Studiu: 75% dintre români vor să călătorească mai mult decât înainte de pandemie.

Sunt mai bine de doi ani de când izbucnirea pandemiei Covid-19 a reconfigurat total industria turismului, printre altele, și a impus schimbări majore pentru călătorii din lumea întreagă.

În prezent, în contextul în care aproape toate restricțiile au fost ridicate la nivel global, lucrurile încep să revină, treptat, la normalitatea pe care o știm cu toții. Dar efectele pandemiei au generat transformări majore, de lungă durată, care au setat noi direcții și trenduri de viitor atât pentru jucătorii din domeniu, hotelieri, proprietari de pensiuni și tour operatori, cât și pentru turiști.

În plus, redresarea mult așteptată a turismului a avut de suferit și de pe urma declanșării războiului împotriva Ucrainei, care, așa cum era de așteptat, a generat o îngrijorare semnificativă peste tot în lume, în special în spațiul Europei Centrale și de Est.

În ciuda incertitudinii, însă, turiștii europeni din regiunea Europei Centrale și de Est își doresc să călătorească din nou. Potrivit unui raport realizat de Szallas Group, care are în portofoliu 12 platforme hoteliere în Centrul și Estul Europei, inclusiv Travelminit.ro, și de NielsenIQ, industria este acum pe o pantă ascendentă și înregistrează o creștere a cererii foarte mare, mai ales după anii pandemiei. Deși criza Ucrainei nu pare a se apropia de sfârșit, impactul ei nu se resimte la nivelul cifrelor din turismul intern și regional.

„În toate țările din Europa Centrală și de Est, avem rezervări ce depășesc nivelul celor din 2019, așa că ne așteptăm ca rezervările din 2022 să aibă cea mai mare valoare pe piețele interne din regiune. Avem semne clare că turismul intern și turismul transregional vor continua să crească. Deși încă există multă instabilitate, multă incertitudine, plus prețurile crescute la combustibil, dorința celor 90 de milioane de călători din Europa Centrală și de Est este foarte mare. Mai mult decât atât, în contextul în care călătoriile pe distanțe lungi și foarte lungi sunt incerte sau mult prea costisitoare, turismul local a devenit o alternativă extraordinară pentru cei care vor să se bucure în continuare de vacanțe și experiențe accesibile”, spune József Szigetvári, CEO Szallas Group.

Cum arată acum dinamica turismului din Europa Centrală și de Est

La peste 30 de ani de la prăbușirea socialismului și de la schimbarea regimurilor politice, reformele democratice au dus la o transformare socială și economică în întreaga regiune, la o reorientare accentuată către occident și practicile sale. Prin urmare, Europa Centrală și de Est este astăzi una dintre cele mai sigure și stabile zone din punct de vedere politic, economic și social, ceea ce a generat și o dezvoltare a turismului regional.

În primul rând, acest lucru a fost posibil datorită diversității culturale și naturale care există aici, zona oferind atracții turistice pentru toate categoriile de vârstă și de interese. De mare ajutor este și clima temperat-continentală, care a făcut posibilă apariția mai multor sezoane turistice, acoperind nevoile și preferințele tuturor călătorilor. În plus, regiunea se bucură și de un mix echilibrat între o cultură bogată, locuri spectaculoase și activități variate. De la cele mai interesante lanțuri montane și lacuri atipice până la sate cu tradiții extraordinare și castele medievale, Europa Centrală și de Est ascunde o poveste fascinantă la fiecare pas.

În ceea ce privește opțiunile turiștilor, studiul realizat de Szallas Group & NielsenIQ dezvăluie și câteva dintre destinațiile preferate de aceștia. De exemplu, Croația este considerată o „țară magnetică‟ datorită litoralului ei, o destinație unde aproape toată lumea și-ar dori să călătorească în vacanța de vară. De asemenea, Lacul Balaton, cel mai mare din Europa, situat în Ungaria, și litoralul românesc alcătuiesc topul destinațiile de vară preferate de turiști. Cehia și Ungaria sunt favoritele călătorilor pentru primăvară și toamnă, mai ales că cele două capitale, Praga și Budapesta, reprezintă o opțiune numai bună pentru city-break-uri, în timp ce Slovacia, Polonia și România oferă dozele de adrenalină și aventurile dorite de cei care iubesc iarna și sporturile de sezon.

Nu în ultimul rând, disponibilitatea turiștilor de a călători intern a crescut în ultima vreme, o schimbare susținută și de pandemie, însă interesul lor diferă de la o țară la alta. Potrivit cercetării realizate de Szallas Group & NielsenIQ, România se află pe ultima poziție în ceea ce privește disponibilitatea de a călători pe plan intern (26%), în timp ce Polonia este pe primul loc (44.5%) din punctul de vedere al participării la turismul național.

Trendurile care modelează industria turismului post-Covid în Europa Centrală și de Est

Viitorul sună destul de bine pentru turism. Sau cel puțin aceasta este concluzia studiului realizat de Szallas Group și NielsenIQ, care privesc cu optimism către viitorul turismului din Europa Centrală și de Est.

În ceea ce privește preferințele de rezervare ale turiștilor din regiune, există trei trenduri majore de care toți operatorii trebuie să țină cont în prezent: fenomenul digitalizării, orientarea către cazări mai mici și nevoia unor servicii premium.

