Programul IMM Invest Plus, finanțare de până la 10 milioane lei cu dobândă subvenționată

Publicat: 30 dec. 2022, 17:43, de Ziarul Puterea, în ESENȚIAL , ? cititori
Programul IMM Invest Plus, finanțare de până la 10 milioane lei cu dobândă subvenționată

PROGRAMUL IMM INVEST PLUS derulat în 2022 – schema de ajutor de stat in baza Cadrului Temporar Ucraina are mai multe componente, din care cele derulate de FRC prin platforma imminvest.ro, în calitate de agent al statului pentru acordarea de garanții de până la 90% în numele și contul acestuia, sunt:  GARANT CONSTRUCT (împreună cu FNGCIMM) și INNOVATION pentru finanțarea investițiilor și/sau a activității curente pentru IMM-urile din domeniul construcțiilor, arhitecturii, proiectării și pentru unitățile administrativ teritoriale (UAT), respectiv pentru firme (inclusiv start-up-uri) care dețin o componentă de inovare, realizează invenții și inovații, fac activități de cercetare-dezvoltare sau doresc să se promoveze pe piețe externe.

INNOVATIONcomponenta care faciliteaza finanțarea companiilor care dețin o componentă de inovare, a celor care realizează invenții și inovații, precum și susținerea activităților de promovare la export a produselor realizate de IMM-urile românești (inclusiv a celor de tip Start-Up).

– Programul Innovation facilitează accesul la credite/ linii de credit pentru capital de lucru și investiții

Durata maximă a finanţărilor este de 72 de luni, în cazul creditelor de investiţii, fără posibilitate de prelungire. În cazul creditelor/liniilor de credit pentru capital de lucru, durata maximă a finanţărilor este de 36 de luni, fără posibilitate de prelungire, urmând ca în ultimele 12 luni de valabilitate a garanţiei rambursarea creditului să se facă în rate lunare sau trimestriale pe baza unui grafic de rambursare.

Rata dobânzii este ROBOR la 3 luni plus marja care este de maximum 2,25% pe an la creditele de investiții si de 2,5% pentru liniile de credit.

– Suma maximă – 5.000.000 lei pentru finantarea capitalului de lucru ; 10.000.000 lei pentru investiții.

Procentul de garantare de către stat a finanțării acordate de bancă este de maximum de 90%.

Descrierea programului

Componenta INNOVATION are ca obiectiv acordarea de credite garantate de stat, cu comisioane și dobânda pe primele 12 luni subvenționate ; se acordă acelor activități care pot să conducă la stimularea exporturilor românești, respectiv la susținerea tranzacțiilor internaționale și a investițiilor românești în străinătate, stimularea comerțului on-line și a digitalizării, retehnologizarea companiilor locale, brevete de inovare privind produse, strategii, mediu, digitalizare, și care activează în industria exportatoare nepoluantă;

Domenii / sectoare de activitate eligibile – coduri CAEN (grupe)

45 – Comerț cu ridicata și cu amănuntul, întreținerea și repararea autovehiculelor și a motocicletelor

46 – Intermedieri in comerțul cu materii prime agricole, animale vii, materii prime textile si cu semifabricate;  combustibili, minereuri, metale si produse chimice pentru industrie; material lemnos si materiale de construcții; masini, echipamente industriale, nave si avioane; mobila, articole de menaj si de fierarie; textile, confectii din blana, incaltaminte si articole din piele; produse cu caracter specific, n.c.a.; comerțul cu produse diverse; comerț cu ridicata și cu amănuntul (47) inclusiv al echipamentului informatic si de telecomunicații, al calculatoarelor, echipamentelor periferice si software-ului, de componente si echipamente electronice si de telecomunicații, al altor masini, echipamente si furnituri.

