Noi reguli și sancțiuni împotriva falselor reduceri. Ce trebuie să afișeze comercianții

Publicat: 27 mai 2022, 08:57, de Cezar Amariei, în Business , ? cititori
Noi reguli și sancțiuni împotriva falselor reduceri. Ce trebuie să afișeze comercianții
Sursa foto: Pixabay.com

Cel mai mic preț practicat în ultima lună, în aceeași locație, trebuie să fie reperul folosit de comercianți, în cazul reducerilor. Aceștia trebuie să-l poată dovedi cu acte, în cazul unui control, altfel riscă amenzi și de 30.000 de lei. Există și câteva excepții.

Conform unei Hotărâri publicate joi, Guvernul a reglementat modalitatea de indicare a prețurilor produselor oferite consumatorilor spre vânzare.

„Orice anunț de reducere a prețului indică prețul anterior aplicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare pentru o perioadă determinată, înainte de aplicarea reducerii de preț. Dovada practicării prețului anterior se va face prin documente prezentate de comerciant, în acest sens, la solicitarea personalului împuternicit al Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor”, se arată în noua HG.

Conform documentului, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării reducerii de preț.

În cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare în perioada ultimelor 10 zile înainte de data aplicării reducerii de preț.

În această situație, prețul anterior reprezintă cel mai scăzut preț practicat de vânzător în această perioadă înainte de data aplicării reducerii de preț.

Dacă reducerea de preț este majorată treptat, pe perioada aceleiași campanii de reducere, prețul anterior este considerat prețul fără reducere înainte de prima aplicare a reducerii de preț.

Noi reguli pentru outlet

Modificările vizează și magazinele de tip outlet. Dacă produsul nu a fost expus spre vânzare în ultimele 30 de zile, prețul anterior îl reprezintă prețul de magazin de fabrică al producătorului sau prețul de catalog, dovedit cu documente din partea producătorului/ vânzătorului, din care să rezulte care este prețul cel mai mic.

În situația vânzărilor în regim de outlet, trebuie să îndeplinesc una dintre următoarele condiții:

  1. produse care fac parte din colecții din sezoanele precedente;
  2. sunt surplusuri de producție sau produse de la capătul liniei de producție sau produse de calitatea a doua;
  3. fac parte din linii experimentale de produse;
  4. produse returnate și/sau surplusuri de stoc anulate;
  5. produse în stare de folosință și resigilate, comercializate la preț redus;
  6. produse cu mici defecte, indicate în mod expres în acest sens în oferta comerciantului, cu informarea în scris a consumatorului.

Amenzi de zeci de mii de lei

Sancțiunile prevăzute în noua HG sunt consistente. Nerespectarea prevederilor referitoare la indicarea prețului de vânzare și a prețului pe unitatea de măsură poate fi amendată de la 1.000 la 5.000 lei.

Nerespectarea prevederilor referitoare la indicarea prețului anterior aplicat de vânzător ca urmare a unui anunț de reducere a prețului se sancționează cu amendă de la 5.000 lei la 30.000 lei.

La aplicarea sancțiunilor sunt avute în vedere următoarele criterii:

  1. a) natura, gravitatea, amploarea și durata încălcării;
  2. b) orice acțiune întreprinsă de comerciant pentru a atenua sau a repara prejudiciul suferit de consumatori;
  3. c) orice încălcare anterioară săvârșită de comerciant, ce se regăsește în mod obligatoriu în cadrul cazierului comercial;
  4. d) beneficiile financiare dobândite sau pierderile evitate de comerciant datorită încălcării, dacă sunt disponibile datele relevante;