Noutăți de la Finanțe: Se înființează structura ”Tax&Crime”, apare un post de secretar de stat și se înmulțesc mașinile

Publicat: 07 mart. 2024, 13:20, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Noutăți de la Finanțe: Se înființează structura ”Tax&Crime”, apare un post de secretar de stat și se înmulțesc mașinile

Guvernul României va adopta azi un proiect de act normativ privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Finanțelor.

Principalele noutăți din actul normativ ce va fi adoptat azi în ședința de Guvern este apariția în cadrul Ministerului Finanțelor a unei structuri numită ”Tax&Crime” și înființarea unui post de secretar de stat și a cabinetului acestuia. În plus, se mărește parcul auto al instituției.

Proiectul de act normativ discutat de Executiv prevede stabilirea numărului maxim de posturi pentru aparatul propriu al Ministerului Finanțelor la 2.077 posturi, exclusiv demnitarii, în conformitate cu prevederile art. LXVI din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 115/2023, având în vedere necesitatea înființării unei structuri dedicate „Tax & crime” care să asigure atât relaționarea cu OCDE cât și cu celelalte instituții și autorități naționale cu atribuții și competențe pe zona infracțiunilor fiscale.

Necesitatea înființării este accentuată inclusiv de faptul că lipsa acestei structuri a determinat întârzierea completării chestionarului lansat de către OCDE României privind participarea la exercițiul de evaluare comparativă a celor 10 principii globale ale OCDE pentru combaterea criminalității fiscale și transmiterea acestuia către OCDE. Este de menționat faptul că scopul acestei structuri nu este unul limitat în timp, doar la procedura aderării la OCDE, întrucât, pe de o parte ulterior evaluării României, acestei structuri îi va reveni sarcina de a coordona implementarea recomandărilor realizate de această organizație și ulterior aderării îi va reveni sarcina urmăririi și coordonării implementării instrumentelor și practicilor elaborate de OCDE în domeniul TAX & crime.

Totodată, stabilirea numărului maxim de posturi este justificată și de noile sarcini ce decurg din necesitatea implementării jaloanelor din PNRR, ”Îmbunătățirea mecanismului de programare bugetară” – Jalonul 234 („Actualizarea aplicației informatice BUGET_NG”); ”Elaborarea si aplicarea unei metodologii de planificare bugetară verde ” – Jalonul 123 („Bugetarea verde”); ”Îmbunătățirea predictibilității și a eficienței proceselor decizionale prin întărirea capacității de coordonare a politicilor și analiză de impact la nivelul Guvernului și al ministerelor coordonatoare, precum și prin consolidarea instrumentelor în vederea creșterii calității consultărilor publice la toate palierele administrației (Componenta C14 – Buna guvernanță)”, ținta 403, cât și a celor ce rezultă din procesul de aderare a României la OECD.

Un nou post de secretar de stat

Înființarea unui post de secretar de stat și a cabinetului acestuia ținând seama de necesitatea coordonării desfășurării activității în domeniul digitalizării la nivelul Ministerului Finanțelor, precum și de sarcinile suplimentare ce decurg din actele normative cu incidență asupra activității ministerului. Structura organizatorică a instituției prevede un număr de șapte secretari de stat.

Sistemul informatic al Ministerului Finanțelor, administrat prin Centrul Național pentru Informații Financiare, are cea mai mare amploare în cadrul sistemelor informatice ale administrației publice din România, fiind integrat cu numeroase fluxuri de informații și funcționalități ale instituțiilor publice din România și unele din Uniunea Europeană. Situația actuală a sistemului informatic al Ministerului Finanțelor, a fost prezentată Guvernului României, potrivit documentelor care au stat la baza adoptării Memorandumului cu tema ”Situația Centrului Național pentru Informații Financiare din cadrul Ministerului Finanțelor și măsuri necesare pe termen scurt și măsuri ce vor fi întreprinse la nivelul MF pentru asigurarea funcționării CNIF”, atrăgându-se atenția asupra riscurilor iminente ce pot apărea la nivelul acestei structuri, printre care și acela că nefuncționarea din orice motiv, chiar, parțială, a unuia sau mai multor componente ale acestuia ar echivala cu o situație de dezastru național. Importanța funcționării în bune condiții a sistemului informatic al Ministerului Finanțelor gestionat de Centrul Național pentru Informații Financiare a fost recunoscută și prin intermediul hotărârii Consiliului Suprem de Apărare al Țării prin care s-a aprobat că sistemul integrat al Ministerului Finanțelor este de importanță strategică, esențial pentru interesele de securitate ale României.

Se înmulțesc mașinile de la Finanțe

Proiectul prevede modificarea Anexei nr.3, respectiv modificarea numărului de autoturisme din parcul auto al aparatului propriu al ministerului, ca urmare a postului nou de secretar de stat și ținând cont de activitățile specifice desfășurate la nivelul Ministerului Finanțelor, respectiv pentru asigurarea transportului echipamentelor și personalului de specialitate TIC între sedile MF-CNIF din București și din țară, pentru acțiuni de control conform atribuțiilor, acțiuni de verificare a exactității datelor și informațiilor, coordonarea metodologică a structurilor teritoriale de inspecție economico-financiară din cadrul ANAF și pentru asigurarea deplasării în interes de serviciu a angajaților Direcției generale ajutor de stat la beneficiarii de ajutor de stat în scopul verificării realității informațiilor și documentelor transmise de către aceștia și a existenței fizice a activelor finanțate. Prezentul proiect de act normativ a fost elaborat având în vedere necesitatea stabilirii numărului maxim de posturi rezultat din aplicarea actelor incidente enumerate mai sus, pentru ca ulterior să se procedeze la punerea în aplicare a măsurilor instituite prin Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung, cu modificările și completările ulterioare.