Ce reprezintă construcția galbenă care plutește în largul Mării Negre, în zona Petromidia

Publicat: 17 mart. 2024, 15:45, de Cristian Matache, în News , ? cititori
Ce reprezintă construcția galbenă care plutește în largul Mării Negre, în zona Petromidia

La câțiva kilometri în largul Mării Negre, în zona rafinăriei Petromidia, se află singurul terminal marin offshore din România.

De 15 ani, în largul Mării Negre, la 8,6 kilometri de rafinăria Petromidia, se poate zări o construcție galbenă, nu foarte mare care pare că plutește în derivă. Este însă singurul terminal offshore din România, o instalație care prin care se alimentează rafinăria cu țițeiul adus de tancurile petroliere.

Singurul terminal offshore din România a împlinit recent 15 ani de la primul vapor cu țiței
descărcat pentru rafinăria Petromidia, cel mai important activ al KMG International în
regiune. „Rafinăria Petromidia a avut un flux stabil de materii prime, cu suportul tuturor
profesioniștilor din companie, care s-au asigurat că terminalul offshore operează în cele mai bune condiții de siguranță și eficiență. Pe baza solidă construită, am reușit să susținem
activitățile logistice și operaționale, în linie cu strategia generală de Grup”, a declarat Ioan
Taus, Directorul General al Midia Marine Terminal
, compania care operează terminalul.

Înainte de investiția în acest terminal, rafinăria era aprovizionată cu țiței prin tancuri petroliere care acostau la dana portului Midia Năvodari. Capacitatea de aprovizionare cu țiței era limitată, iar costurile de transport ale petrolului erau mai mari. De asemenea, riscul de accidente și poluare marină era mai ridicat.

Prin cele peste 700 de nave a fost descărcat un volum total de circa 60,2 milioane de tone
de țiței, destinat exclusiv alimentării celei mai mari rafinării din România, Petromidia. În
2023, 4,37 milioane de tone de țiței au fost descărcate din 53 de nave operate la terminal.
Țițeiul adus în perioada 2009 – 2024 a fost preponderent de origine kazahă, ca urmare a
eforturilor constante depuse de divizia de trading a KMG International (Rompetrol). De
altfel, nava cu numărul 700 a descărcat 80.000 de tone de țiței kazah KEBCO (Kazakh
Export Blend Crude Oil), un sortiment cu cerere în creștere la nivelul Uniunii Europene.
Terminalul de tip Single Point Mooring (sistem singular de legare) a fost construit cu un
efort investițional de 102 milioane de dolari și are o capacitate de 16 milioane de tone/an,
cu rată maximă de descărcare de 7.000 mc/h.

Echipamentele instalate pe terminal sunt alimentate cu ajutorul unui sistem solar și eolian.
De asemenea, mai mulți senzori care măsoară condițiile meteo, inclusiv condițiile mării
(valuri și curenți), furnizează informații în timp real, în baza cărora sunt luate deciziile
referitoare la legarea sau dezlegarea navelor la/de la terminal.

Anul trecut, cu o investiție de circa 4,3 milioane de dolari, terminalul a fost într-un program de revizie care a presupus schimbarea tuturor furtunurilor plutitoare și submerse. Mare parte din echipamente pot fi folosite timp de 8 ani, dar cele care sunt supuse unui nivel crescut de stres mecanic sunt înlocuite la un interval de doi ani. Piesele înlocuite anul trecut au fost fabricate în Japonia, de una dintre cele mai prestigioase companii din domeniu. Prin lucrările din 2023, compania își respectă angajamentul de funcționare fără întreruperi operaționale, în cele mai bune condiții de protecție a mediului.