Interviu. Francois Bloch, CEO BRD: Prin programul IMM Invest au fost acordate finanțări de peste 2 miliarde lei

Publicat: 27 dec. 2021, 14:00, de Ziarul Puterea, în News , ? cititori
Interviu. Francois Bloch, CEO BRD: Prin programul IMM Invest au fost acordate finanțări de peste 2 miliarde lei
Francois Bloch_INQUAM_Photos_George_Calin

BRD a acordat finanţări de peste 2 miliarde de lei, de la începutul programului IMM Invest, cea mai mare parte a acestora mergând către construcţii, comerţ, agricultură şi zona de transport, a declarat într-un interviu acordat AGERPRES, Francois Bloch, CEO, BRD Groupe Societe Generale.

El a afirmat că IMM Invest este un program foarte bun pentru companiile din România, care a venit foarte oportun în condiţiile crizei Covid-19 şi a avut un rol important în susţinerea activităţii economice a companiilor din România.

Întrebat dacă băncile au fonduri pentru a derula noi programe de finanţare în viitorul apropiat, el a spus că PNRR este un program strategic, care poate schimba faţa României. Francois Bloch a declarat că băncile doresc să fie parteneri în implementarea proiectelor finanţate cu fonduri europene şi au toate resursele necesare pentru a face acest lucru, în special dacă există o cooperare bună între băncile comerciale şi instituţiile financiare internaţionale.

De asemenea, el a subliniat că piaţa bancară se confruntă cu schimbări majore, care au fost accelerate de criza Covid, precum digitalizarea, automatizarea, schimbarea aşteptărilor clienţilor în sensul de a avea tot mai multă mobilitate, simplitate, transparenţă, iar marile bănci universale trebuie să se transforme. Ele trebuie să-şi adapteze modul de relaţionare la tendinţele actuale de digitalizare şi diferenţiere pe segmente de clienţi, să dezvolte modele noi de afaceri, să integreze tot mai mult inovaţia în business.

AGERPRES: Care au fost cele mai mari provocări cu care s-au confruntat băncile în pandemie?
Francois Bloch: Provocările au fost, cred, pe măsura acestei mari încercări pe care umanitatea o traversează pentru prima dată în epoca contemporană. La nivelul sistemului bancar, perioada pandemiei a fost marcată printr-o serie de măsuri complexe care au urmărit să răspundă în principal la două mari categorii de provocări. Prima a fost cea legată de asigurarea continuităţii businessului şi a siguranţei angajaţilor, iar cea de-a doua de asigurarea unui acces continuu pentru clienţi la produsele şi serviciile băncii. Din fericire, tehnologia ne-a ajutat pe toţi să găsim răspunsurile potrivite, foarte rapid.

Prioritatea numărul unu a fost să ne protejăm angajaţii şi clienţii implementând măsurile sanitare potrivite. O parte din soluţie a fost şi trecerea în online. Imediat, o parte semnificativă a colaboratorilor noştri au început să lucreze de acasă. Am adaptat rapid fluxurile de lucru, am accelerat proiectele de digitalizare care erau în curs şi am luat iniţiativa de a modifica unele proceduri pentru a permite realizarea la distanţă a unor anumite operaţiuni – exemple în acest sens sunt trimiterea cardurilor de debit şi credit la domiciliu, deschiderea de conturi pentru PFA şi nu numai. De asemenea, am oferit imediat clienţilor posibilitatea de a-şi amâna ratele, la început prin intermediul unui moratoriu propriu, apoi prin alinierea la soluţia reglementată de guvern. Colegii mei au făcut, de-a lungul acestei perioade, eforturi extraordinare pentru a răspunde solicitărilor clienţilor, şi au reuşit prin efortul lor comun să demonstreze pe deplin ideea de echipă.

AGERPRES: A fost această criză mai puternică decât cea declanşată în 2008 sau mai puţin severă pentru bănci?
Francois Bloch: Nefiind originată de ecosistemul economic, criza determinată de pandemia Covid-19 este diferită de criza financiară din 2008, chiar dacă efectele ei se văd în primul rând în economie. Însă, chiar dacă cele două evenimente sunt diferite, băncile, reglementatorii, guvernele au tras concluziile potrivite şi s-au dovedit a fi mult mai pregătite pentru a aborda actuala criză. Nivelurile de lichiditate şi capital din bănci sunt mult mai înalte decât în 2008, sistemul bancar fiind prin urmare mult mai robust. Măsurile de susţinere pentru actorii din economie au fost prompte şi de intensitate potrivită. Este, însă, important ca aceste măsuri de suport să nu fie întrerupte brusc, permiţând astfel o revenire lină la cursul normal al businessului.

