Hidroelectrica impune penalități pe facturi pe care nu le-a trimis

Publicat: 09 feb. 2024, 12:27, de Cristian Matache, în ESENȚIAL , ? cititori
Hidroelectrica impune penalități pe facturi pe care nu le-a trimis

Brambureala cu facturile Hidroelectrica e departe a se fi încheiat. Există foarte mulți clienți care se plâng că n-au primit facturi cu lunile.

Jurnalistul Cristian Pavel spune că Hidreoelectrica îl pune să plătească penalități pe câteva luni pe care furnizorul de electricitate nu a trimis facturi.

”Ca un plătitor conștiincios, în termen, al tuturor facturilor la utilități, am achitat, în calitate de client Hidroelectrica, toate facturile emise și trimise alandala de furnizor, pas cu pas, sosite pe mail cum a dat Domnul – cu pauze de neînțeles, câte 1-2 pe lună, etc. Toată lumea a aflat despre haosul de acolo.

Am tot zis că e ok, bine că vin din urmă, să fie totul în regulă, am plătit până să existe platforma dedicată iHidro, cum am putut – la terminalele SelfPay sau prin transfer bancar.

Toate bune și frumoase până când am constatat că am pe facturile din urmă un sold suspect, ba chiar penalizări. Am vorbit la call-center și am consultat noua platformă online, ca să descopăr că am 5 (CINCI) facturi neachitate, cea mai veche încă de prin martie 2023. Care facturi nu mi-au sosit niciodată!

Dialog cu operatorul:

– Cum aș fi putut plăti facturile în cauză dacă nu mi-au fost trimise și supuse atenției?

– E adevărat, e posibil ca unele să nu fi ajuns la dvs., am avut probleme…

– Și eu acum plătesc penalități la un sold de peste 1.000 lei pentru neachitarea unor facturi despre care nu aveam știință?

– Păi da! Dacă nu le-ați achitat…”, a scris Cristian Pavel.

De altfel, pe grupul de clienți Hidroelectrica putem găsi nenumărate plângeri ale clienților:

Sam Adi: Este cineva în situația de a nu fi primit factura de peste un an?

Vasile Petruneac: Nu am primit nici o factura în ultimele 11 luni.Sunt producător din 10.03.2023 cu un sistem de 20kw.

Sorin Cernescu: Anul trecut ultimele facturi mi-au venit regulat,dar pe decembrie nu am mai primit, desi restul vecinilor au primit pe decembrie.

Mai sunt și alții în aceasta situație, încă se mai emit facturi pe decembrie?

”Deoarece facturile de la Hidroelectrica se emit cum știm și cam alandala, iar răspunsurile de la Hidroelectrica întârzie, am făcut adresa și către ANRE cu privire la modul de completare și termenele de emitere ale acestora, a spus Daniel Căruțașu. Mai jos atașăm răspunsul primit de acest

Atasez răspunsul de la ANRE!

Vă transmitem alăturat, spre analiză și soluționare reclamația retransmisă înregistrată la ANRE cu nr. 7479/20.01.2024. Precizăm că datele privind facturarea consumului de energie electrică sunt gestionate de furnizorul de energie electrică, iar în conformitate cu prevederile art. 37, lit. c) din Regulamentul de furnizare a energiei electrice la clienţii finali, aprobat prin Ordinul președintelui ANRE nr. 5/2023, act normativ intrat în vigoare în data de 06.02.2023, furnizorul de energie electrică are obligația „să pună la dispoziţia clientului, la solicitarea acestuia, date privind valoarea facturilor emise şi/sau istoricul de consum aferent locului/locurilor de consum propriu/proprii, pentru o perioadă de până la 12 luni anterioare solicitării sau pentru perioada scursă de la încheierea contractului de furnizare a energiei electrice, dacă aceasta din urmă este mai mică”.

