Vrei să te însori? ANAF e cu ochii pe tine şi vrea să ştie cât costă meniul
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2024/06/De-la-nunta-direct-in-sectia-de-votare.-Mirii-au-mers-la-vot-imediat-dupa-terminarea-petrecerii.jpeg)
Nunta, botezul sau majoratul nu mai sunt doar prilej de sărbătoare, ci și de raportare la Fisc. ANAF cere restaurantelor și sălilor de evenimente să trimită informații detaliate despre petreceri, inclusiv datele clienților, meniurile și serviciile plătite.
Ce vrea să ştie ANAF?
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) înaintează operatorilor de locații solicitarea de a furniza informații detaliate cu privire la evenimentele care se organizează în spațiile pe care le gestionează. Concret Fiscul cere date despre:
- datele de identificare ale clientului – nume și prenume sau denumirea firmei, după caz, plus număr de telefon;
- tipul evenimentului – nuntă, botez, aniversare, majorat, banchet, simpozion sau eveniment corporate;
- data și ora de desfășurare;
- numărul estimat de participanți, meniul și prețul pe meniu;
- avansul încasat și modalitatea de plată (numerar, transfer bancar, ordin de plată);
- alte servicii plătite – muzică, filmări, fotografii sau alte servicii extra.
Ce păţesc cei care nu vor să furnizeze informaţii
ANAF le dă administratorilor de săli sau restaurante un termen de cinci zile după ce primesc solicitarea pentru a trimite aceste informații în format electronic, la adresa de e-mail: [email protected]. Autoritățile spun că aceste date vor fi folosite exclusiv de Direcția Antifraudă Fiscală. Aceştia mai spun că măsura face parte dintr-o campanie de combatere a evaziunii fiscale în domeniul organizării de evenimente
Valentina Saygo, expert contabil și președinta Patronatului Antreprenorilor din Contabilitate din România, explică faptul că solicitarea ANAF se încadrează la controalele de prevenire a evaziunii fiscale. Totuși, atrage atenția că, în unele cazuri, inspectorii Antifraudă au tratat aceste raportări ca și cum ar trebui să fie recurente, ceea ce este incorect și contrar legii.
„Antifrauda nu are competența de a institui raportări periodice de acest tip. Aceste obligații pot fi stabilite doar prin legislație. Este o diferență între o verificare punctuală, aplicată unei anumite industrii, și transformarea acesteia într-o obligație permanentă”, a subliniat Saygo.
Măsura a stârnit din nou critici. Asta pentru că în același timp, ANAF menționează că veniturile obținute de miri sau părinți la astfel de evenimente – ca de exemplu banii primiți în dar – sunt considerate neimpozabile.
Rămâne însă neclar ce se va întâmpla dacă o firmă nu raportează evenimentul, iar mirii depun ulterior banii primiți într-un cont bancar. Într-un astfel de scenariu, există riscul ca ANAF să considere suma ca fiind „venit cu sursă neidentificată”, care poate fi impozitat cu până la 70%.