În primul rând, ca urmare a incertitudinii existente în timpul restricțiilor pandemice, turiștii folosesc acum mai mult ca niciodată platformele digitale pentru a-și rezerva sejururile, canale unde au beneficiul condițiilor flexibile și al politicilor de anulare gratuită. În momentul de față, Travelminit.ro a simplificat procesele, astfel încât turiștilor să le fie mai ușor ca niciodată să facă rezervări. Pe Travelminit.ro, rezervarea cazării și plata se fac online, rapid și simplu, folosind direct cardul de vacanță sau cardul obișnuit.

De asemenea, a crescut semnificativ ponderea furnizorilor mai mici de cazare (pensiuni, apartamente, case de vacanță etc.), care dețin acum majoritatea rezervărilor efectuate în țările din Europa Centrală și de Est. Bineînțeles, valoare tranzacțională totală a hotelurilor continuă să fie mai mare, însă cazările mai mici, care le oferă turiștilor intimitate și siguranță, sunt acum pe un trend ascendent.

Nu în ultimul rând, raportul a relevat o cerere mai mare pentru servicii suplimentare oferite în pachetele de cazare. Călătorii nu mai caută acum neapărat hoteluri cu multe stele, ci își doresc servicii premium, care includ mai multe facilități: de exemplu, acces la SPA sau la saună, Wi-Fi la viteze mari, piscină, cadă cu hidromasaj etc. În același timp, ei acordă acum mai multă atenție condițiilor de igienă și preferă soluțiile de check-in digital, fără contact direct.

Un alt aspect evidențiat de cercetarea celor de la Szallas Group și NielsenIQ este și interesul pentru călătoriile internaționale, pe lângă cele interne și regionale. Chiar dacă cele din urmă au beneficiat de o creștere importantă în pandemie, datele arată că deplasările internaționale vor crește vertiginos din nou în următorii trei ani. Dorind să călătorească și să recupereze din plin perioada restricțiilor Covid-19, 62% dintre polonezi, 67% dintre maghiari și cehi și 75% dintre români și-au exprimat intenția de a călători la fel de mult sau chiar mai mult în următorii ani decât în perioada pre-pandemică.

O inițiativă foarte interesantă, aflată acum pe un trend crescător, este și emiterea unor vouchere de vacanță pentru stimularea turismului intern, măsură implementată încă din perioada pre-pandemică în Ungaria (unde există cardul SZÉP) și în România (unde au apărut deja cunoscutele tichete de vacanță). Mai mult decât atât, pe fondul pandemic, Guvernul Poloniei și cel al Cehiei au început să introducă programe similare pentru a susține industria turismului.

Nu în ultimul rând, raportul a arătat faptul că mașinile sunt mijlocul de transport preferat de turiștii care călătoresc intern și regional, ceea ce explică expansiunea turismului european preconizată pentru următorii ani.

În concluzie, industria va beneficia de un avânt important în perioada viitoare, mai ales că toți operatorii și-au adaptat business-urile în funcție de evoluția pandemiei și au trasat direcțiile pentru următorii 3-5 ani. În prezent, Szallas Group este unul dintre cei mai puternici jucători de turism online din regiunea Europei Centrale și de Est (CEE), cu platforme de top în Ungaria, Republica Cehă, România, Polonia și Croația.

1 COMENTARIU

  1. Propaganda si minciunile gazetarului?

    Inflație și scăderea calității vieții. Pe fondul creșterii costurilor, multe familii cu copii se simt deosebit de copleșite.
    Plăceri mici, de calitate a vieții, pe care și le puteau permite înainte ca pandemia să cadă pe margine pentru mulți. Fie că este vorba de o mamă care își scoate copilul dintr-un curs de geografie, matematica, balet sau de o familie care decide să renunțe la excursii, poveștile de sacrificiu devin banale. „Copiii mei vor să întâlnească prieteni și să călătorească în locuri, lucruri cu care ați crede că cineva cu veniturile mele care locuiește în Oltenia, Ardeal, Moldova sau Muntenia nu ar avea probleme”, ne spune chiar Alexa din Ardeal.

    „Toate prețurile sunt umflate, dar salariul meu de la patron nu a crescut.” Inflația a afectat cel mai mult familiile cu venituri mici, care cheltuiesc o mare parte din buget pe gaze și alimente, spune Ion din Oltenia.

    Spre deosebire de familiile cu venituri mai mari, care ar putea să nu mai comande mâncare la pachet sau să înlocuiască o sticlă de vin de 37 de lei cu una care costă 12 lei, familiile cu venituri mici au adesea puține opțiuni pentru înlocuire, spune Popescu din Muntenia.

    Stefania din Moldova! „Deja făceau tot ce puteau pentru a se descurca”, spune ea. „Dacă ești o persoană cu venituri mici, probabil că faci deja cumpărături în cel mai ieftin loc posibil. Deci nu ai prea multe posibilități de a-ți schimba comportamentul.”

    Dar nu doar familiile cu venituri mici suferă, dar si familiile cu venituri medii suferă, aici este o a doua problema care gazetarul nostru este un absent. Nu ?

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Mai multe articole...