Criza cipurilor. Industria auto ar putea să înregistreze pagube de peste 200 miliarde dolari, în acest an

Publicat: 23 sept. 2021, 20:32, de Viorela Pitulice, în ECONOMIE , ? cititori
Criza cipurilor. Industria auto ar putea să înregistreze pagube de peste 200 miliarde dolari, în acest an

Criza semiconductorilor se face tot mai mult simțită în industria auto, provocând pagube de ordinul a miliarde de dolari. Mai mult, producătorii de automobile trebuie să concureze, acum, pentru cipuri cu producătorii de electronice.  

Industria auto ar putea pierde anul acesta venituri de 210 miliarde de dolari din cauza perturbărilor din lanţurile de aprovizionare şi a deficitului global de semiconductori, aproape dublu faţă de prognoza precedentă, potrivit unui raport publicat de firma de consultanţă AlixPartners, transmite Reuters.

În 2021, criza va afecta producţia a 7,7 milioane de vehicule, arată autorii raportului. Iar pe lângă lipsa cipurilor, alte probleme importante care dau bătăi de cap producătorilor sunt preţurile ridicate şi accesul mai dificil la materii prime. Este vorba de oţel şi răşinile de plastic, care au avut ca efect majorarea costurilor în sectorul auto şi forţează companiile auto să-şi reducă producţia, se arată în raport.

Probleme până în 2023

Pe piața mondială, efectele se văd deja în scăderea vânzărilor, un proces care se va face simțit multă vreme de acum încolo. De altfel, săptămâna trecută, IHS Markit şi-a înrăutăţit semnificativ estimările privind producţia globală auto în 2021 şi 2022.

Cel mai bun exemplu este ceea ce se întâmplă în SUA, unde vânzările de vehicule încetinesc din cauza stocurilor reduse.

„Iniţial am previzionat că lucrurile vor reveni la normal în trimestrul patru din 2021. Asta nu se va întâmpla”, a apreciat Dan Hearsch, director în cadrul AlixPartners.

Din păcate, după cum merg lucrurile la acest moment, este de așteptat ca producătorii auto să se confrunte cu dificultăţi până în 2022 sau începutul lui 2023.

Livrările de semiconductori au fost afectate, în ultimele luni, de creşterea numărului de cazuri de COVID în Malaezia, un important centru de producţie. De asemenea, și problemele de la principalele porturi din SUA au afectat eforturile producătorilor auto de a importa răşini de plastic şi oţel.

Concurență mare pe piață

Deficitul în aprovizionarea cu cipuri i-a determinat pe producătorii de automobile să închidă uzinele mai multe luni în timpul pandemiei de COVID-19 de anul trecut şi au anulat comenzile de cipuri.

În același timp, s-a mărit  cererea în industria echipamentelor electronice, în condiţiile în care oamenii au fost obligaţi să stea în acasă, ceea ce a condus la majorarea vânzărilor de laptopuri şi console de jocuri video. În aceste condiții, este de așteptat ca lupta pentru cipuri să fie în continuare de actualitate, după toate probabilitățile.