4789 – Comerț cu amănuntul prin standuri, chioșcuri si piete al altor produse

4791 – Comerț cu amănuntul prin intermediul caselor de comenzi sau prin Internet

4799 – Comerț cu amănuntul efectuat in afara magazinelor, standurilor, chioșcurilor si piețelor

7211 – Cercetare – dezvoltare in biotehnologie

7219 – Cercetare- dezvoltare in alte stiinte naturale si inginerie

7220 – Cercetare- dezvoltare in stiinte sociale si umaniste

8411 – Servicii de administraţie publică generală

Criterii de eligibilitate

Beneficiarii componentei INNOVATION din categoria IMM-urilor (inclusiv start-up), respectiv din categoria întreprinderilor mici cu capitalizare de piață medie sunt eligibili dacă îndeplinesc cumulativ următoarele criterii:

a) se încadrează în normele de creditare/garantare ale finanțatorului și F.R.C., după caz;

b) nu figurează cu credite restante, inclusiv pentru finanțările tip leasing, la data solicitării garanției de stat sau, dacă înregistrează restanțe, acestea sunt încadrate în categoriile A, B, C în baza de date a C.R.C.;

c) nu figurează în baza de date a Centralei Incidentelor de Plăți cu interdicție de a emite cecuri și cu incidente majore cu bilete la ordin în ultimele 6 luni anterioare datei solicitării garanției de stat;

d) împotriva lor nu s-a deschis procedura insolvenței;

e) prezintă instituției de credit garanții colaterale care, în cazul creditelor de investiții, împreună cu garanția de stat și ipoteca legală imobiliară și/sau mobiliară asupra activelor finanțate din credit, acoperă în proporție de cel puțin 100% valoarea finanțării. Pentru creditele/liniile de credit pentru finanțarea capitalului de lucru poate fi inclusă în structura de garanții aferente creditului ipoteca legală mobiliară asupra soldurilor creditoare ale tuturor conturilor deschise de beneficiar la instituția de credit, împreună cu garanția de stat;

f) la data acordării garanției nu înregistrează obligații fiscale restante și alte creanțe bugetare administrate de organul fiscal central, definit potrivit art. 1 pct. 31 din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, cu modificările și completările ulterioare. În cazul în care înregistrează astfel de obligații restante, beneficiarul se obligă să le achite din creditul/linia de credit pentru capitalul de lucru acordat(ă) în cadrul schemei de ajutor de stat;

g) nu au fost emise împotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau, în cazul în care asemenea decizii au fost emise, acestea au fost executate, conform prevederilor legale în vigoare;

h) nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleași costuri eligibile;

i) administratorul nu are fapte înscrise în cazierul judiciar și cazierul fiscal.

Cheltuieli eligibile (exclusiv TVA)

a) cheltuieli ocazionate de participarea la târguri internaționale de profil în vederea promovării produselor companiei pe piețele internaționale:

b) cheltuieli cu achiziționarea mijloacelor de transport aferente serviciilor de distribuție pentru activitatea de export;

c) cheltuieli cu achiziționarea de brevete, licențe, mărci comerciale;

d) cheltuieli cu obținerea avizelor, acordurilor și autorizațiilor;

e) cheltuieli privind achiziția de echipamente, utilaje, instalații, tehnologii, dotări independente necesare pentru desfășurarea activității;

f) cheltuieli cu achiziționarea echipamentelor hardware TIC și dispozitivelor și echipamentelor aferente, inclusiv cheltuieli de instalare, configurare, punere în funcțiune;

g) cheltuieli cu realizarea instrumentelor de comercializare online a serviciilor/produselor proprii ale solicitantului;

– soluții software cu rol de gestionare, evaluare și monitorizare:

