În ce stadiu este primul pod rutier peste Prut la nivel de autostradă. Se lucrează pe ambele maluri
:format(webp):quality(80)/https://www.puterea.ro/wp-content/uploads/2025/09/pod-peste-Prut6.jpg)
Pe 26 aprilie 2025 se consemna un moment istoric: demarau primele foraje pentru construirea „Podului de Flori“, așa cum este cunoscut primul pod rutier la nivel de autostradă care va lega România de Republica Moldova. Ultimul pod peste Prut a fost construit acum 60 de ani și nu ca autostradă. Prezent pe șantier, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Irinel Ionel Scrioșteanu, a făcut o analiză a stadiului lucrărilor.
În ce stadiu este primul pod rutier peste Prut la nivel de autostradă
Lucrările de la Ungheni, la primul pod rutier peste Prut la nivel de autostradă, sunt în graficul contractat, pe ambele maluri ale râului, a anunțat Irinel Ionel Scrioșteanu. Startul lucrărilor a fost dat cu fast pe 26 aprilie 2025, iar finalizarea acestora este programată în toamna anului viitor.
„Am revenit pe șantierul Podului de Flori peste Prut la Ungheni Golăiești (RO) – Zgarancea (MD), împreună cu omologul meu Mircea Pașcăluță – Secretar de Stat la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale din Republica Moldova și reprezentanții Poliției de Frontieră, Autorității Vamale, CNAIR și autorităților moldovene, pentru a stabili ultimele detalii aferente Punctului de Trecere a Frontierei care se va construi pe malul dinspre Iași, dar și pentru a verifica stadiul lucrărilor“, a transmis Irinel Ionel Scrioșteanu, pe Facebook.
Potrivit oficialului de la Transporturi, lucrările sunt în curs de desfășurare pe ambele maluri ale Prutului.
Astfel, continuă realizarea piloților de susținere a podului fiind forați, armați si turnați 70 din cei 72 necesari după cum urmează:
- la culeea de pe malul drept 18 piloți finalizați din 18 necesari;
- la culeea de pe malul stâng 18 piloți finalizați din 18 necesari;
- la pila de pe malul drept 18 piloți finalizați din 18 necesari;
- la pila de pe malul stâng 16 piloți finalizați din 18 necesari.
De asemenea, pe malul stâng a fost armat, cofrat și turnat primul segment de radier aferent căii de rulare 1 si a început armarea radierului pentru a doua cale de rulare; pe malul drept a fost armat, cofrat și turnat primul segment de radier aferent căii de rulare 1 si a început armarea radierului pentru a doua cale de rulare. Totodată, săptămâna viitoare va începe armarea elevației aferente culeii dinspre Chișinău.
„Am discutat cu toți factorii implicați în proiect ultimele detalii aferente proiectului tehnic pentru Punctul de Trecere a Frontierei, pentru a asigura parcurgerea procedurilor necesare cât mai repede posibil“, a mai spun oficialul român de la Transporturi.
Noul pod peste Prut este parte din Autostrada Unirii (A8)
Sursa de finanțare este asigurată din fonduri europene nerambursabile, în valoare de peste 151,68 milioane lei, fără TVA (circa 35 milioane euro), prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei CEF.
Irinel Scrioșteanu amintește că „Podul de Flori“ peste Prut de la Ungheni Golăiești (RO) – Zgarancea (MD) este primul pod rutier la nivel de autostradă peste Prut și primul pod după peste 60 de ani de la ultimul pod rutier construit.
Este cea mai importantă structură de infrastructură de transport construită vreodată peste Prut, care va conecta România și Republica Moldova prin autostrada care va trece Carpații. Noul pod cu Republica Moldova va fi la profil de autostradă, fiind parte din Autostrada Unirii (A8) Târgu Mureș – Târgu Neamț – Iași – Ungheni.
Cine construiește primul pod rutier peste Prut de la Ungheni
Antreprenor este NESS PROIECT EUROPE SRL, care are la dispoziție 151,68 de milioane de lei (fără TVA) și 24 de luni (șase luni proiectare și 18 luni execuție) pentru construcția acestui obiectiv.
Ansamblul de structuri care va face legătura între România (județul Iași) și Republica Moldova (Raionul Ungheni) este format din două poduri paralele cu tablier mixt oțel-beton și grindă continuă (un pod pentru fiecare sens de circulație). Cel mai lung dintre cele două poduri va avea aproximativ 260 m.
Cum va arăta noul pod peste Prut
„Podul de Flori“ de la Ungheni ar urma să fie gata în 2026. Contractul prevede execuția a:
- 261,20 m lungime pod nou peste Prut (câte un pod pentru fiecare sens de circulație);
- două benzi pe sens + trotuare;
- 13 m lățime pod nou (Etapa I) + 11,25 m (Etapa II);
- 8 m lățime parte carosabilă;
- 1 km lungime traseu;
- 4 x 3,75 m parte carosabilă drum de legătură;
- punct de control trecere frontieră, care va fi dotat cu parcări pentru autovehicule mari, autoturisme și spații închise destinate verificării amănunțite a autoturismelor și tirurilor.
Alte patru noi poduri peste râul Prut vor fi construite de România, într-un efort de a îmbunătăți legăturile rutiere cu Republica Moldova. Este vorba de:
- Pod nou peste Prut, Stânca (RO) – Costești (MD);
- Pod nou peste Prut, Bumbăta (RO) – Leova (MD);
- Pod nou peste Prut, Fălciu (RO) – Leca (MD);
- Pod nou peste Prut, Răducăneni (RO) – Bărboieni (MD).