirea electorală îl reprezintă creșterea ponderii partidelor mici, reziduale, alea de nu iau niciodată 5%, de zac în balta lui 1% – 2%, hai maxim câteodată 3%. Fiecare în parte tot 2% – 2% va lua, fiecare în pătrățica sa, pe persoană fizică. Dar cumulat ponderea lor deja merge spre 10% în sondaje, și ele oricum sunt subestimate în sondaje. Deci mult. Deci epuizare și dezamăgire. Doar că, în afară de USR PLUS, nu există nici un alt bazin de colectat supărarea. USR PLUS e în momentul de față acest tip de partid populist anti-sistem, construit în mod ironic de către sistem, pentru a asana lichidele electorale în putrefacție. După cum spuneam și în altă parte, USR PLUS este noul PP-DD, construit în mod țintit către electoratul precar de tastatură, proletariatul corporatist, gulerele albe de Excel și Powerpoint.

Rep: Până la urmă, ce vrea societatea ? Ce vor românii să primească de la partide ? Care sunt interesele mari, dar și cele ale unor grupuri restrânse, care însă pot influența rezultatul alegerilor, dacă mesajul este țintit pe ele ?

Mirel Palada: Societatea vrea ce-i spune Securitatea să vrea. E un fenomen de lungă durată, încă de dinainte de 1989. Lumea e ușor de păcălit, se duce după fentă în mod repetat, nu învață nimic din păcălelile anterioare. Le place oamenilor să fie păcăliți în mod repetat. În ultima perioadă suntem martorii unei ofensive de propagandă pro-sistem pe mass media, o mass media total aservită intereselor sistemului de tip deep state din România. Toată mass media e captivă acestui sistem și astfel societatea este controlată. Aici includ și social media, îndeosebi Facebookul, căci ăsta este predominant în România pe Internet. Facebookul este controlat foarte foarte riguros de către oamenii sistemului. Suntem martorii unei strângeri istorice de șurub împotriva liberei exprimări. Un soi de 1984 cu un pic de glazură. Cam ca în Brave New World. Profetice lucrări.

Rep: Ce așteptări are societatea româneasca, pe termen mediu și lung ? La ora actuală mai sunt dispuși românii să voteze emoțional, doar partide care dau anumite mesaje punctuale, cu efect pe termen scurt, sau mentalul colectiv a suferit o mutație cauzată de pandemie și de prefigurata criză economică și vrea certitudinea că partidele care vor conduce țara au capacitatea să vină cu soluții practice și eficiente, pe termen mediu și lung ?

Mirel Palada: Așteptările societății românești au fost foarte bine sintetizate de nemuritorul Gică Hagi în butada sa genială: “Să fie bine, să nu fie rău”. Dincolo de o senzație generală difuză, nelămurită, de tip “să fie bine, să nu fie rău”, oamenilor le e greu să își articuleze așteptările, nevoile, nemulțurile. Acestea sunt de regulă formulate de către aparatul de propagandă de manieră expresivă, de către actori special pregătiți în acest sens. Sistemul modelează nevoie populației de manieră actoricească. Azi o fentă: Colectiv, Hexifarma, corupție, medicii șpăgari, Piedone criminalul. Mâine altă fentă: Covid, medicii eroi, plăcuțele suedeze, Piedone primar. Fentă după fentă după fentă. În funcție de nevoile sistemului. Ne ține ocupați, ne distrage de la poza mare: că e o luptă pentru putere în care nu există reguli, doar învingători și învinși.

Românii au votat întotdeauna emoțional. Toți oamenii pe pământul ăsta votează în orice țară preponderent emoțional. Emoția reprezintă combustibilul pentru acțiune. Nu se poate vot fără emoție.

Da, mentalul colectiv a suferit o mutație cauzată de pandemie. Lumea e speriată. Sistemul pompează propagandă pentru intensificarea sperieturii, pentru a distrage atenția de la criza economică și de la incapacitatea de gestionare a situației.

Întotdeauna lumea a vrut ca cei care conduc țara să vină cu “soluții practice și eficiente, pe termen mediu și lung”. Niciodată cei de la putere nu au venit cu astfel de soluții, pentru că îi depășește complexitatea. Sunt niște mediocri puși să poarte o pălărie mult prea mare pentru ei. Pe de altă parte, nici populația nu știe ce vrea cu adevărat, dincolo de acest slogan acoperitor. Ce e aia „soluții practice și eficiente, pe termen mediu și lung” ? Îți spun eu ce e. Exact același lucru cu vestita frază „să fie bine, să nu fie rău”.

E simplu. Nimeni nu știe nimic. Sau, dacă știe, oricum nu e băgat în seamă în această cacofonie în care fiecare urlă strident, să fie auzit.

Winter is coming.

Citește și:

Mai multe articole...

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Ultimele articole