Anomalia din programul Rabla Plus 2024

Publicat: 20 feb. 2024, 09:00, de Cristian Matache, în ACTUALITATE , ? cititori
Anomalia din programul Rabla Plus  2024

Oficialii APIA susțin că mașinile mHEV sunt mai puternic subvenționate decât cele PHEV iar această situație reprezintă o „anomalie” existentă în Rabla Plus 2024.

Într-o dezbatere despre perspectivele pieței auto pentru anul 2024, Dan Vardie, președintele Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), a atras atenția asupra unei chestiuni esențiale ce privește eficacitatea programului Rabla Plus 2024 în promovarea mașinilor electrice în România. Acesta a spus că reducerea drastică a subvențiilor pentru vehiculele nepoluante poate avea consecințe neașteptate și că unele aspecte ale programului prezintă o „anomalie” evidentă.

Subvențiile, un factor crucial în stimularea adoptării mașinilor electrice, au fost reduse semnificativ în noul program Rabla Plus 2024. De la un nivel anterior de 10.000 de euro, suma a fost redusă la 5.000 de euro. Această reducere, conform lui Vardie, poate influența negativ deciziile de achiziționare a mașinilor electrice, în special în cazul modelelor mai scumpe.

Vardie a subliniat că, deși sumele reduse pot fi atrăgătoare pentru mașinile electrice mai ieftine, acestea ar putea să nu mai fie un factor decisiv pentru achiziționarea mașinilor electrificate mai scumpe. El a evidențiat discrepanțele dintre subvențiile acordate pentru mașinile electrice pur, plug-in hybrid și mild hybrid, menționând că aceste diferențe pot distorsiona piața și pot încuraja achiziționarea unor modele care nu sunt necesar deopotrivă ecologice și eficiente.

O altă critică majoră adusă programului Rabla Plus 2024 este legată de tratamentul inechitabil al subvențiilor în funcție de tipul de tehnologie hibridă. Potrivit lui Vardie, subvenționarea mai mare a modelelor mild hybrid față de plug-in hybrid este o „anomalie” care poate distorsiona piața și poate descuraja adoptarea tehnologiei plug-in hybrid, mai eficiente din perspectiva reducției emisiilor de dioxid de carbon.

Cu toate acestea, programul Rabla Plus nu este singura problemă identificată de industria auto. Călin Popescu Tăriceanu, președinte de onoare al APIA, a subliniat lipsa infrastructurii adecvate de încărcare ca pe una dintre principalele bariere în calea adoptării masive a mașinilor electrice. El a propus crearea unui comitet interministerial pentru elaborarea unui plan de dezvoltare a infrastructurii de încărcare, în conformitate cu standardele europene.