COVID-19: Tehnologia digitală va stimula incluziunea sau inegalitatea?

Publicat: 24 nov. 2021, 14:31, de Aurel Drăgan, în ESENȚIAL , ? cititori
COVID-19: Tehnologia digitală va stimula incluziunea sau inegalitatea?

Efectele economice generate de COVID-19 au fost deja îngrozitoare, multe persoane rămânând fără alimente și/sau acumulând diferite tipuri de datorii pentru a rămâne pe linia de plutire a supraviețuirii.

Indivizii, gospodăriile, firmele și guvernele continuă să încerce să găsească strategii eficiente pentru a supraviețui și, în cele din urmă, să se recupereze din devastarea continuă, se arată într-un articol de pe blogul Huawei.

Trei potențiale ale digitalizării

În mijlocul acestei devastări se află un punct luminos aparent: digitalizarea. Promisiunea digitalizării este triplă:

  1. Protocoalele de distanțare socială, unele politici guvernamentale și norme de lucru la distanță, s-au tradus în faptul că mulți apelează la canale digitale pentru muncă, achiziții și petrecere a timpului liber.
  2. Datorită acestor factori, sectorul TIC are perspective pozitive de continuitate și redresare într-un mediu economic în care multe sectoare au perspective îndelungate de redresare, dacă chiar deloc (unii jucători cheie din sectorul TIC au raportat chiar o creștere masivă a utilizării anumitor produse și servicii).
  3. Sectorul TIC a jucat și va continua să joace un rol esențial în răspunsul Kenya la pandemie (directivele Băncii Centrale din Kenya privind banii mobili sunt un exemplu).

Această tripletă tentantă riscă ca digitalizarea să fie poziționată ca un panaceu și urmărirea oarbă a digitalizării ca răspuns la COVID-19, într-o manieră care nu reușește să factorize riscurile care sunt inerente acestei abordări.

În timpul procesului de planificare a scenariilor FSD, a devenit clar că creșterea digitalizării poate ajuta unii kenyeni să supraviețuiască COVID-19 și să regenereze mijloacele de trai, dar unii pot fi blocați. Există patru forme de inegalitate digitală care pot adânci veniturile și inegalitatea economică dacă nu sunt abordate:

Capacități de pornire neuniforme: Cercetările efectuate de ODI subliniază că mai puțin de 25% dintre întreprinderile micro, mici și mijlocii (IMME) din Kenya utilizează cloud computing, comparativ cu peste 40% dintre firmele mari din Kenya; mai puțin de 50% dintre firmele din sectorul serviciilor din Kenya (cu excepția IT și transport) au un site web. Aceste condiții de concurență inegale la nivel de firmă înseamnă că firmele fără capacități digitale, în special IMM-urile, pot fi blocate în mod disproporționat de a face parte sau de a beneficia de strategii bazate pe un prag de bază al capacităților digitale de a participa.

Acces inegal la instrumente digitale: kenyenii, ca indivizi, gospodării și firme, au acces inegal la instrumente digitale, atât hardware, cât și software. FinAccess 2019 a arătat că, în timp ce 91% dintre kenyeni au telefoane de bază, doar 34% au telefoane inteligente; cea mai mare estimare a penetrării smartphone-urilor în Kenya este de 43%.

În ceea ce privește banii mobili, despre care se presupune că sunt omniprezente în Kenya, există segmente cheie care sunt insuficient deservite. De exemplu, în timp ce 75% dintre kenyeni au acces la conturi de bani mobil, aproximativ 28% dintre fermierii de pe piața locală nu au nici măcar un cont de bani mobil. Acest acces inegal la instrumentele digitale are un efect material asupra capacității tuturor kenyenilor de a identifica, de a profita de pe urma și de a exploata oportunitățile digitale.

Inegalitatea financiară afectează participarea digitală: costurile legate de participarea la economia digitală se traduc prin faptul că kenyenii mai bogați sunt mai bine poziționați pentru a participa la economia digitală. FinAccess 2019 a arătat că 57% dintre kenyeni menționează accesibilitatea drept principalul motiv pentru care nu folosesc mai mult banii mobili. Având în vedere că majoritatea oportunităților din economia digitală necesită fie plăți prin bani mobil, fie achiziționarea de pachete de internet pentru a se angaja în această oportunitate, inegalitatea financiară poate duce la o formă de discriminare financiară dacă digitalizarea este prioritizată fără a lua în considerare costurile.

Niveluri inegale de competențe digitale: în cele din urmă, indivizii diferă în mod clar în ceea ce privește alfabetizarea digitală de bază, precum și competențele digitale mai sofisticate care le permit să identifice oportunitățile pe piața digitală și să determine ce oportunități ar trebui să le exploateze și cum să facă acest lucru. Acest lucru este deosebit de important în colaborarea cu firme din Kenya pentru a dezvolta soluții digitale și pentru a acumula valoare din aceste soluții. Fără a dezvolta acest set de abilități, kenyenii riscă să fie reduși la a fi în principal consumatori și să nu reușească să surprindă pe deplin valoarea și oportunitatea legate de dezvoltarea și deținerea soluțiilor digitale.

Acești patru factori ar trebui să fie luați în considerare atunci când se elaborează soluții, răspunsuri și intervenții legate de COVID prin intermediul canalelor digitale. Nerespectarea acestui lucru poate exacerba veniturile și inegalitatea economică și acumularea inegală a beneficiilor de-a lungul unui spectru de acces digital, capabilități și lățime de bandă financiară. Astfel, atunci când luați în considerare utilizarea digitalizării în răspunsurile la politicile COVID-19, luați în considerare următoarele:

Evaluați grupul țintă și capacitățile lor digitale inițiale și accesul la instrumente digitale. Aceasta va oferi o bază care va identifica în mod clar cât de incluzivă este intervenția și care segmente riscă să fie blocate, chiar și în etapa de proiectare. Analiza de gen poate fi deosebit de instructivă.

Atunci când determinați strategia de stabilire a prețurilor pentru soluție/intervenție, fiți conștienți de modul în care aceasta se va traduce prin adoptare și utilizare într-un context în care majoritatea au văzut veniturile sever erodate.

Folosiți soluții care nu sunt intruzive și nu necesită timp și efort pentru utilizatorul final. Parteneriatul cu jucătorii tehnologici din Kenya în proiectarea și implementarea acestor soluții reprezintă o oportunitate de a crea răspunsuri organizate cu relevanță continuă într-un mediu dinamic și imprevizibil.

Aproximativ 3,6 milioane de kenyeni sunt fermieri locali de culturi alimentare și sunt părți interesate cheie în securitatea alimentară în țară.