Lovitură pentru Rusia: China suspendă achizițiile de petrol rusesc transportat pe mare după sancțiunile americane
Piața globală a energiei intră într-o nouă etapă de incertitudine. După decizia Statelor Unite de a impune sancțiuni împotriva giganților petrolieri ruși Rosneft și Lukoil, marile companii petroliere de stat din China au suspendat achizițiile de țiței rusesc transportat pe mare, relatează Reuters.
Decizia vine în paralel cu mișcări similare ale rafinăriilor din India, cel mai mare cumpărător de petrol rusesc maritim, care plănuiesc să reducă drastic importurile.
Patru giganți chinezi își închid porțile pentru petrolul rusesc
Surse comerciale au confirmat că PetroChina, Sinopec, CNOOC și Zhenhua Oil au decis să evite, cel puțin pentru moment, tranzacțiile cu țiței rusesc livrat pe cale maritimă. Temerea principală este riscul de a fi afectați de sancțiunile impuse de Washington și Londra, care vizează atât companiile rusești, cât și entități asociate acestora.
Reuters notează că niciuna dintre cele patru companii nu a dorit să comenteze oficial situația. Totuși, mișcarea lor semnalează o schimbare semnificativă în relațiile comerciale dintre Moscova și Beijing, care în ultimii ani au consolidat parteneriatele energetice pentru a contracara presiunile Occidentului.
Impactul pe piața globală
China și India sunt, alături de Turcia, cei mai mari clienți ai petrolului rusesc transportat pe mare. O scădere abruptă a cererii din partea celor două piețe uriașe va pune o presiune masivă asupra veniturilor Moscovei, dar și asupra pieței globale a petrolului.
Specialiștii avertizează că principalii importatori vor fi obligați să caute surse alternative, ceea ce va duce la creșterea prețurilor internaționale pentru petrolul provenit din regiuni care nu sunt afectate de sancțiuni – în special Orientul Mijlociu, Africa și America Latină.
Citeşte şi: O criptomonedă susținută de Kremlin transferă 6 miliarde de dolari, ignorând sancțiunile SUA
Potrivit datelor Vortexa Analytics, companiile chineze de stat au achiziționat sub 250.000 de barili pe zi de petrol rusesc în primele nouă luni din 2025. Energy Aspects estimează cifra la aproximativ 500.000 de barili pe zi. Aceste volume, deși importante, sunt depășite de cantitatea importată prin conducte – aproximativ 900.000 de barili pe zi – care, potrivit traderilor, este puțin probabil să fie afectată de sancțiuni.
Unipec a închis robinetul după sancțiunile britanice
Unipec, divizia de comerț a Sinopec, a fost printre primele companii chineze care au reacționat. Săptămâna trecută, imediat după ce Marea Britanie a introdus sancțiuni împotriva Rosneft, Lukoil, a unor nave din așa-numita „flotă din umbră” a Rusiei și chiar a unor entități chineze, Unipec a stopat achizițiile de petrol rusesc transportat pe mare.
Traderii spun că Rosneft și Lukoil preferă să vândă către China prin intermediari, evitând colaborările directe cu marile companii de stat. Această strategie face însă mai dificilă protejarea tranzacțiilor de impactul sancțiunilor.
Rafinăriile independente, în așteptare
În timp ce companiile mari și-au sistat contractele, rafinăriile independente din China vor adopta, potrivit analiștilor, o poziție de expectativă. Acestea ar putea întrerupe temporar achizițiile pentru a evalua efectele sancțiunilor, însă este de așteptat ca, pe termen scurt, să continue să cumpere petrol rusesc prin canale mai puțin vizibile.
Pe măsură ce China și India reduc dependența de petrolul rusesc transportat pe mare, fluxurile comerciale se vor reconfigura. Țările exportatoare din Golf, Africa sau America Latină vor deveni principalii furnizori pentru Asia, în timp ce Rusia va fi nevoită să găsească piețe alternative pentru a-și menține exporturile la niveluri ridicate.