AGERPRES: Care au fost pierderile înregistrate de bancă din cauza pandemiei şi când ar putea fi acestea recuperate?
Francois Bloch: Indicatorul agregat publicat de BNR arată că, în general, sistemul bancar românesc a reuşit să aibă rezultate pozitive de la începutul pandemiei, deşi la un nivel mai scăzut decât în perioadele precedente. Dacă întrebarea se referă la recuperarea încetinirii activităţii din timpul pandemiei, vedem o revenire semnificativă a activităţii bancare de la începutul acestui an, cu creşteri şi în materie de creditare, şi la nivelul depozitelor. În ceea ce priveşte BRD, producţia de credite este, din ianuarie încoace, chiar mai mare decât în perioada pre-pandemică.

AGERPRES: Câte persoane au cerut amânarea plăţii ratelor la credite?
Francois Bloch: Chiar de la începutul pandemiei am fost alături de clienţi, atât prin programul propriu de amânare a ratelor, cât şi prin moratoriul public, legiferat de Guvern. La încheierea definitivă a perioadei în care s-au putut depune cereri de moratoriu, BRD amânase, în total, ratele a peste 50.000 de persoane care solicitaseră acest lucru.

AGERPRES: Cum aţi procedat cu cei care nu pot relua plăţile dar nici nu mai pot beneficia de o amânare suplimentară?
Francois Bloch: Marea majoritate a clienţilor care au solicitat moratorii s-au întors imediat la un serviciu normal al datoriei. Cu toate acestea, pot exista situaţii în care un client să aibă nevoie de susţinere suplimentară. Există multiple soluţii individuale (reeşalonare, rescadenţare, conversie, de exemplu), pe care de altfel le-am aplicat mereu, şi înainte de această pandemie, şi care pot produce rezultate bune. Accentuez că banca are tot interesul să-şi ajute clienţii şi profit de această ocazie ca să-i invit pe clienţii care se confruntă cu dificultăţile pe care le-aţi descris să ne contacteze, astfel încât să le putem oferi soluţiile cele mai potrivite pentru situaţia lor specifică.

AGERPRES: Cât de important a fost programul IMM Invest pentru bancă/sistem bancar?
Francois Bloch: IMM Invest este un program foarte bun pentru companiile din România, care a venit foarte oportun în condiţiile crizei Covid-19 şi a avut un rol important în susţinerea activităţii economice a companiilor din România. De la începutul programului, am acordat finanţări de peste 2 miliarde de lei, cea mai mare parte a acestora mergând către construcţii, comerţ, agricultură şi zona de transport.

AGERPRES: Au băncile fonduri pentru a derula noi programe de finanţare în viitorul apropiat? Mă refer aici la programe conexe PNRR?
Francois Bloch: PNRR este un program strategic, care poate literalmente schimba faţa României. În planul propus Comisiei Europene există multe proiecte care pot contribui la recuperarea decalajelor care încă separă România de grupul ţărilor dezvoltate din UE, în transporturi, educaţie, digitalizare, cercetare-dezvoltare, tranziţie verde. Cu siguranţă, ne dorim să fim parteneri în implementarea proiectelor finanţate cu fonduri europene şi avem toate resursele necesare pentru a face acest lucru, în special dacă există o cooperare bună între băncile comerciale şi instituţiile financiare internaţionale.

AGERPRES: La ce transformări se ne mai aşteptăm în perioada următoare în cazul sistemului bancar?
Francois Bloch: Piaţa bancară se confruntă cu schimbări majore, care au fost accelerate de criza Covid, precum digitalizarea, automatizarea, schimbarea aşteptărilor clienţilor în sensul de a avea tot mai multă mobilitate, simplitate, transparenţă. De aceea, marile bănci universale trebuie să se transforme. Ele trebuie să-şi adapteze modul de relaţionare la tendinţele actuale de digitalizare şi diferenţiere pe segmente de clienţi, să dezvolte modele noi de afaceri, să integreze tot mai mult inovaţia în business.

În acelaşi timp, să le ofere clienţilor mai multă valoare adăugată şi, mai ales, să nu uite să genereze încredere. Este o foaie de parcurs destul de încărcată, dar executarea ei este un element-cheie pentru viitorul băncilor din România.