Cu privire la facturarea consumului de energie electrică art. 24 din RFEE precizează următoarele:

“(1) Facturarea energiei electrice furnizate la locul de consum al clientului se realizează de către furnizor luând în considerare: a)consumul de energie electrică aferent perioadei de facturare stabilit conform prevederilor contractuale şi dispoziţiilor legale în vigoare;

b)preţul energiei electrice stabilit prin contract sau, după caz, prin acte normative incidente pe perioada de aplicare a acestora;

c)tarifele reglementate pentru serviciile de reţea în vigoare în perioada de facturare (tariful pentru serviciul de distribuţie a energiei electrice corespunzător nivelului de tensiune aferent punctului de delimitare dintre instalaţiile OD şi cele ale clientului, tariful pentru serviciul de transport – componenta de extragere a energiei electrice din reţea şi tariful pentru serviciul de sistem);

d)taxele, impozitele şi contribuţiile stabilite prin dispoziţii legale, în vigoare în perioada de facturare;

e)valoarea componentei fixe, dacă este prevăzută în contractul de furnizare a energiei electrice şi dacă aplicarea acesteia nu contravine dispoziţiilor actelor normative incidente, în vigoare; f)alte servicii prevăzute în contractul de furnizare;

g)alte mărimi utilizate la facturare, conform reglementărilor specifice, în vigoare; h)prevederile actelor normative incidente, în vigoare.

(2) Factura emisă de către furnizor clienţilor, inclusiv cea emisă clienţilor beneficiari de serviciu universal sau clienţilor preluaţi de către furnizorul de ultimă instanţă, poate conţine şi contravaloarea unor servicii prestate de către furnizor, altele decât cele de furnizare sau prestate de către alţi operatori economici cu care furnizorul are încheiate contracte, în vederea facturării acestor servicii. În acest caz, furnizorul nu poate condiţiona furnizarea energiei electrice către client de 2 achiziţionarea sau de plata de către acesta a altor produse/servicii care nu fac obiectul activităţii de furnizare a energiei electrice.

(3) Factura pentru energia electrică furnizată la locul de consum al clientului se emite de către furnizor pentru fiecare perioadă de facturare şi în intervalul de timp comunicat de către furnizor prin intermediul facturii. Perioada de facturare nu poate fi mai mare de 3 luni şi se stabileşte prin contractul de furnizare.

(4) Prin derogare de la prevederile alin. (3), în cazul clienţilor casnici, precum şi în cazul clienţilor preluaţi de către furnizorul de ultimă instanţă, perioada de facturare este lunară.”

Menționăm că art. 25 alin. (😎 din RFEE prevede ca „în cazul în care furnizorul emite factura pentru o perioadă de facturare mai mare decât cea prevăzută în contract sau stabilită conform reglementărilor în vigoare, furnizorul este obligat să eşaloneze la plată sumele datorate de client, pe o perioadă cel puţin egală cu perioada de facturare pentru care a fost emisă factura.” De asemenea, precizăm că art. 59^1 din „Legea energiei electrice şi a gazelor naturale” nr. 123/2012, cu modificările şi completările ulterioare prevede:

(1) Furnizorul de energie electrică are obligaţia să emită facturi care să cuprindă informaţii concrete, clare, transparente, complete, lizibile şi uşor de înţeles, care să permită clienţilor finali să îşi ajusteze consumul şi să compare ofertele de furnizare de energie electrică.

(2) La cerere, clienţii finali primesc o explicaţie clară şi uşor de înţeles a modului de calculare a facturii, în special în cazul în care facturile nu sunt bazate pe consumul real.

(3) Clienţii finali au dreptul să primească, gratuit, facturile şi informaţiile de facturare. (…)”

Având în vedere cele prezentate anterior, solicităm S.P.E.E.H. HIDROELECTRICA S.A., să analizeze cele prezentate, să ia de urgenţă măsurile necesare în conformitate cu obligaţiile ce îi revin în calitate de furnizor de energie electrică şi să transmită răspuns reclamantului argumentat legal, dar şi contractual, până în data de 23.02.2023. O copie a răspunsului transmis reclamantului, împreună cu dovada transmiterii acestuia, vor fi comunicate ANRE, în termenul specificat anterior. Prezenta și documentele anexate conțin date cu caracter personal, ceea ce obligă pe primitorul acestora să respecte dispozițiile legale privind prelucrarea acestor date.

Cu stimă, Roxana Elena GHEORGHE Director”