Podul de la Brăila se scumpește. Ce destinație au sumele suplimentare

Publicat: 10 ian. 2023, 11:02, de Cezar Amariei, în ESENȚIAL , ? cititori
Podul de la Brăila se scumpește. Ce destinație au sumele suplimentare

Guvernul a decis să aloce peste 2,5 milioane de lei pentru investiția  „Pod suspendat peste Dunăre în zona Brăila”. Banii nu sunt destinați constructorilor ci reprezintă suplimentarea sumei prevăzute ca despăgubire în urma declanșării procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată.

În total, sunt vizate 142 de proprietăți aflate pe raza localităților Brăila și Vădeni (în județul Brăila), respectiv Smârdan și Jijila (în jud. Tulcea).

Construcția ce traversează fluviul trebuia să fie finalizată în decembrie 2022 iar drumurile de acces, la jumătatea acestui an.

„Dacă nu se întâmplă o minune șansele sunt foarte mici. Șansa ține de modul în care antreprenorul înțelege să se mobilizeze. Nu este o minune dumnezeiască ci una făcută de oameni, dacă se mobilizează”,  declara în urmă cu o lună Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al Ministerului Transporturilor, la Digi24.

Conform acestuia, constructorul are în prezent totul la dispoziție, de la proiectare la consultanță sau reprezentanți ai CNAIR pe teren.

„Nu ar trebui să aibă nicio problemă. Ține de constructori să finalizeze tot ce înseamnă asfalt pe rampe și drumurile de acces”, a mai transmis Șerbănescu.

Acesta a spus că neîndeplinirea termenului ar putea duce la sancțiuni contractuale cu care constructorul pare a fi obișnuit, ținând cont că a primit deja două certificate intermediare negative.

Reprezentantul guvernului a ținut să menționeză că firma japoneză și-a respectat contractul și a terminat chiar mai repede partea de proiectare, întârzierile fiind produse doar de partea italiană, Astaldi S.p.A.

Istoricul podului

Un prim studiu de fezabilitate a fost făcut în 2001 – Studiul „Construcția unui Pod peste Dunăre în zona Brăila”, elaborat de JETRO (Japan External Trade Organization), în colaborare cu IPTANA București, în vederea obținerii unui împrumut de la statul Japonez.

O variantă actualizată a fost adoptată în 2017 de CNAIR și Ministerul Transporturilor, fiind lansată în același an și licitația lucrării.

Contractul s-a semnat în 15 ianuarie 2018 și prevede 12 luni pentru proiectarea lucrării și 36 de luni pentru execuție. Podul va avea o lungime de 1.974,3 m, cu o deschidere centrală de 1.120 m și deschideri laterale de 489,65 m și 364,65 m, o lățime totală de 31 m, din care 22 m vor fi calea de rulare

Pe lângă podul propriu-zis, contractul prevede construcția a două viaducte de acces, de câte 110 m lungime și 22 km de drumuri de legătură (care vor conecta drumul cu restul rețelei rutiere până la execuția completă a drumului expres) cu DN22 pe malul drept al Dunării (cu o cale principală ce duce spre satul Jijila și mai departe spre Isaccea, și cu o ramificație spre sud către orașul Măcin) și cu DN2B (centura Brăilei) pe malul stâng.