Huawei a reclamat proiectul de lege pentru implementarea 5G la Comisia Europeană

Publicat: 03 nov. 2020, 08:56, de Aurel Drăgan, în ESENȚIAL , ? cititori
Huawei a reclamat proiectul de lege pentru implementarea 5G la Comisia Europeană
uniunea europeană

Compania Huawei a trimis către vicepreședintele Comisiei Europene, Margrethe Vestager, o scrisoare în care reclamă măsurile prevăzute de România și Polonia în proiectul de lege 5G.

Scrisoarea a fost trimisă pe 11 septembrie și atrage aenția asupra prevederilor ce ar putea duce la excluderea Huawei de pe lista furnizorilor de echipamente și servicii de rețea 5G doar pe baza originii geografice a companiei.

„În perspectiva viitoarei noastre întâlniri, vă scriu în legătură cu recentele propuneri legislative din România şi Polonia în domeniul securităţii reţelelor 5G, care au scopul excluderii Huawei din cauza originii geografice. Atât România, cât şi Polonia au semnat cu SUA un acord comun sau un memorandum de înţelegere privind securitatea 5G, care are scopul excluderii furnizorilor pe baza unor criterii tendenţioase şi ambigue care vizează unii furnizori de echipamente 5G din cauza originii geografice”, se arată în scrisoare.

Huawei arată că aceste propuneri legislative vor reduce competiția și vor afecta competiția și industria europeană de profil. Compania plănuiește investiții mari în Europa, un lucru pe care l-a făcut în toți cei 20 de ani de existență pe continent, perioadă în care a ridicat de la zero multe companii de profil, fiind văzută ca un angajator local de încredere. „Huawei formulează obiecţii la aceste propuneri legislative care intră în contradicţie cu principiile fundamentale ale UE”, arată scrisoarea.

Lista de reclamații Huawei

Compania acuză apariția unor acte juridice care încalcă reglementări fundamentale ale UE. Ce reclamă Huawei:

  • Se încalcă obligația prevăzută la articolul 4 din TFUE pentru o cooperare sinceră prin adoptarea în legislația lor națională a prevederilor memorandumului de înțelegere, astfel România și Polonia favorizează prioritățile de securitate națională ale SUA în fața politicilor UE.
  • Se renunță la abordarea adoptată de EU 5G Toolbox, care avea ca scop asigurarea unui nivel minim de coordonare între statele membre, în vederea asigurării faptului că 5G măsurile de securitate adoptate de statele membre sunt proporționale cu un anumit risc identificate, nu sunt bazate pe criterii părtinitoare și ambigue, permițând în același timp dezvoltarea rețelelor 5G.
  • Încalcă principiul securității juridice și predictibilității. Regulile de drept trebuie să fie clare și precise și aplicarea acestor norme trebuie să fie previzibilă pentru întreprinderile în cauză. Legislația trebuie să le permită celor interesați să cunoască cu exactitate amploarea obligațiilor care li se impun.
  • Crearea unor drepturi speciale în beneficiul anumitor furnizori, drepturi care privează anumite state membre de o concurență reală de piață.
  • Încalcă mai multe reguli și politici care reglementează furnizarea de comunicații electronice, rețele și servicii. Inclusiv o încălcare a principiului libertății de furnizare de rețele și servicii și de afectare neretroactivă a condițiilor spectrului de rețea prin alegerea echipamentelor, a dreptului la o contestație eficientă împotriva deciziilor care afectează activitățile operatorilor și a obligației de a interzice activități speciale și drepturi exclusive.
  • Încalcă principiile nediscriminării și proporționalității prin adoptarea legislațiilor care exclud furnizorii din cauza originii geografice a acestora.
  • Încalcă principiului liberei circulații a mărfurilor întrucât Huawei este un furnizor stabilit în EU.
  • Încalcă dreptul de proprietate ca urmare a obligației de a înlătura echipamentele 3G și 4G deja existente.
  • Încalcă legea Organizației Mondiale a Comerțului, deoarece proiectul de legislație va avea ca rezultat o discriminare între produse pe baza originii geografice.

Răspunsul Comisiei Europene

Răspunsul Comisiei Europene, citat de Politic.eu, arată că „Uniunea Europeană a adoptat o abordare obiectivă şi bazată pe riscuri în privinţa securităţii cibernetice a reţelelor 5G. Aceste măsuri sunt nondiscriminatorii, în sensul că nu vizează un furnizor anume ori o ţară. Statele membre au drepul de a decide dacă exclud companii de pe pieţe din raţiuni de siguranţa naţională.”

Dar va „urmări cu atenție dezvoltarea legii în statele membre”, în condițiile în care securitatea rețelelor 5G este discutată în contextul Grupului de Cooperare NIS care aduce la un loc autoritățile naționale din statele membre responsabile de securitatea cibernetică.

Între timp, Comisia Europeană a atras atenția autorităților române pentru faptul că nu a trimis către Comisie proiectul de lege referitor la implementarea 5G. Comisia a reamintit autorităților că în cazul în care este realizat un proiect de lege națională care include reglementări tehnice, inclusiv specificații tehnice sau alte cerințe despre companiile de IT, așa cum sunt definite în Directiva UE 2015/1535, este obligatoriu ca Comisia să fie informată asupra acestor noi reglementări.

Dacă autoritățile române nu îndeplinesc această cerință, se va considera a fi un defect procedural semnificativ în adopția legii, ceea ce înseamnă că orice actor implicat și interesat direct ar putea contesta legalitatea reglementărilor în cadrul tribunalelor naționale și poate cere neaplicarea acestora.