  • cheltuieli pentru achiziția unui website de prezentare a companiei,
  • achiziția unui domeniu și găzduirea pe server;
  • cheltuieli aferente achizițiilor de servicii de tip cloud și SaaS, respectiv Software as a Service,
  • cheltuieli aferente achiziționării serviciilor de găzduire, incluzând toate tipurile de servicii de găzduire, cu excepția pachetelor de reseller,
  • cheltuieli aferente achiziționării de servicii pentru :
    • consolidarea securității cibernetice aplicabile pentru software/găzduire/rețele,
    • activități de vânzări prospectare clienți,
    • managementul lead-urilor,
    • managementul portofoliului de clienți activi,
    • managementul relației cu clienții prin soluții software de tip Customer Relationship Management — CRM;
    • gestionarea problemelor trimise de clienți în sisteme de ticketing;
    • activitatea financiară — facturi, contabilitate, managementul documentelor — contracte, oferte, documente specifice unei industrii;
    • analiza și gestionarea corectă a proceselor de business prin soluții software de tip Business Process Management — BPM;
    • colectarea datelor specifice obiectivelor și profilului fiecărei companii/industrii;
    • activități de comunicare internă și externă și de rapoarte.

h) cheltuieli cu plata salariilor, și chiriilor pentru sediile în care își desfășoară activitatea.

13 bănci s-au înscris pentru derularea componentei Innovation și FRC a încheiat convenții de garantare cu fiecare dintre următoarele instituții de credit partenere în program (în ordine alfabetică):  Alpha Bank, Banca Transilvania, EXIMBANK,  BCR, BRD Groupe Societe Generale, CEC BANK, Intesa SanPaolo, First Bank, OTP Bank, ProCredit Bank, Techventures Bank, Unicredit Bank, Vista Bank.

În Monitorul Oficial nr. 1226 din data de 20 decembrie 2022 a fost publicată Ordonanța de urgență nr. 180 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 99/2022 privind aprobarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS și a componentelor acesteia — IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, IMM PROD, GARANT CONSTRUCT, INNOVATION și RURAL INVEST.

Actul normativ conține o seria de modificări și completări ale OUG nr. 99/2022, printre care:

  • aplicarea schemei de ajutor de stat IMM INVEST PLUS până la 31 decembrie 2023;
  • plata dobânzilor se efectuează până la data de 31 martie 2026 inclusiv;
  • modificări ale plafonului total al garanțiilor care pot fi acordate în cadrul schemei de ajutor de stat pe perioada de valabilitate;
  • majorarea pragurilor valorice ale ajutorului de stat sub formă de grant, constituit din valoarea comisionului de risc, a comisionului de administrare, aferente garanţiei acordate, pe toată durata de valabilitate a garanţiei acordate, şi a dobânzilor aferente creditelor/liniilor de credit, acordate pe o perioadă de maximum 12 luni;
  • prevederea în mod expres a faptului că start-uprile pot fi beneficiari ai componentelor IMM INVEST ROMÂNIA, AGRO IMM INVEST, RURAL INVEST și GARANT CONSTRUCT;
  • introducerea unei noi reguli de eligibilitate pentru beneficiari, respectiv faptul că o întreprindere care face parte dintr-un grup mai mare de întreprinderi sau care este preluată de acesta nu este eligibilă pentru a beneficia de ajutoare de stat în cadrul prezentei scheme, cu excepția cazului în care se poate demonstra că dificultățile întreprinderii nu sunt rezultatul unei alocări arbitrare a costurilor în cadrul grupului și că dificultățile sunt prea grave pentru a fi soluționate de către grup. În astfel de cazuri, se va solicita, de regulă, o contribuție substanțială din partea grupului la costurile măsurii de solvabilitate;
  • prevederea în mod expres a faptului că beneficiari eligibili ai componentei INNOVATION sunt cei care au în componența cheltuielilor un caracter inovator și definirea noțiunii de cheltuială cu caracter inovator;
  • modificarea criteriului privind cazierul judiciar și fiscal prezentat de administrator, respectiv: administratorii, persoane fizice și/sau juridice, rezidente pe teritoriul României, nu au fapte înscrise în cazierul judiciar și cazierul fiscal. În cazul administratorilor persoane fizice și/sau juridice, nerezidente pe teritoriul României, se prezintă o declarație autentică pe propria răspundere a persoanei fizice sau a reprezentantului persoanei juridice, după caz, din care să rezulte că nu au săvârșit fapte și nu s-au aflat în situații de natura celor care se înscriu în evidența cazierului fiscal, precum și că nu sunt înregistrați fiscal în România.